OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

Japperrrr 7 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 1.011 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Opstarten gaat echt ongelofelijk snel

Minpunten

• Extreem lage write-speed

Ik schrijf normaal geen uitgebreide productreviews, dus ik zou het waarderen als mensen hier niet gaan lopen zeuren dat het ik te weinig informatie geef.

Het enige wat ik even met jullie wil delen zijn de volgende links. Hier staat uitgebreid samengevat waarom ik de algemene beoordeling en prestaties een 'slecht' heb gegeven:

- Topic op Tweakers.net
- Technische uitleg op forum OCZ
- Topic op AnandTech

Update:

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Aparte scores hoor, mijn oude Vertex haalt hogere scores voor read(zo'n 220 MB) en write (70, ook lager dan opgegegeven maar toch). Heb je AHCI wel aan staan?

Schijf ook op de juiste poort, en niet op een veredelde ide port met sata stekker, of sata 150 aansluiting? Hij lijkt namelijk bij read gecapped op je poort...Sata 150 is namelijk 1,5 Gb/s ofwel 187,5 MB p/s minus wat overhead.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 7 februari 2011 13:50]

Alles staat goed ingesteld, het is echt een smerig trucje van OCZ. De 60GB drives die op 25nm zijn gemaakt en geleverd worden met firmware versie 1.28 of hoger hebben allemaal hetzelfde probleem. En OCZ houdt zich lekker schuil achter hun kleine lettertjes. Wel vervelend dat mijn 'review' nu een slechte beoordeling krijgt, nu kunnen anderen hem niet meteen zien. En ik denk dat het toch wel erg belangrijk is om te weten voordat je deze SSD koopt.
Het is ook geen review! Als dit nu in het vakje 'Gebruikerservaring' was geplaatst IN een langere review, dan had je waarschijnlijk ook niet zo'n slechte beoordeling gekregen...

Ik snap dat je pissed bent over SSD, en het is heel nobel van je dat je mensen wilt waarschuwen alvorens een Vertex2 te kopen, maar je moet je fellow tweakers niet kwalijk nemen dat je waarschuwing onder de reviews als review zijnde onderuit wordt gehaald...

Inhoudelijk: Heb nu een jaartje (denk ik) een 60GB Vertex2 in mijn pc en een in de pc van m'n vriendin. Beide halen niet de opgegeven score, maar zitten toch echt wel een stuk hoger... Denk dat het inderdaad een nieuwe batch aan geheugen is en ze misschien ook de betere chips bewaren voor de pro-serie of misschien de vertex3?

[Reactie gewijzigd door HellFury op 7 februari 2011 15:10]

Toch even een kleine opmerking over je test met kopieren. Dat dat je van de SSD naar de SSD, dat is dus geen write test meer, maar een random test. Je leest en schrijft immers tegelijkertijd, dus die 33 MB is niet representatief.
Klopt, maar het is slechts ter vergelijking. SSD's van andere fabrikanten en andere modellen van OCZ scoren namelijk veel hoger.
je score in atto is toch gewoon goed? OCZ zegt zelf dat je daar vanuit moet gaan.. in crystaldiskmark heb ik exact dezelfde scores als jij, maar in reallife merk ik daar igg niks van
Heb je er wel de laatste firmware op staan?
Ik haal rond de 200mb write..
En heb precies dezelfde.
Mijne krijg ik niet aan de praat... De BIOS detecteerd de SSD niet..?
Ik ben met je eens over de trage schrijfsnelheid.
Ocz geeft deze snelheden aan:
HDD leessnelheid 285MB/s
HDD schrijfsnelheid 275MB/s

Leessnelheid komt er wel in de buurt maar schrijfsnelheid totaal niet. Mijn 2 raptors in raid0 zijn 2x sneller dan die ssd met schrijven. Das weer jammer.
De 120 gb vertex 2 is daarom een betere koop geweest. Ik heb dus de 60 gb versie gekocht maar ben over het algemeen wel tevreden ondanks die trage schrijfsnelheid.
Nieuwe benchmarks uitgevoerd en deze overzichtelijk in één screenshot:

Dat OCZ zegt dat ik van de ATTO Disk Benchmark uit moet gaan kan me eigenlijk niet veel schelen.
Ik schrijf normaal geen reacties van productreviews, dus ik zou het waarderen als je hier niet gaan lopen zeuren dat het ik te weinig informatie geef.

Het enige wat ik even met je wil delen is dat het plaatsen van een aantal links geen review is, en dat is waarom ik je review een 'slecht' heb gegeven.
Ik heb er geen problemen mee... ik denk persoonlijk dat het probleem gewoon of in de sata controller van je laptop zit, of dat de software niet helemaal lekker is, aangezien mijn SSD (dezelfde) onder windows XP prima werkt...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 11 februari 2011 11:17]