Mitac Mio P350 Review

Peregrine 7 augustus 2009, 1.980 views

Mitac Mio P350

Pluspunten

• GPS ingebouwd
  • SD kaart
  • Werkt vlot en in verschillende licht omstandigheden.
  • Programma's blijven bewaard als je het apparaat (echt) uit zet / reset.

Minpunten

• Knoppen (o.a. aanknop) op de voorkant die je makkelijk per ongeluk indrukt
  • ActiveSync

Veelzijdigheid Score: 4
~[UPDATE]
Na 2,5 jaar maar even een update, voor diegene die er nog in is ge´nteresseerd.

Het apparaat bevalt me nog steeds prima, alleen heb ik nu een ander speeltje gekocht waarmee deze minder zal worden gebruikt. Hij heeft het prima uitgehouden, ook de accu geeft nog geen tekenen van aftakeling.

Kortom: Ik ben blij dat ik hem heb gekocht.
~[/UPDATE]

Ik heb hem nu een maand of twee in gebruik, en het bevalt me prima. Ik heb het gekocht icm MIO Maps Europe V3. De reden waarom ik juist deze heb gekocht is dat de GPS in de PDA zelf zit, dus geen geklooi met aparte muizen en extra batterijen of kabels, en een gunstige prijs had.

De featureset vind ik prima. Er zit geen WIFI en Bluetooth op, wat een bewuste keus was (anders had ik de P550 wel gekocht) omdat ik dat toch niet gebruik. Bijgeleverd zijn autohouder met zuignap, USB kabels om te syncen met de PC (waarbij tevens geladen wordt) en een 'USB' kabel voor in de auto voor het laden in de auto. ~[UPDATE] De zuignap-arm voor in de auto heb ik 2x gebruikt. De arm zelf is zeer moeilijk in kleine bochtjes te buigen, en de zuignap bevestigd niet echt makkelijk. Dit betekent dat het apparaat wegwerken in het hoekje van je voorraam geen optie is. ~[/UPDATE]

De PDA heeft een makkelijk toegankelijk slot voor de SD kaart en een beeldscherm wat groot genoeg is om goed mee te werken, maar niet te groot om het apparaat lomp te maken. Als touchscreen doet 'ie het ook goed, zowel met de stylus als met de vingernagel. Verder lijkt het me niet echt uitbreidbaar maar ik vind het toch al compleet genoeg. Alleen jammer dat de backlight aan moet staan om ermee te kunnen werken, maar da's tegenwoordig standaard (ja, ik kom van de Palm m505)

Ook over de werking ben ik te spreken. Mio Maps doet er even over om op te starten, maar daarna werkt ook dat vlot. Verschillende andere programma's werken prima, zonder al te lang te hoeven wachten. Programma's die je opstart blijven in het geheugen, zodat ze een volgende keer sneller opstarten. JE kan ze zelf handmatig uit het geheugen gooien. De knoppen die er op zitten zijn redelijk robuust, het is alleen jammer dat ze er zijn (als je hem los in je jaszak hebt, wil je ze nog wel eens per ongeluk aandrukken, en nee, ik heb nog geen hoesje) ~[UPDATE] Met hoesje is dit geen probleem meer, maar hij voelt dan wel direct een stuk groter.~[/UPDATE]

Dan nog negatieve dingen? Jazekers.
De stylus is uitschuifbaar. Dat betekent dat als je 'even' een par tikjes wilt uitvoeren, en dus geen zin hebt om met 1 hand dat ding uit te schuiven, met een klein pennetje zit te klooien.
De Synchronisatie van de gegevens werkt via ActiveSync... Verbazingwekkend dat een Microsoft product op een Microsoft systeem zoveel problemen kan geven. Niet zozeer de schuld van MIO, maar je koopt er Windows bij en daarmee dus ook dit probleempje. Uiteindelijk werkt het nu wel, maar het heeft even wat moeite gekost. ~[UPDATE] Ik ben er achter gekomen dat de combinatie met bepaalde firewalls de oorzaak was. Nieuwere versies werken beter. Toch vind ik het idee van TCP/IP over USB een vaag verhaal. Met de Mobile Device Center onder Windows 7 (en waarschijnlijk ook onder Vista) werkt het probleemloos ~[/UPDATE]

Conclusie: Een mooi apparaat dat precies aan mijn belangrijke eisen voldoet, en daarbij heel goed werkt.

Heb jij ook een Mitac Mio P350?

Ik heb zelf ook de P350 vanwege dezelfde redenen, maar gebruik em niet zovaak meer omdat ik een Nokia 5800 met Sygic McGuider heb. Maar de accu van de pda gaat idd nog lang mee en hij heeft lekker snel een fix op het gps signaal.
Ik heb gelijk een hoesje erbij gekocht van 40 euro, miss wat duur, maar het is een leren hoesje dat perfect om het apparaat heen past. Er passen ook 2 sd kaarten en een creditcard in en is lekker stevig, dus geen ongewenste activiteiten meer in je jaszak ;)
Miss iets voor je update:
Na dik 3 jaar gebruik werkt hij nog perfect (op wat krassen na dan...). Ben ondertussen wel van Miomap v2 naar v3.3 overgestapt en ben eigenlijk nog meer tevreden geworden over de software. Vooral na de patch die je kunt krijgen op de website.
De carholder vind ik persoonlijk wel fijn, gewoon 1 knik in buigen en je kunt de rest bijstellen met het kogelgewricht.
Ook heb ik er een wificard voor die gewoon zijn werk doet. Niet supersnel, maar dat hoeft voor mij ook niet. Gewoon internetten op je netwerk gaat perfect.
Top dat je je review bijwerkt! Dit is zeker nuttig voor mensen die een tweedehands product kopen!
Daar doe ik het ook voor. Ik vraag me namelijk altijd af hoe een product het uithoud. In het begin zal alles wel lekker werken, maar ik vind (misschien wat ouderwets, maar toch) dat een apparaat van dit kaliber het echt wel een paar jaar langer mag volhouden.