Apple iPhone 4 16GB Zwart - Reviews

Specificaties 3,5" • 960x640 • 16GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

David Webb 11 februari 2011, 3.026 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• 1 GHz processor
  • retina scherm
  • gebruikgemak
  • geluid

Minpunten

• accu
  • iTunes

Sinds november ben ik de gelukkig eigenaar van een iPhone 4. De iPhone is erg gehyped en ik was dus wat terughoudend. Ik heb de afgelopen maanden gebruikt om een eerlijke mening van de telefoon te vormen. Toch moet ik zeggen dat de iPhone (bijna) alles waar maakt.

Prestaties
- Opstarten
Start van de iPhone duurt even een paar seconden. In vergelijk met de HTC Touch is het een verademing. Die 'smartphone' nam rustig de tijd op Windows op te hijsen.
Op mijn SIM zit standaard een PIN-code (bij wie niet ?) en dat zorgt voor een hikje. Zodra het lock-scherm met slider verschijnt is er even een moment dat de iphone niet reageert.Blijkbaar verwacht de iPhone een SIM zonder PIN.

- Scherm
Het Retina scherm vind ik echt geweldig. Het beeld is echt scherp en de kleuren zijn echt helder. Het scherm geeft foto's (zelfs van DSLR's) zeer goed weer.

Het gebruik van de iPhone is erg intuitief. Het scherm heeft de juiste maat van gevoeligheid. Bij mijn HTC mocht regelmatig een lel uit delen, maar dat is hier niet nodig. In combinatie met de snelle processor zorgt het voor een prettige interactie. Op een icoon drukken betekent ook direct een reactie. Bij HTC Touch had ik toch momenten dat ik me afvroeg wat dat ding aan het doen was.

- Processor
Er zit een rappe processor in die zijn taken makkelijk af kan.Met de introductie van iOS 4.2 is mij het multitasken dan ook flink in gebruik genomen. Combinatie van rittenregistratie, navigatie en MP3's afspelen wordt dan ook regelmatig in de auto uitgeprobeerd ! Het is overigens dan wel verstandig om de iPhone aan de lader te hebben, want deze combi trekt de accu in no-time leeg.

- Accu
Accu is echt een min-punt. Ik heb inmiddels al wat GSM's versleten en vind de accu van de iPhone mager. Gemiddeld kan ongeveer zo'n twee dagen op een lading gebruik maken van de telefoon. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeg dat WiFi, 3G en Bluetooth vrolijk dag en nacht aan staan.

Applicaties
- Apps
De meeste apps in de App Store zijn stabiel. Keerzijde is dat er toch ook een redelijk aantal apps zijn die bijzonder onstabiel. Onstabiele apps hebben het nadeel dat ze de hele telefoon onderuit trekken. Op zich is het uit/aan zetten van de telefoon niet echt een probleem. Toch vervelend dat een enkele app zo'n invloed kan hebben op de volledige telefoon. App isolatie zou toch wel een handige optie zijn.

- Navigatie
De afgelopen maanden heb ik Navigon navigatie software. De afgelopen jaren heb ik TomTom veel gebruikt, maar ik moet zeggen dat deze combi werkt ! De GPS nauwkeurigheid tussen iPhone en TomTom is vergelijkbaar, was het niet dat ik de versterker van de TomTom carkit gebruik.
De TomTom die ik had, had nog wel eens tijd nodig om uit te vinden waar hij zich bevond. (Yep was al wat gedateerd) De iPhone weet het direct en navigatie start direct.

Belangrijk puntje, de TomTom carkit voor de iPhone gaat er vanuit dat je gebruik maakt van de TomTom navigatie software. Doe je dit niet dat krijg je steeds irritante meldingen op je scherm. Er is in de App store een TomTom carkit tooltje die dat voor je verhelpt !

- iTunes
iTunes is ronduit een gedrocht. Het kreng vreet diskruimte, hapert nog wel eens bij het herkennen van randapparatuur. Zo komt het regelmatig voor dat ik het USB-kabeltje opnieuw aan m'n laptop mag hangen. Daarnaast is het irritant dat iTunes geen verschil zit tussen iPad en iPhone. Na een backup door iTunes van de iPad is de kans groot dat alle (iPad) apps vrolijk in de iPhone worden gedrukt. Het is in iTunes te configureren welke apps wel/niet moeten worden gesynchroniseerd, maar enige intelligentie op dit punt zou wel handig zijn. (iTunes is toch al een gedrocht dan kan dit er toch wel bij ?)

• TomTom Carkit for iPhone

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

1Ghz processor geklokt op 800MHz toch?
goede review. kan je ook wat foto's plaatsen van de opstelling met de carkit? dat lijkt mij wel toegevoegde waarde.

zelf heb ik eigenlijk nooit problemen met iTunes. ik vind het een stuk overzichterlijker dan alloe versies van de windows media player en VLC ind ik ook niet echt iets. het enige dat ik mis is de mogelijkheid voor het synchroniseren met de iPhone en ipod Touch. dus dat je de muziek ook terug kan synchroiseren naar de computer, maar daar zijn weer andere programmaatjes voor.
Het 'probleem' van de accuduur vind ik persoonlijk maar relatief: omdat het toestel nogal uitnodigt om er VEEL gebruik van te maken wordt de accu navenant leeggetrokken :+
@ johnkessels87
Helemaal gelijk. Apple heeft de handrem er op.

@supersnathan94
Zal kijken wat ik kan doen wat de foto's betreft !
Heb ook een iPhone 4 sinds december en erg tevreden. Ik speel de hele dag muziek, WhatsApp op 3G, etc. Accu is dan aan het eind van de dag vrijwel leeg, dat is wel even wennen. Eerste smartphone, dus dat is dagelijks opladen. Je accupuntje is dus herkenbaar. Verder nette review. :)
Over de accu, inderdaad vervelend maar mijn iPod hangt gewoon `s nachts aan de lader. Betere accu moet inderdaad in iPhone 5, maar wat zijn nou écht de gigantische voordelen die het prijsverschil tussen 3GS en 4 goedmaken?
Ben het eens met je minpunten. iTunes is echt een naar programma; niet snel, niet erg handig maar goed er valt mee te werken al vraag ik mij toch altijd af of het op een Mac sneller zal zijn.

En de accuduur kan ik me ook wel in vinden. Maar ja, het is dan ook meer dan alleen een telefoon :P
Mbt de iPhone 4 is het een kwestie van een "upgrade" naar FW 4.3.3
Het probleem met de accu is in die FW sterk verbeted
Op mijn 3GS doe ik 3 dagen met de accu en heb wifi aanstaan 24/7
En natuurlijk jailbreaken...een "non-jailbroken" iphone is a dead iPhone
Hmmm... iPhone is al 'afgetankt' met de laatste versie. Drie dagen kan ik halen, maar om het sterk verbeterd te noemen. Overigens zitten er in 4.3.3 geen echte fixes voor accu's. Dat was 4.3.1 na te veel commentaar op 4.3