Logitech Harmony 900 Review

Philos31 7 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 2.976 views

Logitech Harmony 900

Pluspunten

• Mooie vormgeving.
  • Zeer goede service van Logitech

Minpunten

• Afstand tot blaster mag niet te groot zijn, 10 meter is bij mij de max.
  • Geen makro ondersteuning meer

Configuratie Score: 3
Ik heb van Logitech een 900 gekregen ter vervanging van mijn 895, even een klein stukje uit mijn 895 review voor de onderbouwing waarom ik een afstandsbediening heb gekocht met een blaster:

Omdat mijn dochtertje elke keer met haar vingertjes aan mijn stereo apparatuur zat heb ik besloten een dichte kast te kopen waar ze niet meer bij kan. Enige nadeel daaraan is dat als de deuren dicht zitten ook de afstandsbedieningen niet meer werken.
Om dit op te lossen heb ik de Harmony 895 gekocht en ben hier zeer tevreden over.

Introductie

Alle Harmony Afstandsbedieningen hebben 1 ding gemeen en onderscheid ze van normale multifunctionele afstandsbedieningen namelijk: activiteiten.

Als je bijvoorbeeld tv kijkt via een Settop box en je geluid via een versterker loopt zal je harmony deze apparaten bij het starten van de activiteit TV allemaal aanzetten en je TV op het juiste externe kanaal zetten.
Wanneer je dan een zender omhoog wilt zal de settopbox aangestuurd worden, wil je harde of zachter zal je versterker worden aangestuurd, en dit zonder iedere keer je afstandsbediening om te schakelen.

De Harmony 900 is de opvolger van de Harmony 895, hij lijkt als 2 druppels water op de Harmony one alleen heeft de 900 ook de mogelijkheid om via radio golven een ir blaster op afstand te besturen zonder dat deze in het zicht staat (je apparatuur kan dus samen met de blaster uit het zicht gezet worden)
De maximale afstand is door Logitech opgegeven als 30 meter, maar dan mag er ook niets tussen zitten, geen muren, geen deuren enzovoorts.

De mini blaster heeft 3 poorten die appart van elkaar kunnen worden aangestuurd of allemaal tegelijk.
In de poorten gaat een kabeltje waar de werkelijke IR leds aan zitten, deze plak of leg je in de buurt van je apparatuur zodat de IR signalen ook werkelijk aankomen.

Wat zit er in de doos

De afstandsbediening
Een oplaadbare batterij
Een basis station (wat ook het laadstation voor de afstandbediening is)
De mini blaster
2 power adapters, 1 voor de blaster en 1 voor het basis station
2 ir kabeltjes.
1 cd met software

Configuratie en Software

Nadat je de afstandbediening hebt opgeladen en de software hebt geinstalleerd kun je aan de slag om je AB te programeren.
De Logitech software spreekt redelijk voor zich als je geen moeilijke opties wilt instellen, en de wizzard zal je behoorlijk op weg helpen om je apparatuur te kunnen bedienen.

Nu zijn er nogal wat extra opties in te stellen zoals:
Afstandbediening inleren met een originele ab
Extra IR codes zenden bij aan of uit zetten
Zenderlogo's voor je favoriete zenders
Hiervoor verwijs ik je naar de forums, google is je vriend.

De IR blaster

De Mini blaster is niet compatible met de 895, is kleiner en hoeft niet via USB geprogrameerd te worden.
Programeren gaat via RF signalen van de afstandsbediening.

Voordelen t.o.v de 895

De 900 heeft een touchscreen en meer geheugen.
Hij ligt lekkerder in de hand
Batterij gaat voor mijn gevoel langer mee.

Nadelen t.o.v. de 895

De RF signalen zijn veel zwakker als die van de 895, vanaf de andere kant van de huiskamer kan ik de apparatuur soms niet meer aansturen.
Je kunt geen macro's meer zelf maken, logitech zegt dat toch bijna niemand hier gebruik van maakte en daarom ondersteunen nieuwere AB's dat niet meer.

Aan deze review word nog gewerkt, ik moet nog een keer een paar foto's maken en de text wat uitbreiden, maar er is in ieder geval een beginnetje.

Heb jij ook een Logitech Harmony 900?

Ik ben ook in het bezit van een 895.
Hoezo heb je van logitech een 900 gekregen ter vervanging?
Ik heb namelijk nogal wat problemen met de 895 en zou hem dus ook graag vervangen!
Okee, nou goed geregeld.
Die van mij valt echter niet meer binnen de garantie, tenzij er 10 jaar garantie op zit!

Bedankt!
Misschien heeft iemand er nog iets aan, @jamesbont007: Logitech is heel coulant, mijn 555 was stuk na ja-ren en ik kreeg ook een 50% korting code op AB naar keuze (behalve Touch).
Ik had mijn 895 al voor 3,5 jaar en heb dus gewoon gratis van Logitech een vervanger gekregen en dat werd de Harmony 900.
Mooi apparaat. En ligt, omdat ik grote handen heb, lekkerder in de hand.

Ik ben er erg tevreden over.
Ik heb een paar vragen over de harmony 900:

Kan hij RF en IR signalen tegelijk uitzenden? Zodat je bijvoorbeeld al je apparaten in je TV-kast kan stoppen maar dat de TV zelf nog wel aangesproken word met een IR signaal direct uit de remote. (scheelt weer een blaster voor de TV).

En of die RF ontvanger werkelijk gekoppelt is aan de remote. Ik zit er namelijk over te denken om 2 van deze remote's aan te schaffen, maar de ene remote moet dan natuurlijk niet als ik in de woonkamer zit de TV in de slaapkamer aanzetten. (is namelijk exact dezelfde tv en zal reageren op het zelfde IR signaal).

Alvast bedankt!
Je kunt elk apparaat instellen op RF of IR.
Je hebt een opties scherm waarin je apparaten toe kunt voegen aan de RF blaster.
Zo kun je dus 2 apparaten op RF laten werken, en 2 op IR bijvoorbeeld.

Dus ja, dit kan, geen probleem.
Mijn 895 had problemen met de cyfertoetsen, hij was nog binnen garantie dus ik kon kiezen, een 895 of een 900 of 50% korting op welke AB dan ook. Heb de 900 gekozen.