Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF Review

Wijnands 30 januari 2008, 907 views

Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goed gebouwd
  • Precies zwaar genoeg
  • Mooie onscherpte
  • Echte focusring

Minpunten

• Blijft plastic-fantastic
  • Niet echt snel
  • langere focus lengtes moet je 'm wel dichtknijpen

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 3
3 maanden geleden zou ik deze lens nog een zeer goed gegeven hebben voor de prijs. Helaas is 'ie de laatste maanden zo'n 70 euro in prijs gestegen en dit lijkt door te gaan. Voor de 109 euro die de lens eerst koste was het echt een aanrader. Nu de prijzen in de richting van de Sigma 70-300 APO gaan zou ik ze alletwee even proberen voordat je de keuze maakt.

In deze prijsklasse heeft Nikon alleen nog de 55-200 en die is veel te klein en licht naar mijn mening.

De 70-300 is lekker groot en dik en precies zwaar genoeg. De manual focus ring is goed vast te houden en er zit zelfs nog een afstands schaal op.

De lens voelt onverwacht stevig aan en de bouw kwaliteit is heel behoorlijk voor een lens in deze klasse.

Prestatie's zijn onverwacht goed. Je leest vaak dat de lens zacht zou zijn boven de 200mm. In de praktijk valt dit best mee mits je licht genoeg hebt om 'm wat dicht te knijpen, 5.6 of 7.1 scheelt een boel. Ubersharp is 'ie natuurlijk niet maar dat is eigenlijk geen enkele telezoom in deze prijsklasse.

Bij deze lens kun je niet echt van Bokeh spreken maar de onscherpte vind ik wel erg netjes.

Edit: Ik heb de lens in oktober 2007 verkocht toen ik een Sigma 70-300 APO kreeg. Ik heb ze even naast elkaar gebruikt. De sigma is wat scherper en produceert meer contrast. Kost wel 2 keer meer dan deze. Dit blijft naar mijn mening een aanrader als je voor bijzonder weinig geld een 70-300 zoekt

Heb jij ook een Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF?

Nette survey :) Ik heb em ook sinds korte tijd, maar heb er nog niet veel mee geschoten. Ik ben het over het algemeen eens met je survey, maar vind hem persoonlijk nog te licht. Als je een 70-300 VR koopt is het waarschijnlijk een ander verhaal, maar deze kost maar een schijntje van die prijs ;)

Zal zelf ook nog wel een survey posten als ik meer ervaring heb met deze lens :)
Tja, ik had ook liever een lens gehad die een ons of 2 zwaarder was maar dat zit er voor dit geld gewoon niet in.