HTC Desire Bruin Review

dwilmer 7 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 588 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Featureset
  • Kwaliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Bereik mobiel internet

Minpunten

• Touchscreen doet soms raar
  • Duurt even voordat GPS-signaal gevonden wordt
  • Voorge´nstalleerde software kan niet verwijderd worden

Na jaren een telefoon gehad te hebben waar je mee kan bellen (zo'n goedkoop Fins geval), heb ik een paar maanden geleden besloten om te upgraden naar een smartphone. Na enig wikken, wegen en prijsvergelijken is het deze telefoon geworden, en nu vind ik het tijd om mijn ervaringen met de wereld (of in ieder geval bezoekers van de Pricewatch) te delen.

Featureset
De featureset is voor mij goed genoeg. Zoals al eerder vermeld was mijn vorige telefoon vrij beperkt, en dus is er niet iets waar ik aan gewend ben dat ik nu opeens mis.
Waar ik graag gebruik van maak is de agenda (wel handig, als je zo chaotisch bent als ik, om die altijd bij je te hebben) en de wekker, die je kunt programmeren om op verschillende dagen op verschillende tijden af te gaan. Misschien een standaardfeature waar weinig mensen bij nadenken, maar voor mij een aangename verassing.
Ook fijn is de mogelijkheid om de telefoon als wifi-hotspot in te zetten, zodat ik in de trein kan internetten met de laptop op schoot, zonder gedoe met kabels of iets dergelijks.
Uiteraard is het zo dat er genoeg applicaties te downloaden zijn vanuit de Android Market, ter aanvulling of als vervanging. Uiteraard staan Angry Birds en nog wat andere spelletjes erop, en wat (semi)nuttige dingen als een metronoom, decibelmeter of een waterpas. Wat ik wel jammer vind, is dat de applicaties die zijn meege´nstalleerd niet te verwijderen zijn. Ik twitter bijvoorbeeld met Plume, maar ik kan Peep niet verwijderen. Ik gebruik de Facebook-app noch de aandelen-widget, maar die staan er wel gewoon op.

Bereik
Het bereik is in principe goed. Ook in de metro is er bereik (ook internet, zij het gprs). Op de paar plekken waar het bereik echt wegvalt blijken ook andere telefoons en netwerken daar last van te hebben, bijvoorbeeld in de lift of in de Albert Heijn in het Lloydkwartier in Rotterdam.
Het GPS-bereik is wat minder. Ik heb regelmatig gehad dat ik een stuk ging fietsen, wat ik heb bijgehouden met Endomondo, maar dat de eerste anderhalve a twee kilometer er geen GPS-signaal gevonden kon worden - dit komt overeen met ongeveer 3 tot 5 minuten.

Accuduur
De accuduur vond ik in het begin erg tegenvallen - mijn oude toestel houdt het twee weken uit op een enkele lading - maar dat valt toch eigenlijk best mee.
De accuduur hangt natuurlijk erg af van het gebruik. Ikzelf ben vrij zuinig, en zet internetverbindingen alleen aan wanneer ik het internet op wil. Als ik achter mijn computer zit of in college, staan internetverbindingen gewoon uit. Daarmee doe ik ruim anderhalve dag op een enkele acculading.
Wanneer je de Desire helemaal niet zou gebruiken - behalve om gebeld te kunnen worden - dan zou de accu 48 uur mee kunnen gaan. Als je het apparaat vrij intensief gebruikt, vermoed ik dat hij wel elke nacht stroom nodig heeft.

Gebruiksgemak
HTC Sense is erg fijn om te gebruiken, vrijwel alles spreekt wel voor zich. Het merendeel van de features laat zich door experimenteren wel vinden, en dan kom je af en toe per ongeluk nog iets tegen (voor de grap eens 3 seconden de home-toets ingedrukt houden).
Het touchscreen schaar ik voor het gemak ook onder gebruiksgemak, en daar ben ik wel een beetje in teleurgesteld. Met een enkele aanraking gaat alles prima, maar aanraken met twee vingers wil nog wel eens een probleem worden: zodra de x- of y-coordinaten van de twee vingers dicht bij elkaar liggen, wordt voor beide vingers het gemiddelde genomen (download maar touch test en probeer). Soms, nadat dit is gebeurd, worden ofwel x- ofwel y-coordinaten van de twee vingers omgedraaid. Voor het zoomen maakt dit niet veel uit, maar bij spelletjes als Slice It wordt dit van levensbelang *kuch*.
Daarnaast is het scherm ook behoorlijk gevoelig. Dit heeft als voordeel dat je het apparaat met stoffen handschoenen alsnog kunt bedienen (getest met Unox Wantschoenen), hoewel dit de nauwkeurigheid niet ten goede komt. Het nadeel is dat het makkelijker is om het scherm per ongeluk aan te raken - al is dat ook een kwestie van opletten.

Design
Dit is een kwestie van smaak. Vrij strak, no-nonsense, maar toch ook weer wat rond-achtig (je kunt merken dat ik geen designer bent...). Ik vind dit gewoon prima.

Bouwkwaliteit en afwerking
De Desire voel solide aan, en na drie maanden gebruik zijn er nog geen krassen zichtbaar. Daarbij moet gezegd worden dat hij altijd alleen in een broekzak zit of op een bureau ligt. Vingerafdrukken zijn vrij snel zichtbaar op het scherm, maar dat valt op te lossen door het apparaat schoon te vegen met een mouw of t-shirt.
Op sommige plekken zitten wat kiertjes, maar geen problematisch grote. Het enig wat mij een beetje zorgen baart is de manier om bij de batterij te komen - je nagel achter een cover zetten en kracht zetten - al klikt het plaatje weer vrij goed op zijn plaats, en is er nauwelijks sprake van een kier.
De afwerking is gewoon prima in orde.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb nog bijna nooit problemen gehad met stabiliteit van Android, hooguit met gedownloade applicaties. Het is ÚÚn keer voorgekomen dat een applicatie Android opnieuw deed opstarten, maar die is vervolgens verbannen van mijn toestel.

In eerste instantie lijkt 400 euro vrij veel voor een telefoon, maar als je gaat kijken naar wat je hebt voor dat geld, en vervolgens vergelijkt met de concurrentie, lijkt het een redelijk bedrag. Zeker als je het vergelijkt met het apparaat dat bijna synoniem is voor smartphone, de iPhone, krijg je erg veel waar voor je geld.

Al met al vind ik het een goed apparaat, al vind ik het jammer dat ik niet nog een paar maanden heb gewacht om met een van de opvolgers aan de slag te gaan.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?