Seasonic S12-430 Review

Leftblank 13 november 2006, 831 views

Seasonic S12-430

Pluspunten

• Stil
  • Hoog rendement
  • Vrij lange kabels

Minpunten

• Niet modulair
  • Geen floppydrive connector (voor mij geen probleem maar wellicht voor andere upgraders wel, verloopje voor 2 floppydrives is wel meegeleverd)
  • (Fan draait erg langzaam, maar dit is niet echt een nadeel, al kan 't door sommigen wel zo gezien worden)
  • Één PCI-express aansluiting

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Vandaag stond eindelijk de postbode (TNT-meneer?) voor de deur met een pakketje; m'n voeding!
Een paar uur later m'n pc uitgezet en *eindelijk* mijn Tagan 380W eruit kunnen halen, ondanks de leuke verhaaltjes en grafiekjes op hun website maakt deze voeding weldegelijk een geluid wat te vergelijken is met een flinke windtunnel.

Nadat ik m'n S12-430 uit de verpakken had gehaald en dwangmatig alle luchtkussentjes kapot had geknepen heb ik de twee voeding naast elkaar gelegd om de lengte van de kabels te vergelijken. Wat me hier opviel was dat, ondanks de negatieve posts op veel fora, de kabels langer waren dan die van m'n oude Tagan, verlengkabeltjes zijn (bij deze combinatie) dus overbodig! Ook viel hierbij op dat de kabels allemaal erg netjes gemeshed zijn met 'n zwarte mesh, de afwerking is dus prima. De voeding zelf is overigens weinig aan te zien; een 120mm fan aan de onderkant en verder een "saaie" zwarte doos.

Het inbouwen van de voeding was een eitje, de voeding is namelijk grofweg 2cm minder lang dan m'n oude voeding waardoor 't makkelijk in m'n Antec P180 paste, het enige nadeel waar ik hier tegen liep was dat de voeding niet modulair is, terwijl er flink wat kabels aan hangen (meer connectoren dan ik ooit in m'n kast aan hardware kwijt zou kunnen).
Wat hier wel opvalt is dat de voeding maar één PCI-express aansluiting heeft, blijkbaar vinden ze bij Seasonic dat 430 Watt niet genoeg is/kan zijn voor een SLI-configuratie, waar ik 't niet bepaald eens mee ben ;)

Na het aanzetten van m'n pc was meteen duidelijk dat het met de geluidsproductie perfect in orde was, het enige onderdeel wat nu nog storend hoorbaar is, is m'n chipset fan welke ik nog niet heb vervangen. De warmteproductie mag verder geen probleem veroorzaken vanwege het hoge rendement wat rodn de 80% zit bij normale belasting, aldus SilentPCReview.

Ook over de prestaties heb ik niks te klagen, na een uurtje flink Battlefield 2en om vervolgens in AsusProbe de voltlijnen te controleren, waren er maar een paar kleine rimpelingen te zien, helaas is de schaal van AsusProbe dusdanig slecht dat ik geen idee heb hoeveel 't precies was, maar ik gok niet meer dan 'n kwart Volt op de 12V lijn, op de andere lijnen was verder niets aan te merken, prima in orde dus.

Al met al een flinke aanrader, mits je niet te veel waarde hecht aan de punten hier rechtsonder ;)

Heb jij ook een Seasonic S12-430?