Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 81 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Hercules XPS 101 Review

Dynion 7 februari 2011, laatste update op 27 februari 2012, 2.522 views

Hercules XPS 101

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Hele rustige stevige basweergave
  • Voelt stevig aan
  • Goede tweeters gezien er maar één driver in zit

Minpunten

• Weinig kracht
  • Vage besturing
  • Duur

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 3
In deze review behandel ik de Hercules XPS 101 Een 2.1 systeem dat voor de pc vrijwel aan de top zou moeten zitten. Twee concurrenten zijn de Logitech Z-2300 en de goedkopere Edifier S330D. Beiden heb ik vaker gehoord en ook in bezit. Ik zal in de volgende tekst dan ook een paar vergelijkingen trekken.

Allereerst de afwerking. Ik vind de Hercules ontzettend netjes afgewerkt. Een mooie metalen bovenkant en wat zachte stof er om heen. Het voelt vooral bij de subwoofer allemaal heel solide. De tweeters voelen ook prima aan en zijn qua afwerking prima, maar de plastic pootjes, welke er vrij slap uitzien, vind ik toch wat minder fraai. Over het design valt verder weinig te zeggen, want dat is persoonlijk.

Een ander voordeel vind ik de subwoofer. Deze geeft zeer rustige en mooie bas weer. Ik vermoed dat dit te danken is aan de passieve radiatoren aan de zijkant. De Z-2300 heeft een veel sterkere subwoofer, met meer inch. Dit hoor je duidelijk terug, maar niet op positieve wijze. Ik vind de Z-2300 maar een schreeuwlelijk. De Edifier S330D heeft ook veel minder kracht dan de Logitech, maar net als de Hercules een erg mooie basweergave. de lage tonen zijn jammer genoeg niet echt aanwezig.

Toen ik de XPS 101 voor het eerst zag was ik eigenlijk teleurgesteld. Geen hele grote subwoofer en de sattelietjes hadden enkel een midrange woofer. Ik dacht op dat moment dat het een setje was dat vooral voor het uiterlijk mee deed. Vervolgens zette ik de set aan en ik hoorde verbazingwekkend geluid. Mooie hoge tonen, prima midden tonen, en zelfs een beetje bas. een 2-weg satteliet had waarschijnlijk beter geweest, maar dit is zeer acceptabel. De Z-2300 heeft wel 2-weg tweeters. Deze klinken overigens vrij goedkoop. Ik vind de hercules dan nog mooier. Op dit gebied is de Hercules in mijn ogen overigens niet de winnaar. Dat is de Edifier. Schitterende 2-weg sattelieten met een helder en volledig geluid.

Om ook wat nadelen te behandelen: De Hercules draagt niet zo veel kracht mee als zijn naam suggereert. Met 101 watt RMS en niet al te veel decibel vind ik dat het maximale volume sneller word bereikt dan wenselijk is. Hetzelfde geld voor de S330D. De Logitech heeft met zijn 200W RMS meer dan voldoende volume, Maar niet heel fijn verdeelt. Ongebalanceert gebonk zou ik het willen noemen.

Op de bijgeleverde afstandsbediening zit slechts één knop. Dit zette mij ongeveer tien minuten aan het denken en uitproberen. Ik had al snel gevonden dat de knop lang moest worden ingedrukt om aan en uit te gaan, de volumeknop vinden wanneer hij aanstaat was een eitje. Maar het moeilijke is de bas en trebleweergave aanpassen. Het bleek dat je daarvoor de volumeknop kort moet indrukken, vervolgens ga je steeds naar een nieuwe functie. Het is heel simpel, maar je moet wel weten hoe.
Zowel de Edifier als de Logitech hebben een bedrade afstandsbediening die prima werkt.

Ik vind van twee van de drie de setjes de prijzen vrij hoog. Bij de Hercules krijg je een mooi setje met te kort kracht voor 150 euro, met de Logitech heb je een ongebalanceerde reus in huis gehaald met een prijskaartje van ongeveer 130 euro en met de Edifier een hele fijne set, maar ook weer met te weinig kracht. Hij kost slechts 99 euro.

Ik vind zelf de Edifier het beste. De bas is wat harder, maar geeft minder lage tonen weer. Hetgeen waar de Edifier zijn punten scoort, zijn de satellieten. Deze zijn veel evenwichtiger en voller dan de andere twee. De Logitech Z-2300 is het best voor films, de Edifier het best voor muziek en de Hercules verliest het op geluidsgebied maar probeert bij te benen met een stevig en compact uiterlijk.

Heb jij ook een Hercules XPS 101?

Ik heb deze set net bekeken bij de MM en was aangenaam verrast door het geluid ( tot zover dat mogelijk was natuurlijk )

Mijn klipsch promedia 4.1 set is na 10 jaar kaduuk :(

Logitech valt voor mij af (niet om aan te horen alleen maar bas)

Mijn vraag aan jou is: zijn de midden en hoge tonen "troebel" want dat is wat ik elke keer terug vind in testen op het internet.

De hercules is voor mij het meest aantrekkelijk om te kopen namelijk.
Voor je leest: ten tijde van deze review had ik zelf nog niet heel veel audio, tegenwoordig heb ik allemaal b&w spullen en dergelijke staan, Dus ik ben wat kritischer. Tevens moet ik putten uit mijn geheugen, want ik heb deze sets niet meer. (op de z-2300 na, maar daar heb ik b&w sattelietjes op aangesloten)

Gezien je al hebt geluisterd bij de mediamarkt, en het daar goed vind, snap ik je vraag niet helemaal. Je hebt het geluid zelf ervaren, dan weet je of je het troebel vind of niet.

Ik vond de tweeters zelf vrij goed presteren. Ze waren relatief levendig, en dat mis ik heel erg in logitech speakers. Overigens denk ik niet dat deze set kan concurreren met je oude klipsch, dat is namelijk misschien wel de beste computer-audio set ooit.

Als ik jou was zou ik rond gaan kijken voor een goedkoop tweedehands versterkertje en 2 monitoren. hiermee heb je enorm goedkoop en tegelijkertijd goed geluid dat niet wordt overtroffen door computer audio. Ik weet natuurlijk niet hoe je met ruimte zit, maar dit is wel de meeste bang voor de buck. (DM me maar als ik je hierbij moet helpen)

anders denk ik dat dit wel een van de betere sets is. De geluidsweergave is redelijk goed, en het oog wordt zeer goed behandeld door de set. ik vind de tweeters niet troebel of iets dergelijks, maar wanneer je echte drukke muziek luistert met veel verschillende tonen tegelijk, krijgen de tweeters soms een beetje moeite om hun helderheid te behouden.
De vraag is niet zo moeilijk lijkt me, ik kan het pas goed beoordelen als ik het thuis heb staan met m'n eigen geluidskaart.

Bij de MM is dat onmogelijk, jij hebt het waarschijnlijk uitgebreid getest en kan daar een goed antwoord op geven, vooral als je liefhebber bent.

De set in ook alleen bedoeld voor gamen en wat achtergrond muziek, het echte werk heb ik in de woonkamer staan.

FYI: De klipsch set was best wel goed maar ook niet zaligmakend, de aansluiting van de 4 speakers is waardeloos waardoor er snel storing onstaat en het kraken van potmeter was ook een ramp. Nu is een driver gescheurd van de sub ( na 8 jaar ).

Bedankt voor de info, heb nu besloten om ze te kopen.
gamen mis je misschien wat subwoofer kracht, muziekje is prima.

Ik ben zelf absoluut geen klipsch fan, maar voor computer audio is het wel hetgeen dat het dichtste bij goede speakers komt.
Ik heb ze nu een paar dagen getest. Het was voor mij een grote anti-climax :( de sub heeft een vervelende brom bij het uitzetten van de pc, daarnaast is de sub erg bonkerig.

De hoge tonen van de speakers zijn veel te veel aanwezig en het midden is bijna niet terug te vinden.

Met gamen komt de sub totaal tot zijn recht deze valt bijna compleet weg, als je de sub hoger in de bas zet is het niet meer om aan te horen.

(een bij komende ergenis zijn de chroom-randen om de speakers, deze refecteren recht in je gezicht met de verlichting aan)

m.a.w. dit is 1 van de mindere 2.1 setjes die ik ooit gehoord heb, en zou ze ook niemand aanraden.

Ik heb ze ook meteen terrug-gebracht naar de mediamarkt, en heb gelijk een nieuwe klipsch set besteld.
ik had je al gewaarschuwt dat ze niet kunnen concurreren met een klipsch.

Maar met een z-2300 als tegenspeler is het geluid toch een stuk gebalanceerder.

edit:

ik ga binnenkort de review wat aanpassen. Jij kon hem nog terug brengen, maar ik wil geen verdere teleurstellingen

[Reactie gewijzigd door Dynion op 27 februari 2012 01:47]