Sparkle SXT4301024S3LNMP Review

EaS 11 februari 2011, laatste update op 11 februari 2011, 5.847 views

Sparkle SXT4301024S3LNMP

Pluspunten

• Geheel geluidsloos (logisch want passief)
  • Goede driver ondersteuning onder Linux
  • Kleine heatsink, worden geen sloten geblokkeerd

Minpunten

• Geen Low-Profile bracket meegeleverd

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Dit is niet bedoeld als een uitgebreid onderzoek naar de ins en outs betreffende deze passief gekoelde Sparkle GT430 kaart, maar meer een mini verslag van "wat zit er in de verpakking", "functioneert de boel zoals het hoort" en misschien wel het belangrijkste: Haal ik met deze kaart een nucleaire hittebron in huis - of valt dat allemaal wel mee?

Waarom deze kaart?
Ik was specifiek op zoek naar een passief gekoelde *low-profile* kaart voor in een Ahanix MCE-301 kast. Voorkeur voor Ati dan wel Nvidia speelde niet echt mee. In eerste instantie was daarom een HIS HD 5550 Silence in huis gehaald. Kaart voldeed eigenlijk prima, op n ding na: De kaart was net een paar millimeter te hoog om in de MCE301 kast te passen!! Het koelblok van de HIS komt net boven de bracket uit, gevolg: 'Deksel' kan niet dicht.

Op zoek naar een nieuwe kaart dus. Tja als het toch een nieuwe moest worden,dan ook maar gelijk een GT430, een aardig nieuwkomer, maar her en der toch al aangeprezen als de perfecte HTPC kaart. Voorwaarden: Nu cht Low-Profile (geen "HIS" low-profile) en nog steeds passief gekoeld (allergie voor die kleine snel-draaiende videokaart fans). Maar passief gekoelde GT430 kaarten bleken schaarser dan verwacht. Uit de 2 kandidaten bleef alleen de Sparkle over (de andere kandidaat - een Zotac kaart- komt met een zwaar oversized koelblok).
De kaart is min of meer op de gok gekocht: De MCE301 kast heeft zo goed als geen airflow dus zou de kaart niet te heet worden? Geen review van de kaart te vinden, geen duidelijke (of andere) product foto's - dus zou de kaart wel passen i.c.m. het moederbord? En: Zit er wel een low-profile bracket bij? Toch maar de gok genomen, en bij deze een klein rapportje over deze kaart.

Wat zit er in de verpakking?
Mijn grootste zorg was dat er geen low-profile bracket bij zou zitten. En na het openen van de doos: Inderdaad, geen low-profile bracket. Het meest minimale dat aanwezig zou moeten zijn, zat er in. Meer niet. Naast uiteraard de kaart zelf is dat:
  • Minimale installatie handleiding flyer
  • Driver CD

Installatie
Hmm, |:(, geen lp-bracket dus. Wat nu te doen? Maar eens kijken of die brackets misschien universeel zijn en die van de HIS kaart er misschien op past. En zowaar!

Installatie in de kast leverde geen problemen op, geen moederbord componenten die in de weg zaten (zie specs) of PCI-e sloten die geblokkeerd werden:

Warmteontwikkeling
Goed, tijd voor het volgende spannende onderdeel: Zou deze kaart de kast doen smelten - of valt dat allemaal wel mee? Het beoogde doel van de kaart is om in een HTPC opstelling te draaien, wat betekend dat de kaart niet constant tot het uiterste gedreven wordt.

De eerste test was in de "open" opstelling (zoals te zien in het plaatje hier direct boven). Geen airflow, maar ook niet direct een afgesloten kast. Ubuntu 10.10 desktop (AMD64) geinstalleerd, nvidia drivers, XMBC .... tijd om het ding eens te belasten. De omgevings temperatuur was 24C. Na een uurtje diverse Blu-rays, mkv's e.d. gedraaid te hebben werd de stand van zaken opgemaakt. Maximale temperatuur? 74C. Ruim binnen de maximaal toegestane 98C.

Toen maar eens de software omgeving geinstalleerd zoals deze er daadwerkelijk op komt te staan: Ubuntu minimal + xbmc-standalone. Nog steeds in de "open" opstelling. Ondanks dat dat niet direct te verwachten viel, bleef de maximale temperatuur (zelfde belastings scenario) nu steken op een graad of 65. Blijkbaar heeft het aanwezig zijn van de Gnome desktop en andere achtergrond zaken m.b.t. Ubuntu toch nog enige invloed op de belasting van de kaart, en dus temperatuur.

De laatste test was die met gesloten kast en Ubuntu minimal/xbmc-standalone. Ondanks de minimale airflow (de kast heeft 1 geruisloze, op lage toeren draaiende, 80mm fan) worden temperaturen waargenomen van maximaal rond de 60 a 62C. Maar meestal levert een "TAB" switch vanuit een draaiende film direct naar de temperatuur info in XBMC een temperatuur van rond de 52 a 53C op! Zeer acceptabel!

Conclusie:
Ondanks de zeer minimale hoeveelheid accessoires (geen lp-bracket etc.) waarmee de kaart geleverd wordt, valt de kaart opzich absoluut niet tegen. Kleine heatsink. Afmetingen perfect binnen de low-profile specs. Zeer acceptabele warmteontwikkeling (voor het beoogde HTPC doel). Of deze kaart aan te raden is als lightweight gaming kaart in een non-airflow omgeving? Dat denk ik niet, maar zelfs zonder airflow blijft deze kaart binnen toegestane waarden wanneer het een bij een HTPC te verwachten belasting te verduren krijgt. Al met al voldoet deze kaart, voor mijn doel, aan de verwachtingen.

Heb jij ook een Sparkle SXT4301024S3LNMP?

dit kaartje is zeer mooi echter hij gaat NIET PASSEN op een Asus P8H67-I R3.0
dan kom je het koelelement 90 graden aan het draaien |:(
Oei! Kloten! :/
Ik heb even een product foto bekeken van de Asus P8H67-I R3.0, en ik zou haast denken dat de heatsink van de kaart over de mounting-holes voor de koeler heen valt. Of is dat net niet het geval? Zo nee, is er misschien een heatsink te vinden die net past i.c.m. de kaart, zo ja - kaart retour ;(
Deze valt idd helemaal over de mounting-holes heen
en komt ook nog eens vooraan tegen de aansluiting van de soundkaart :(

enigste optie wat je dan kunt doen ( en wat ik dan ook gedaan heb ) is
hem verbuigen en in een hoek van 90 graden zetten ( doe dit wel met beleid !!! )
nu valt ie net langs de power connector en past het ook

verder loopt het nu perfect en temp is prima !! ;)
Even een vraagje, kan dit kaartje 720p/1080p probleemloos draaien of moet ik dan toch voor iets beters rond zoeken?

Zit nu met een 5450 die de laatste tijd al erg veel moeite heeft met 720p terwijl ie jaartje terug 1080p zonder problemen aankon.

[Reactie gewijzigd door RoyalMess op 22 mei 2011 23:37]

De kaart draait alles vlekkeloos. Ben werkelijk nog niets tegengekomen wat hapert, en dat is inclusief 720p/1080p content. En dan moet de kaart ook nog schalen vanwege overscan omdat het LCD scherm wat er aan hangt geen 1:1 pixel mapping ondersteunt. CPU belasting is en blijft ook zeer laag (6 a 7% ?)

Je zou zeggen dat er dan iets software matigs (driver o.i.d.) aan de hand is, aangezien je hardware hetzelfde is gebleven natuurlijk.
Nette review,wat ik altijd zo jammer vindt van passieve koeling is dat ze de koeler altijd bovenop de kaart doen,en daarom passen een passief gekoelde kaart niet onder mijn scythe mugen rev 2.en besides,ze zijn te langzaam voor me :)
Ik denk dat het grootste (warmte 'afvoerende') gedeelte van die heatsinks vaak bovenop de kaart zit, omdat de warmte anders de neiging heeft om zich onder de kaart op te hopen. Bij desktop style (liggende) kasten zal dit niet echt van invloed zijn, maar bij gebruik van zulke kaarten in tower model kasten wel. En een fabrikant moet natuurlijk rekening houden met all scenario's.
Wat betreft snelheid, tja, verbruik en performance gaan toch nog steeds hand-in-hand. En er zit ergens een limiet aan wat nog veilig passief te koelen is, dus zal dit ook direct z'n weerslag hebben op het soort kaarten die je passief gekoeld aantreft.
Fijne review EaS. Klein vraagje voor je, hoeveel cm steekt de heatsink aan de bovenkant van de kaart uit? Ik wou deze graag tested op een E35M-I die ook al flinke heatsink onboard heeft zitten.
Heb het net even gemeten (heb de kast niet losgehaald, maar via de ventilatie gaten in de kast gekeken/gemeten, dus kan er een mm naast zitten): De heatsink steekt ongeveer 18mm boven de printplaat uit. Als je uitgaat van 2cm zit je zeker safe!

Maar als ik zo plaatjes van de E35MI-I bekijk zou ik haast denken dat het fysiek wel moet passen, maar er wel sata sloten geblokkeerd worden. Misschien dat het DDR3 slot nog roet in het eten gooit.
Ze doen de koeler bovenop de kaart om dat daar meestal meer airflow is dan onder de kaart. Dat zo'n kaart dan niet op jouw mobo past ivm je mugen; je bent vast blij dat ze te langzaam voor je zijn |:(

Bedankt EaS voor de review. Ik zat er dankzij de hdmi 1.4 ondersteuning ook aan te denken om mijn 8400GS hierdoor te vervangen. Heb jij ervaring met 3d content kijken?
Ik heb met betrekking tot 3D nog niets geprobeerd eigenlijk. Er hangt dan ook een wat oudere 720p LDC TV aan (vooralsnog), dus valt er ook niet veel te proberen natuurlijk. Onder xbmc schijnt wel wat mogelijk te zijn met 3D trouwens, maar voor mij ergens in een later stadium dus.

Daarnaast wel nog een opmerking m.b.t. tot de warmte ontwikkelingen: De hoogste temperatuur tot nu toe gezien is 84C (!), maar ik heb het nog niet weer voor elkaar kunnen krijgen om die temperatuur nog eens te bereiken. Dat was dan onder een iets hogere omgevings temperatuur, en na 6,5 uur uptime. Met eigenlijk 0,0 airflow (de airflow die er is, valt bij mij onder de noemer "zo goed als geen airflow"). Het gekke is dat die temperatuur bereikt werd toen de kaart alleen maar idle in het xbmc-menu niets stond te doen. Apart. Na het aanzetten van een film zakte de temperatuur (!). Kon het niet rijmen, en heb er zelfs maar even een thread over geopend op het xbmc forum. Wou het maar even vermeld hebben: Deze kaart is toch zeker wel iets van een airflow nodig (zeker als er wat warmere dagen aankomen).

Na de kaart nu een kleine periode gebruikt te hebben, kan ik zeggen dat de temperatuur zo rond de 70C zweeft bij normaal gebruik - en near zero airflow (de warmte kan wel onstnappen via ventilatie gaten in het deksel van de mce301 kast). Wat de temperaturen gaan zijn tijdens de zomerdagen wordt nog afwachten :) .
Probeer het ding eens te undervolten. Dit kan met nibitor en flashen kan met nvflash :)
Mooie tip, bedankt!
Maar met nvflash (en ook WFFlash) kreeg ik het BIOS niet gedumpt. Beide tooltjes kwamen met de melding: Geen nvidia kaart gedetecteerd. Dus uiteindelijk een Windows 7 PE bootable USB stik in elkaar geflanst, vanaf daar NiBiTor 6.0 gedraait, BIOS gebackupt ...... maar vanaf daar zit ik vast.

In nibitor zijn alle clockrate en voltage settings grijs (niets te veranderen). BIOS versie, type product etc. worden wel allemaal correct weergegeven, maar het lijkt wel of die tool nog niet up-to-date is m.b.t. dit bios. Wel kan ik de Voltage table en Fermi Clock domains uitlezen, maar wat ik daaraan moet veranderen? Heb geen zin om zo maar wat uit te proberen.

Dan nog het volgende probleem: Mocht ik uitgevogeld hebben hoe de Voltage table op de juiste manier aan te passen, hoe krijg ik dan het BIOS teruggeflasht? Zoals gezegd: nvflash (tot aan de nieuwste versie aan toe) en WFFlash herkennen de kaart niet. :/ .
BIOS dump kan met GPU-Z (ondersteuning voor Linux?) Of nibitor jouw videokaart ondersteund weet ik niet. Heb je de laatste versie? Die kan je volgens mij vinden op mkvnet . En ja je kan altijd terugflashen :)

[Reactie gewijzigd door n0elite op 19 februari 2011 21:06]

Dat kaartje zat al in een standaard Compaq machine en die begint de laatste tijd telkens slechter te presteren qua graphics.
Ik zal binnenkort maar eerst is wat aan de koeling doen en wat testjes doen want me ouwelui die zeuren nu alleen maar over dat ding :P