WD My Book Pro Edition 500GB 500GB Review

Freakertje 13 november 2006, 1.766 views

WD My Book Pro Edition 500GB 500GB

Pluspunten

• Mooie en stabiele behuizing
  • Stil

Minpunten

• Op steen geeft het apparaat een bromtoon door
  • Laptop wil niet opstarten als hij aan staat

Mobiliteit Score: 4
Bij deze externe harde schijf vallen een aantal dingen op. Aan de positieve kant is vooral het uiterlijk netjes afgewerkt. Hij kan uit zichzelf rechtop staan en door het rubber dat aan de randen zit is hij enorm stabiel. De geluidsproductie is ook absoluut voldoende, je hoort hem in een stille kamer nauwelijks, mijn fans maken meer lawaai.

*edit: In de tussentijd heb ik het product ook op mijn vensterbank gezet, daar geeft het wel een hinderlijke brom die tevens een verdieping lager goed te horen is. Door iets van isolatie ertussen te plaatsen is dit op te lossen. Mede hierdoor heb ik de score geluidsproductie iets verminderd. */edit

De negatieve eigenschap die ik ervaar is de betrouwbaarheid. Als ik data overzet vanaf mijn laptop met WinXP Pro via USB1.1, wil het geheel regelmatig bevriezen. Ook lukt het niet om fatsoenlijk op te starten als de MyBook aan staat bij het opstarten. Positief punt is dat ik nog nooit data ben kwijt geraakt tijdens zo'n freeze, maar fijn is anders.
Het kan eraan liggen dat ik een brakke USB-controller heb. USB2 en FireWire 400/800 kan ik hier helaas niet testen.

*edit: De genoemde problemen lagen inderdaad aan brakke controllers. In een andere (laptop, WinXP Pro, USB1.1) testomgeving waar ik inmiddels over mocht beschikken zijn bovengenoemde problemen niet opgetreden. */edit

Ook de opstarttijd wil nog wel eens te wensen over laten. Als ik hem aanzet ben ik zo een aantal minuten verder voordat ik ermee aan de slag kan. Waar dit aan ligt ben ik nog niet achter, wellicht dat het ook weer met mijn apparatuur te maken heeft.

Als de crashes niet zouden voordoen zou ik enorm blij zijn met dit product. Nu heb ik er mijn twijfels over. Nogmaals, het kan ligt aan mijn eigen overige apparatuur. liggen.

Heb jij ook een WD My Book Pro Edition 500GB 500GB?

Lijkt me wat kort door de bocht door de WD als je de juiste werking van je USB-controller of laptop niet kan garanderen.

Dat heeft overigens eerder te maken met compatibiliteit dan betrouwbaarheid.
Klopt, onderussen mocht ik hem ook in een vergelijkbare omgeving proberen, en daar traden de problemen niet op.

Daarom heb ik de survey ook aangepast om het product recht te laten doen aan zijn prestaties.
Heb je niet minimaal USB 1.1 nodig? :D

Heb je hetzelfde weleens geprobeert met een ander merk externe disk, ik ben er vrij zeker van dat je het daarmee ook zult ervaren.
Ja, foutje, je hebt gelijk, USB1.1 is het idd }:O

En zoals je hierboven kunt zien, heb ik de scores al aangepast aan de andere testomgeving.