Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N56U Review

PCan 10 februari 2011, laatste update op 13 februari 2011, 3.989 views

Asus RT-N56U

Pluspunten

• Snelle en stabiele verbindingen op 2.4GHz, 5GHz en bedraad
  • Mooi uiterlijk, veel instelmogelijkheden. 2x USB waar je o.a. een externe HDD op aan kunt sluiten met NTFS en/of een USB printer.

Minpunten

• DNLA CliŽnts zien de server wel, maar kunnen er niets mee.
  • WPS werkt niet.
  • BT downloaden lukt niet.
  • Kabels in het zicht.
  • Weinig informatie op de Asus website en in de gebruiksaanwijzing.

Beheerbaarheid Score: 2
De installatie koste me een dag omdat ik mijn Canon MP640 niet aan de praat kreeg en het telkens een minuut of tien duurde voordat ik na een wijziging weer in de router kon komen. WPS functioneerd helemaal niet.
Uiteindelijk lukte het om de printer via de 2.4GHz met 802.11g aan de praat te krijgen. Max. 54 Mbps.
Dit heeft geen invloed op de 5GHz verbindingen.

Ook ondersteund de router geen DNLA zoals op de websites van Asus wordt beweerd.
Zowel mijn nieuwe Sony tv NX710 als blu-ray speler BDP-S470 met DNLA kunnen niets met de aangesloten HDD. Ze zien de HDD wel, maar kunnen hem niet benaderen "niet ondersteund". Aleen de PS3 kan hem vinden, maar geen ondersteuning voor ondertitels.

XP PC boven (10 mtr.) met Sitecom WL-345 wel goed signaal, maar pas internet na herinstallatie Sitecom drivers. Win. 7 PC boven (6 mtr.) met eenzelfde WL-345 uitstekend signaal en internet.
Internet functies van de TV (YouTube etc) een stuk sneller via de 5GHz band dan bij mijn Sitecom WL351.
WAN-LAN bedraad doorvoer is snel tot wel 9 MByte/s download. De WL351 kwam tot max. 6 MByte/s.
Na 10 dagen viel de WAN verbinding een aantal keren uit, geen internet.

Op de bijgeleverde DVD staat de utility Download Master, waarme je HTTP, FTP of BitTorrent bestanden zou moeten kunnen downloaden. Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar het downloaden van lukt niet.
De .torrent files willen niet starten. Ik heb de laatste firmware en update's geinstalleerd, met de hand gedownload van de Asus website, want de Updateservice van de router zelf kan geen verbinding maken.

De aangesloten netwerk en USB kabels zitten lelijk in het zicht.

• PC i7 920 met Win.7 Ult. 64bit
  • PC i C2D E6400 met Win.7 Home 64bit
  • Sony NX710 televisie (WiFi 5 GHz)
  • Sony BDP-S470 blu-rayspeler (bedraad)
  • Sony PS3 (WiFi 2.4GHz)
  • WD MyBook USB ext.HDD 250GB NTFS
  • Kabel modem Ubee EVM3200 (Ziggo)

Heb jij ook een Asus RT-N56U?

Vertel mij wat, die download tool van asus is niet het beste wat ooit is gemaakt.
Is bij iedere asus router zo geweest. Eigenlijk zijn deze routers ook bedoeld voor alternatieve firmware, dan worden ze pas echt leuk :D

De media server, die er overigens wel op zit, is de zwaar incompatible ushare naar mijn weten: http://ushare.geexbox.org/
Het probleem is, dat hij niet het UPnP of DLNA protocol goed volgt, bovendien word het al jaren niet meer ontwikkeld.

Een betere keus zou deze: http://sourceforge.net/projects/minidlna/ zijn geweest, die net ff iets meer kan. Zelf gebruik ik altijd twonky, heer en meester van dlna, maar daar heb je alternatieve firmware voor nodig.
En de vraag is of die er ooit gaat komen, aangezien de meeste asus routers broadcom chips bevatten, en deze router heeft een ralink

Ik wacht even tot deze: http://wl500g.info/showthread.php?t=25929 uitkomt, dan kan ik mijn RT-N16 voor andere leuke dingen gebruiken :+
:? Vreemd dat jij zulke negatieve ervaringen hebt met deze router.
Op Smallnetbuilder.com, een site met "redelijk wat" ervaring op dit gebied, lopen zowel redactie als gebruikers weg met dit ding qua prestaties. Zou het beter doen dan de Netgear WNDR3700 en de gloednieuwe Linksys E4200 (welke al erg hoge ogen gooide):

Er zijn er zelfs die hun pas aangeschafte Linksys E4200 hebben ingeruild:

[Reactie gewijzigd door b-gone op 23 maart 2011 13:51]

Toevallig de HDD fat32??? Moet msschin NTFS zijn geformatteerd.... :/
''o.a. een externe HDD op aan kunt sluiten met NTFS en/of een USB printer.''

Ik hou me mond :X

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 11 februari 2011 00:28]

Nogal korte review, meer een klaagpost :?
Ik heb deze router bij een aantal klanten geplaatst, achter een fiber verbinding. Presteerd goed maar interne VOIP kan hij niet. inkomende en uitgaande gesprekken geen enkel probleem maar intern gaat toestel over en heerst er daarna grote stilte. Iemand een suggestie?