QNAP TS-419P+ Turbo NAS Review
Na diverse usb schijven te hebben gebruikt en altijd data "kwijt" te zijn een NAS aangeschaft. Dit was de WD MyBook World Edition II. Gezien deze niet vooruit te branden is op zoek gegaan naar een andere.
Welke dit dan geworden is? De QNAP TS-419P+ voorzien van 4x 1TB schijven (uit eigen voorraad)
Na het uitpakken van de NAS schijven ingebouwd. Nette inbouwframepjes die geschikt zijn voor 3,5inch en 2,5 inch schijven. Twee zakjes met de betreffende schoefjes in verschillende kleuren, dus hier geen twijfel (pak wel de installatieposter erbij voor de juiste kleur).
Na inbouw van de schijven de NAS laten starten. Dit duurde wat langer dan dat ik gehoopt had, maar eenmaal opgestart gaat alles stil en snel. Via de webinterface de schijven...
Pluspunten
Snel Stil Makkelijk uit te breiden Uitgebreide WI (niet getest!) Uitgebreide mogelijkheden (niet getest!)
Minpunten
Geen idee
Eindoordeel
Welke dit dan geworden is? De QNAP TS-419P+ voorzien van 4x 1TB schijven (uit eigen voorraad)
Na het uitpakken van de NAS schijven ingebouwd. Nette inbouwframepjes die geschikt zijn voor 3,5inch en 2,5 inch schijven. Twee zakjes met de betreffende schoefjes in verschillende kleuren, dus hier geen twijfel (pak wel de installatieposter erbij voor de juiste kleur).
Na inbouw van de schijven de NAS laten starten. Dit duurde wat langer dan dat ik gehoopt had, maar eenmaal opgestart gaat alles stil en snel. Via de webinterface de schijven leeggemaakt en in een RAID5 opzet geplaatst.
Gezien dat de NAS is voorzien van 2x 1Gbit verbindingen ook dit uitgeprobeerd op een un-managed switch. Beide "lijnen" worden gebruikt, 1 voor Rx de andere voor Tx. Werkt prima en snel.
Snelheid van de oude WD lag rond de 10MB/sec (2TB vullen is een ramp). De QNAP haalt zonder al te veel problemen 30-40MB/sec. Hier kan ik voorlopig wel weer mee vooruit.
Gezien het feit dat je de NAS zelf zonder problemen kunt voorzien van maximaal 4x een 2TB schijf (misschien zelfs al 3TB) kan het uitbreiden ook zonder problemen gedaan worden. Er is zelfs ondersteuning voor RAID expansion. Al vraag ik mij af hoe lang dit duurt met 4 schijven. Ik heb het idee dat dit een meerdagen project zal zijn.
De webinterface is erg compleet en uitgebreid. Tevens zijn er extra diensten waardoor de NAS te gebruiken is als multimedia-/iTunesserver, webserver, MySQL server en nog wat opties. Gezien het mij hier niet om gaat, niet getest. Misschien later nog eens.
Voor wat ik er nu mee wil - centraal data opslaan als backup - bevalt deze QNAP prima.
Apparaat is stil, werkt snel en is makkelijk in gebruik.
Reacties (5)
Hoe wist je dat TX en RX via de ene of de andere lijn ging? Moet je mij eens uitleggen...
Ik denk dat je nog altijd over een lijn ging... Trunking kan je in niet op een unmanaged switch... Trunking is niet gewoon twee verbindingen maken en that's it, er zijn nog wel enkele stappen die je overslaat hier denk ik zo...
[Reactie gewijzigd door HyperBart op 22 juli 2024 19:09]
Voor de goede orde: 1 lijn voor rx en 1 voor tx biedt geen toegevoegde waarde: hubjes zijn er praktisch niet meer dus allles kan gewoon full-duplex.
Trunking kan niet echt op een unmanaged switch, maar de machine registreert zich gewoon 2 keer op de dns en je kan zelf hardware matig een verdeling aanbrengen, door de 'juiste' nic aan te schrijven.
De machine is overigens niet potent genoeg om 1 nic met gigabit verkeer te vullen. Met 100 MBit heeft het wel voordeel.
Als NAS/Streaming is ie wel prima. Heb dit ding al meer dan een jaar in huis en over de echte nas-capaciteiten ben ik tevreden. Doorvoor snelheid met jumbo frames nooit getest omdat de nic in mijn pc dat niet fijn vond
Als je de nas als server wilt inzetten, kies bij qnap dan voor de b39 of b59 nassen, waar b staat voor het aantal disk-bays. Dan heb je de intel/atom te pakken, meer geheugen (voor het os), meer flash (opslag van de software) en meer energie gebruik...
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is volgens mij de 419 goed genoeg. (tot ik video's on-the-fly wil converteren bij het streamen...)
of is de 30 MB/s met jumbo frames?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn