Zalman ZM-RC100 Review

nitraM_Br 9 februari 2011, laatste update op 9 februari 2011, 1.462 views

Zalman ZM-RC100

Pluspunten

• Werkt gewoon zoals het hoort
  • Goedkoop!!

Minpunten

• Oogt goedkoop, dus wel wegwerken in de kast

Kwaliteit Score: 4
In mijn nieuwe PC build zelf de watercooling in elkaar gezet en 3 coolermaster sickleflow fans gebruiikt en doorgelust naar een (1) fanheader. Echter dit resulteerde in alle drie de fans draaiende op 1900 rpm en een hoop herrie (en onnodig). Drie van deze er tussen gezet, je moet er een voor elke fan gebruiken anders draait de fan helemaal niet meer. Dit resulteerde in een onhoorbare machine (fans draaien netjes rond de 1200rpm) en nog steeds voldoende koeling op mijn proc (2600k @ 1.29v wordt max 51 graden op 4.5Ghz, alle cores 100% stressed)

Een hele handige en goedkope oplossing om je pc (zeker als je waterkoeling hebt) een stuk stiller te maken. Als je 5v te weinig vind bestaat er ook nog een RC56 versie, deze verlaagt de spanning naar 7V.

Heb jij ook een Zalman ZM-RC100?

Hoeveel OHM is de weerstand, daar ik de kleuren niet goed kan onderscheiden, want een beetje doe-het-zelfer kan dan weerstandjes kopen > prijs 10 cent. Wel geen coolers aansluiten. Dank bij voorbaat.
Oja vele kasten hebben nog wel een plaatsje vrij, gaatjes boren > potentiometer(s) erin en je kunt de fans regelen. Na een tijdje doorwerken, kun je dan b.v. met Speccy (Piriform ) zien hoeveel graden de cpu, hdd, enz worden. Alleen zorgen dat je geen kortsluiting maakt met de kast of andere metalen delen. In elke zichzelf respecterende elektrozaak willen ze je graag helpen. Iemand geholpen, prima
Bruin Zwart Bruin volgens mij, met gouden lijn, dus 5% tolerantie. Kortom, 100 Ohm. Verlaagd idd naar zo'n 5 Volt.

Beetje matige hoeveelheid, maar zoveel valt er niet over een kabeltje te vertellen. Misschien een plaatje zou leuk zijn, aangezien de specificaties ook niet heel denderend zijn. Maar wat moet je er nog meer over vertellen?

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 9 februari 2011 20:38]

Ik heb 3 fans in mijn pc die ik wil aansluiten op 1 fanheader (moederbord heeft maar 1 fanheader. Zit nu met een el cheapo moederbord omdat mijn andere moederbord stuk is). Dit werkt bij mij echter niet zoals jij het beschreven hebt. De fans zijn zalman F12's en mobo is een asus b75a (o.i.d.). Ik probeerde het op de volgende manier: moederbord>weerstand>fan>weerstand>fan>weerstand>fan . Hoe heb jij het in je opstelling? En weet je misschien waarom het niet werkt? Bij voorbaat dank :)

[Reactie gewijzigd door Centelte op 22 juni 2015 15:54]

dus als je dit kabeltje tussen een (3-pin)fan en de aansluiting op het MoBo plaatst, draait de fan een stuk stiller?
ik ben nieuw in de wereld van fans en controllers, en ik snap er nog niet veel van. :P
Dat klopt.
Door de weerstand word de spanning teruggebracht naar een lager voltage waardoor de fans langzamer gaan draaien en dus ook minder lawaai maken.
Downside is wel dat de airflow ook een stuk minder word maar dat moet je van tevoren incalculeren.