OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

_-SaVaGe-_ 27 november 2011, laatste update op 19 november 2012, 2.332 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Snel
  • stil
  • goede prijs/GB/prestatie verhouding voor een SSD

Minpunten

• hij is zooo stil dat ik zit te twijfelen of dat me pc wel aanstaat
  • onbetrouwbaar, is al 2 keer defect gegaan

Even voor de duidelijkheid: ik heb er eerst XP op gedraaid, daarna is mijn SSD kapot gegaan, heb een andere van OCZ terug gekregen. Toen weer XP erop gezet, maar dit draaide allemaal voor geen meter. Toen overgestapt naar Windows 7, en sindsdien geen problemen meer.

Inbouw

het inbouwen was een redelijk gedoe in mijn CM Storm sniper BE. met de meegeleverde bracket past hij niet in de HDD bay. Ik heb er dus nog brackets aangezet om hem in een 5,25' bay te proppen. dit werkt prima.

Installeren
installeren van Windows XP ging zeer vlot. de SSD werd meteen herkend, was totaal geen probleem. (IDE modus sata controller) ik heb 2,4Gb ongepartitioneerd gelaten, aangezien TRIM niet werkt in XP. (heb gehoord dat je dan een paar gb ongepartitioneerd moet laten...) ik heb Win XP vanaf USB stick geinstalleerd, dit was in 20 minuten klaar. (was niet zo'n snelle USB stick)

Installatie van windows 7 (ook via USB) was in een kwartiertje gepiept. Hierbij heb ik gewoon heel de schijf gebruikt, aangezien windows 7 wel TRIM ondersteund. Daarna natuurlijk nog alle drivers erin, en games ge´nstalleerd, wat ook opvallend sneller ging dan eerst met Windows XP.

Prestaties
Onder XP
De OCZ Vertex II SSD haalt met mijn AMD chipset (oud moederbord) ruim 214MB/s read met HDTune.

Windows opstarten doet ie in 20 seconden. Spellen laden zoals Crysis Warhead, FarCry 2 en CoD Black Ops duurt nog maar de helft zo lang als dat het laden eerst duurde. Spellen zoals GTA San Andreas en NFS Carbon heb ik nog gewoon op m'n 500GB Samsung spinpoint staan.

Onder windows 7 gaat het laden van de spellen nog sneller, Crysis Warhead laden (maakt niet uit welke map) duurt nog geen 20 seconde :) Opstarten van windows duurt 8 seconden :)

Ik vind het een goede SSD, voor een prima prijs.

SSD is september 2011 RMA gestuurd (data corrputie, lage snelheden,etc), heb een nieuwe ontvangen van OCZ

UPDATE: (27-11-2011)

heb nu na lange tijd Windows 7 er op gezet, toen nog in IDE modus. Hier krijgt de SSD een 6,4 als score. Hierna een fix uitgevoerd in windows die de AHCI op enabled zet, (anders BSOD tijdens het opstarten ;)) en in de BIOS AHCI modus aangezet.
SSD krijgt nu een 7,3 in de windows prestatie index.

Ook heb ik een nieuw moederbord: Gigabyte 990FXA-UD3
Benchmark Crystal DiskMark:

Benchmark met HDTune valt zoals te zien valt behoorlijk tegen. Maar dan is HDTune ook niet "geschikt" om een SSD mee te benchen, heb ik gehoord.

Firmware heb ik nog niet geupdated, ben ik ook niet van plan om te doen zolang hij geen kuren vertoond.

EDIT: SSD is voor de 2e keer stuk gegaan en heb mn geld terug gekregen. TIP: KOOP GEEN OCZ!!

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

een tip.. ssd werken sneller onder win7
Niet helemaal mee eens, Ik heb deze ssd gebruikt onder windows 7 en de laatste versie van Ubuntu, en het Linux OS geniet toch wel de voorkeur
Dat weet ik ja. Maar ondanks dat ik een Ultimate X64 licentie heb liggen, installeer ik het niet. Ik heb het geprobeerd, maar ik vind het lelijk, instabiel, vreet overdreven veel geheugen, en een hele berg programma's en spellen werken niet en/of instabiel... Ik blijf toch nog maar bij windows XP, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 10 februari 2011 16:33]

Dan doe je toch iets heel fout... XP ondersteunt geen TRIM en DX11 meer, zit je dan met die hardware. Overigens, voor heel veel programma's is er gewoon een Win7 installatie te vinden, anders zijn ze te veel verouderd. Zeker met jouw systeem zou stabiliteit echt geen issue mogen zijn...
ik mis Direct X 11 echt niet hoor... ik vind alle spellen nu al wel realistisch genoeg... ik heb Black Ops gespeeld in Win7, maar ik merk weinig verschil qua graphics tussen DX9 en DX11, alleen de contrastverdeling is beter voor zover ik heb kunnen zien...
Heb je wel een alignment uitgevoerd van je partitie? Het verschil tussen win7 en winXP is dat win7 de partities niet goed alignt en geen TRIM ondersteunt. Daardoor zal je snelheid op een gegeven moment gaan inkakken.
Ik denk dat je Windows XP en Windows 7 door elkaar haalt. ;) Windows 7 ondersteunt juist wel TRIM.
Let wel op, als je XP gebruikt, gebruik swiper dan regelmatig, dan blijft de snelheid van je ssd beter.
je schijf aan sata in ide modus... ook jammer, zet hem in AHCI modes, dan pas, kan evt win 7 de trim uitvoeren. Bij een vriend van me laatst ook traagheden, vastlopen zoals jij aangeeft.
Zijn schijf heb ik van de laatste firmware voorzien, sata in AHCI gezet en, wat ocz aangeeft. je computer aan zetten en op het loginscherm zetten zodat trim zijn werk kan doen.

Let dus wel op als je met XP blijft werken dat je zelf al je onderhoud moet doen op je schijf.
hier kan je nog wat tips van OCZ vinden.
Zoals ik al in de review heb staan ben ik overgestapt naar windows 7 ;) Ook heb ik de sata controller al op AHCI modus gezet. schilt inderdaad enorm. Op IDE modus krijgt me SSD een 6,4 in win7, met AHCI aan opeens een 7,3 :)
Ik heb me review al iets duidelijker proberen te maken, bedankt voor de tips :)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 27 november 2011 19:20]

Ha klopt ook. Foutje maar mijn punt blijft verder geldig :D
Die laatste screenshots die ik gemaakt heb van benchmarken met HDTune laten zien dat de transfer rate niet echt bepaald hoog is lijkt mij... Ook zitten de Raw Error Rate en de Hardware ECC Recovered niet echt bepaald laag in mijn opzicht... tot nu toe nog steeds geen problemen met mijn SSD gehad, alles draait vlekkeloos en lekker snel en stabiel...
SSD gaat binnenkort toch maar RMA. PC loopt ook regelmatig vast, al met het opstarten. avg. speed komt niet meer boven de 110 mb/s uit.
een lage avg. speed kan ook komen omdat de pcie bus terugklokt als de processor weinig aan het doen is.
Ik heb de SSD al in 5 verschillende pc's getest, met cpu zowel idle als gestressed (prime95) maar de performance blijft laag... ik vermoed dat het toch aan de SSD ligt. Mijn Samsung 500GB Sata schijf haalt nl. 145mb/s gemiddeld...
ik heb volgende week vrijdag nog een soort van "PCmeeting" die maandag erop stuur ik hem RMA... dan zie ik we lhoe ik hem terug krijg. weet ik meteen zeker dat ie kaptop is iig.
De SSD is nu terug van RMA, (heb een andere gekregen, oude was "niet meer te maken" volgens OCZ)
AVG speed zit nu rond de 200MB/s met pieken van 220MB/s (SATA op IDE modus in Win XP)