Specificaties GF GTX 560 Ti (880MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC Review

Harsh Critic 7 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 4.374 views

MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC

Pluspunten

• Goede Prijs/Prestatie verhouding
  • Zeer stil
  • Zeer koel
  • Veel mogelijkheden wat betreft overklokken
  • Hoogwaardige kwaliteit componenten

Minpunten

• Nvidia drivers
  • Kan nogal wat resonantie veroorzaken

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Sinds een week heb ik de MSI Nvidia Geforce 560-TI Twin Frozr II/OC in mijn systeem kunnen verwelkomen. De leverbaarheid van de kaart was op moment van schrijven wispelturig. Dit heeft ook te maken met het feit dat dit specifieke type nog maar enkele weken op de markt te verkrijgen is.

Ik heb speciaal gekozen voor de Twin Frozr uitvoering van MSI aangezien ik koste wat het kost een stille kaart in mijn kast wilde hangen. Mijn vorige kaart, een Club 3D Radeon 4870 OC, maakte een dergelijk kabaal dat het bijzonder irritant werd. Toen de koeler daarvan ook een verschrikkelijk huilend bijgeluid ging maken wist ik dat het tijd was om een nieuwe videokaart te gaan halen.

Test systeem
OS: Windows 7 Home Premium 64bits
Monitor: Iiyama Prolite E2209HDS op 1920x1080 resolutie

Kosten kaart: 240 euro.

Ervaringen
Ik ga hier geen grafiekjes tonen maar vooral bespreken hoe de kaart in praktijk presteert.

De installatie van de 560 Twin Frozr ligt in de lijn der verwachtingen van het inbouwen van een kaart. Wel dient opgelet te worden dat de Twin Frozr twee kabels van de voeding nodig heeft. Dit was een verschil in vergelijking met mijn oude Radeon 4870 die maar één kabel nodig heeft. Controleer dus even van te voren of je voeding dit ondersteund. Wat mij ook opviel is de kwaliteit van de componenten op de kaart. MSI noemt dit zelf de 'Military Class' kaart aangezien de kaart is voorzien van veel metalen componenten wat ervoor zorgt dat deze langer meegaan.

Wat mij meteen opviel bij het opstarten van Windows was dat het geproduceerde beeld een stuk helderder was dan mijn oude Radeon. Alle pictogrammen waren haarscherp en het leek of er iets meer verschil in contrast tussen de verschillende kleuren zat.

Na het inbouwen heb ik een korte Heaven Benchmark gedraaid. Zonder tessalation kwam de benchmark uit op 1098 punten wat netjes te noemen is als je rekening houdt met de bottleneck die mijn huidige CPU vormt. Met tessalation kwam de score lager uit op 789 maar dit is nog steeds acceptabel te noemen. Mijn ervaring met de Heaven Benchmark was dat het voldoende FPS gaf om goed speelbaar te zijn.

Vervolgens heb ik ook enkele echte games gespeeld. Wat ik heb opgemerkt is het feit dat alle games die ik heb uitgeprobeerd goed en snel lopen op de 560-TI. De framerate is ook bijzonder constant te noemen. Ook met enkele DirectX11 toepassingen heeft de 560-TI geen moeite. Lord of the Rings Online draaide vlug op de kaart inclusief alle speciale DirectX11 opties. Wat dat betreft was ik dan ook zeer tevreden over de prestaties van de kaart.

Één zeer groot nadeel van deze kaart zijn de Nvidia drivers. Deze zijn zeer beknopt en hebben weinig extra functies in zich. Ook was ik genoodzaakt om een nieuwe monitor te kopen aangezien de perfecte resolutie van mijn vorige monitor (1440x900) gewoonweg niet werd ondersteund! Dit geld voor meerdere resoluties die in de aspect ratio van 16:10 vallen. Heb je echter een monitor die alle 16:9 resoluties ondersteund dan is er niks aan de hand. Dit is dus maar een klein minpuntje maar toch.

Als laatste optie kan de kaart ook zeer heftig overclocked worden. Ik heb hier zelf niet mee ge-experimenteert maar met de bijgeleverde software (MSI Afterburner) kan de kloksnelheid boven de 1GHZ persen door de verbeterde koeling van de Twin Frozr.

Geluidsproductie en hitte
De grootste reden dat ik een Twin Frozr model heb gekocht in plaats van de normale 560-TI was het feit dat de kaart koel en stil moest zijn, ook gedurende heavy load. Ook hier stelt de 560-TI Twin Frozr absoluut niet teleur! In idle mode draait de kaart rond de 35-40C. Onder heavy load kan de temperatuur oplopen tot ongeveer 65C wat ronduit fantastisch is.

De geluidsproductie van de Twin Frozr onder idle stand is niet te horen boven mijn CPU koeler. Onder heavy load kan de 560-TI wel wat meer geluid gaan maken. Echter, het geluidsniveau ligt zeer ver onder die van mijn oude Radeon 4870. Daarnaast is de toon van de geluidsproductie ook niet storend. De kaart maakt geen vervelende bijgeluiden of pieptonen.

De Twin Frozr is in gewicht een behoorlijk zware kaart. Als de twee zware ventilatoren gaan draaien kan de systeemkast dan ook behoorlijk gaan resoneren. Zorg er daarom goed voor dat alles goed vast zit in de kast mocht je voor deze kaart kiezen.

Voor 240 euro haal je absoluut een top mid-range kaart in huis met de MSI Nvidia Geforce 560-TI Twin Frozr. Deze kaart zal gemakkelijk twee jaar mee kunnen (de gemiddelde levensduur) en ik vermoed dat de kaart door zijn stevige formaat en bouw zeker wel drie of zelfs vier jaar mee kan. Ook qua prestaties zal je ongeveer drie jaar vooruit kunnen op maximum instellingen in games. Daarna zal je waarschijnlijk moeten inleveren op extra functies.

Heb jij ook een MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC?

Meer advertenties

Een nieuwe monitor omdat deze de resoluties niet ondersteund...??

Lijkt mij heel sterk. De Nvidia drivers zijn juist erg goed te noemen. Als een bepaalde resolutie niet standaard aangeboden wordt is dit meestal omdat de Nvidia driver niet van de beeldschermdriver doorkrijgt dat die deze specifieke resolutie ondersteund. Hij zal ongetwijfelt wel beschikbaar zijn in geavanceerde modus van de Nvidia driver.

Volgende keer anders even je probleem op GoT posten, scheelt je een monitor kopen ;)
Inderdaad, ik heb dezelfde kaart, en die draait moeiteloos 1440x900, 1680x1050 en 1920x1200....

" Ook qua prestaties zal je ongeveer drie jaar vooruit kunnen op maximum instellingen in games"

Da's best knap, aangezien zelfs GTX 580 bijvoorbeeld bij Metro 2033 op allerhoogste settings (tesselation aan enzo) moeite heeft om speelbare framerates te produceren.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 7 februari 2011 14:38]

Probeer wat genuanceerder je review op te zetten en niet lukraak met 5 sterren te strooien!

Overklokken heb je niet geprobeerd maar geef je wel 5 sterren. De performance zal echt niet een van de snelste zijn, maar die geef je ook 5 sterren (een HD5970 krijgt 5 sterren, maar dees toch niet?)

Daarnaast zijn wat foto's ook gewenst en toch een 3dmark vantage uitdraai ofzo zou ook welkom zijn met een screenshot. Voor ik je een beoordeling geef wacht ik nog wat toevoegingen af.
@EMP
Klopt. Je kunt zelf een resolutie toevoegen. Maar wat nu als de resolutie door het gebrek in de driver ook niet de resolutie weergeeft in zo'n beetje 80% van de games? Dan is er toch echt wel een structureel gebrek.

@Dutchman
Metro 2011 is wel even een uitzondering op de regel en heb ik zelf niet gespeeld. De games die ik heb uitgeprobeerd waren:
Gothic 4 Arcania
Lord of the Rings Online
Need for Speed Hot Pursuit (2010 uiteraard)
Battlefield Bad Company 2
Fallout New Vegas

Het zal in alle gevallen niet altijd 60 FPS trekken, maar toch genoeg om speelbaar te zijn.

@Millman
Ik kijk in mijn review vooral naar de prestatie die je terugkrijgt voor het geld, niet naar het feit of het DE BESTE kaart is. Daarvoor moet je 500 euro uitgeven. Zou dat dan betekenen dat alle kaarten van 250 euro of lager minder sterren horen te krijgen? Natuurlijk niet. ;)

Ook heb ik bij andere reviews gezien op het internet dat deze kaart zeer rigoureus te overklokken is. Vandaar de sterren.

Dit was trouwens ook mijn allereerste review op Tweakers dus ik zal de kritiek meenemen.

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 7 februari 2011 18:02]

ehm, wat?
Is dit niet onmogelijk? lol... Behalve als je oude videokaart echt totaal vernield was natuurlijk...
Misschien is dit meer een gebrek van je monitordriver. Had je deze uberhaupt geïnstalleerd? Ik kan ondanks dat ik een 1920x1080 monitor hebt gewoon de resolutie 1440x900 selecteren.

Het is de bedoeling dat je sterren geeft op basis van eigen ervaring. Voor hetzelfde geldt heeft MSI express hele goede kaarten geleverd aan de bekende reviewsites. Dus in dit geval kun je beter geen beoordeling geven.

Dit vind ik flink tegenvallen als ik het vergelijk met mijn GTX460 Hawk dat handmatig overgeklokt is naar 900/1800/4000 met +60mV voor Core Voltage. Mijn kaart wordt idle rond de 25 Cgraden (op warme dagen zal het 30C graden zijn). En tijdens gamen maximaal 55C graden meen ik.
Wellicht kun je nog vermelden welke behuizing je hebt, dit zou misschien wel een en ander kunnen verklaren. (Ik zelf heb een CM 690II Advanced. met de nodige casefans)

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 8 februari 2011 18:25]

ik heb deze kaart ook, en in mijn antec p183 met enkel de standaard fans in, komt hij bij mij rond 25 grden idle en max rond de 52 graden tijdens gamen
wat bedoel je precies met de "gemiddelde" levensduur van de videokaart? Ik heb videokaarten die zijn al 10 jaar oud en doen het nog, waarom zou deze kaart na 2/3/4 jaar op zijn?