Samsung Syncmaster 2333T Zwart Review

turion25w 28 februari 2011, laatste update op 28 februari 2011, 5.977 views

Samsung Syncmaster 2333T Zwart

Pluspunten

• 1. Zeer goedkoop voor een niet-TN panel.
  • 2. c-PVA panel met goede kleuren, contrast, kijkhoek etc. Zeer goede blacklevels.
  • 3. Laag energieverbruik, bijna zo laag als LED schermen.
  • 4. Groot scherm, veel plek op 1980x1080 resolutie..

Minpunten

• 1. Behuizing (glanzend zwart plastic), maar is kwestie van smaak. Trekt veel stof aan.
  • 2. Wiebelt
  • 3. Banding
  • 4. Alleen VGA kabel, geen DVI kabel meegeleverd.
  • 5. Duidelijk ghosting en smearing, ook in 'snelste stand' (motion: fastest).
  • 6. Zeer irritant, persistent zoemgeluid, kan niet verholpen worden.

Ik zal hieronder snel een korte review schrijven voor mensen die geinteresseerd zijn in deze monitor omdat deze nu (deze week) plotseling voor een lage prijs over de toonbank gaat. Ik kan er geen uitgebreide review van maken omdat ik weinig tijd heb. Mijn bedoeling is mensen een beetje te waarschuwen voordat ze tot koop overgaan. Het is niet voor niets dat hij zo goedkoop is (zie hieronder).

Voordelen:
a. Aantrekkelijke prijs voor een PVA scherm (c-PVA om exacter te zijn)
b. Goede natuurlijke kleuren en zeer goed contrast, zeer scherp beeld. Zwart is echt zwart. Veel detailweergave. Absoluut beter dan de meeste TN-panels.
c. Het panel werkt als een 8 bits (maar in werkelijkheid een 6-bits plus Hi-FRC. Je merkt er in de praktijk niet echt wat van). M.i. geschikt voor eenvoudige en licht-professionele fotobewerking, maar niet voor semi-prof of het echte werk.
d. Wide viewing angles. Kleuren blijven constant als je je hoofd beweegt. De gamma-shift en contrastverlies die bij PVA schermen wordt genoemd vind ik in de praktijk hier wel meevallen.
e. Er is niet echt veel 'black crush', maar dit heb ik niet uitgebreid getest. De voorganger, de F2380, had wel veel black crush (= donkere details worden als zwart weergegeven, worden door het zwart overspoeld).
f. Verrassend laag energieverbruik.Bij brightness=10 schommelt de energiemeter tussen 19 en 20 Watt, bij brightness=30 (is al behoorlijk fel) loopt die op naar 24 Watt.
g. Nul komma nul pixelfouten.

Nadelen:
a. Het gebruikte materiaal oogt wat goedkoop (glanzend zwart plastic). Het is op zich wel okee, al heb ik liever een matzwarte. Smaak is subjectief. Van een afstand ziet de monitor er best sjiek uit. Het glanzende zwarte plastic trekt trouwens behoorlijk veel stof aan.
b. Monitor wiebelt mee als tafel wiebelt; niet echt stabiel dus. Wel VESA-gaten aanwezig.
c. In een korte kleurentest heb ik duidelijk(veel) banding opgemerkt (in de donkere schakeringen) . In de praktijk zie ik er niet echt veel van terug)
d. Alleen VGA kabel geleverd (en natuurlijk power kabel), maar geen DVI kabel.
e. Het scherm is absoluut niet geschikt voor (snelle) games. Veel ghosting, smearing.
f. Blauw LED lampje is iets te fel en kan niet uitgezet worden.
g. En hier is het grote nadeel: de monitor ZOEMT verschrikkelijk. Zodra ik de monitor aanzet begint hij te zoemen. Ik heb aan alle instellingen gesleuteld (o.a. helderheid en contrast) . Ik heb ook geprobeerd alle sleuven provisorisch te dichten, dit hielp maar een beetje. Ik hoor het dan nog steeds uit de voorkant van het scherm komen. Het zoemende geluid is zeer irritant en is al op een halve meter te horen en overstijgt het geluid van mijn (redelijk rustige) pc (die onder het buro staat). Ik heb geprobeerd het geluid te negeren maar het was simpelweg te aanwezig. Nu wist ik wel dat Samsung wat betreft zoemende, piepende monitoren heer en meester is maar dit oversteeg echt alles. Ze hebben wederom bezuinigd op de interne voeding en/of backlight systeem. Ik wens kopers veel sterkte. Misschien is hier een beetje geluk nodig?

Hilarische reactie van iemand bij wie zijn tweede 2333T plotseling na een paar stille weken begon te zoemen (zijn eerste zoemde vanaf het begin al en had ie schijnbaar aan zijn slechthorende schoonouders gegeven): http://www.hardwareluxx.d...65800-8.html#post16334939

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2333T Zwart?

Als je het zelf een korte review noemt, toch bedankt.
Wat het zwarte plastic betreft, ik heb een scheerkwast op m,n bureau en die houd m,n monitor lekker clean.Seconden werk
Maar hou je de monitor nou of niet? Ik heb tijd en moeite gestoken in het stil krijgen van mijn pc,s,dan zou ik flippen met zo,n monitor.
Ik heb de monitor inmiddels teruggebracht. Het geluid irriteerde me toch te veel. Ik heb geprobeerd het simpelweg te negeren, maar het was alom aanwezig. Ik heb ook veel moeite gedaan de pc stiller te krijgen (is me goed gelukt met de juiste onderdelen). Ik ga waarschijnlijk binnenkort meer met muziek doen (componeren) en dan kan ik zo'n stoorzender echt niet gebruiken. Het is jammer, want voor de rest was het een goeie monitor. Ik zou hem anders gewoon gehouden hebben.

Mijn vroegere Samsung monitor maakte ook de hele tijd een irritant geluid maar dat was meer een pieptoon (een hoge "hmmmmmmmmmmmm").

Ik hoop dat mensen wat aan mijn korte review hebben of gehad hebben.
Heb de 2333HD, ziet er exact hetzelfde uit alleen heeft ook HDMI en antenne ingang. En ik moet zeggen dat deze ook wel eens dat zoemende geluid maakt maar dat dit wisselt als ik switch tussen tv en pc. Heel vaag.

Wil graag deze monitor er bij ( Zelfde design ) en hij is niet eens duur. Hopen dat hij niet gaat zoemen :P ( Of de muziek wat harder.. )
Beste turion25w,

Ik ben van plan de 2333T te kopen, maar u schreef: "Het scherm is absoluut niet geschikt voor (snelle) games. Veel ghosting, smearing."
Wat bedoel u hier precies mee? Ik ben een beetje noob, dus als u dat uit wilt leggen...
Ik speel namelijk spellen zoals Crysis, Crysis 2 en Flight Simulater X, en ik wil die wel op de hoogste grafics kunnen spelen zonder problemen met de monitor (ik heb een grafische kaart die die spellen op de hoogste grafics zonder problemen aankan).
Als u deze monitor niet aanbeveelt voor mij, welke zou u dan wel aanbevelen? Ik wil eigenlijk dat hij minstens 23 inch is, en ik heb maximaal €250,- te besteden.
BTW: deze monitor is in nu de aanbieding voor slechts €100,-!! Deze aanbieding is snel over, dus reageer alstublieft zo snel mogelijk.

alvast bedankt _/-\o_ ,

Tim
Hij bedoelt er dus mee dat het scherm niet snel genoeg ververst op sommige momenten om goed ermee te kunnen gamen. Zoek volgende keer gewoon ff zelf wat ghosting is...
EDIT: ik heb nu een Optiquest Q20wb, en wat gamen betreft bevalt die goed, ik wil alleen een groter scherm.
Echt jammer, de prijs ( ik keek net ff ) is wel om te smullen voor een 23 incher
Beetje doorsparen voor iets leukers.Mijn tip? De HP 2710m, weergaloos mooi beeld,maar wel net over de 300 euro.
De 2333T heb ik ook, maar ik moet zeggen dat ik totaal geen last heb van een zoemend geluid. Op een (Duitse) forum hebben verschillende gebruikers dit scherm ook gekocht (en sommigen hebben zelfs meerdere gekocht) en hun beoordelingen gegeven. Bij de een zoemt het scherm wel licht, bij de ander weer niet. Zie: http://www.hardwareluxx.d...rast-150-euro-765800.html

Ik ben het met de review eens dat je wel banding kunt zien in een monitortest, maar dat het in praktijk vrijwel afwezig is, ik zie het (bijna) niet in fims.

Ik vond de kleuren echter niet heel natuurlijk, ik heb de RGB-kleureninstellingen aardig aangepast. Beeld is in standaardinstelling te blauw (koud), rond de 7100K, zie voor een review van de 2333T: http://nl.hardware.info/r...-24-inch-monitoren-review
Ja, dat forum op hardwareluxx.de ken ik, daar kijk ik af en toe en weet dat ene Grummel en ene stipi zeer enthousiast zijn over dit scherm (door de goede prijs-kwaliteit-verhouding). Daar hebben inderdaad sommige mensen al geklaagd over een zoemende 2333T. Ik heb de instellingen van stipi overgenomen omdat ik de beeldkleur (inderdaad) in het begin erg koud vond. Daarna klopten de kleuren voor mijn gevoel goed.
Nog een ander forum waar ik vaak kijk is trouwens dit: http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=78. En dit forum is interessant voor mensen die een stille monitor zoeken: http://www.silentpcreview...iewtopic.php?f=19&t=50879

Het is blijkbaar een casino: je weet soms gewoon niet wat je krijgt. Misschien dat ik het komende week weer probeer (als de prijs nog steeds zo laag is) maar ik heb niet veel zin om steeds uit te pakken / te monteren / in te pakken / heen en weer te zeulen met een monitordoos. Het is ook vervelend voor de winkelier vind ik. Mijn huidige monitor (Eizo) is muisstil, ongeacht de instellingen, maar ik wil graag meer pixels en ook een zuinigere.

Mijn interesse gaat nu uit naar de (binnenkort uit te komen) LG IPS236V (e-IPS panel met LED) en de Acer S243HLCbmii (a-mva panel met LED). Deze hebben een externe voeding en daardoor compleet gesloten kast (zonder ventilatiegaten) en de kans is groot dat ze stil zijn. Ze hebben alleen geen VESA holes, dus kan ik ze niet ophangen.
Ja, de kleurinstellingen van stipi heb ik ook overgenomen, dan is het beeld mooi. Ik snap je casinodilemma, mijn 2333T is geproduceerd in september. Mocht je het nog willen proberen, dan kun je misschien in de winkel naar de productiedatum vragen. Ik wil niet zeggen dat de schermen die in september zijn geproduceerd of daarna allemaal stil zijn, maar het zou kunnen.

Die LG klinkt ook interessant, IPS heeft in praktijk vaak een wat betere kijkhoek dan PVA, maar de zwartwaarden kunnen minder zijn. In dat opzicht is een MVA ook interessant.
Voor wat het nog waard is;

Het blauwe lampje kan wel degelijk uit!

Op de rechterzijkant onderste knop. dan gaat gewoon de power eraf!
Ik heb overigens de Syncmaster 2333SW (geen Zoem!)