Tuniq Tower 120 Review
Voor de complete installatie kijk op maximilian.nl.eu.org/tuniq.htm Ik vind zelf dat het een goede winkel is waar ik em heb gehaald (SWW Computers Zoetermeer) en de installatie is een stuk van taart Hier is hij trouwens vol op voorraad! Qua koelvermogen in verhouding tot mijn CN9500 op een x2 4800+ @ 2750 is: CN9500 Max Idle: 48C CN9500 Max Load: 63C CN9500 Min Idle: 53C CN9500 Min Load: 72C Tuniq 120 Max Idle: 38C Tuniq 120 Max Load: 51C Tuniq 120 Min Idle: 43C Tuniq 120 Min Load: 55C Boekje is duidelijk, het kan niet makkelijker eigenlijk: -Koelpasta goed uitsmeren -Erop zetten met H-stuk -Schroefjes erin -Klaar De koelpasta is iets wat ik nog nooit uit een tube heb zien komen maar het lijkt op de...
Pluspunten
Ik vind het een mooi apparaat Hele simpele installatie Fluisterstil bij 1000rpm met podmeter Doodstil bij 385rpm zonder podmeter Koelt als een waanzinnige in verhouding tot mijn vorige CN9500 Goed nagedacht over een Fan-replacement Los 'kauwgom" pasta, werkt ontzettend goedq
Minpunten
Past mooi bij en in deze kast, maar het kan nog wel eens krap worden bij sommige kasten en sommige vinden deze koeler lelijk Soms ontzettend in de weg als de schroeven vast/los moeten "Stofzuiger-effect" wanneer de fan op 1500rpm of hoger staat Modbaarheid kwam bij mij niet verder dan een LED-Fan plaatsen
Eindoordeel
Ik vind zelf dat het een goede winkel is waar ik em heb gehaald (SWW Computers Zoetermeer) en de installatie is een stuk van taart
[b]Hier is hij trouwens vol op voorraad![/b]
Qua koelvermogen in verhouding tot mijn CN9500 op een x2 4800+ @ 2750 is:
CN9500 Max Idle: 48C
CN9500 Max Load: 63C
CN9500 Min Idle: 53C
CN9500 Min Load: 72C
Tuniq 120 Max Idle: 38C
Tuniq 120 Max Load: 51C
Tuniq 120 Min Idle: 43C
Tuniq 120 Min Load: 55C
Boekje is duidelijk, het kan niet makkelijker eigenlijk:
-Koelpasta goed uitsmeren
-Erop zetten met H-stuk
-Schroefjes erin
-Klaar
De koelpasta is iets wat ik nog nooit uit een tube heb zien komen maar het lijkt op de "Kauwgom" koelpasta van Intel
Compatibiliteit is met het H-stuk goed te overzien en het staat erop geschreven welke gaatjes nodig zijn voor welk socket.
Schroefjes waren alleen even wat lastig, wel gemerkt dat 1 vinger van iedere hand wonderen deed en alles goed kon zien als de 120mm fan eruit is.
Lawaaïerig op volle toeren maar fluisterstil op lage toeren.
Leuk en functioneel, koel en stil Flat-gebouw voor 45 euro
Reacties (12)
moet je die in de kast leggen of waar klik je hem in?
alvast bedankt!
Dit is de eerste keer dat ik een survey instuur.
Ik had beter moeten kijken naar anderen.
Maar ik leer hier ook weer van
PS
De foto's zijn gemaakt met mijn N73, daar kan ik niet veel aan doen zeg maar... Behalve zo goed mogelijk stilhouden
Ik heb wat reviews opgezocht, die Tuniq is idd geen slechte koeler, maar de allerbeste? Overdrijven is ook een kunst.
http://www.bigbruin.com/2006/hypertx_5
Zag deze review toevallig gisteravond, let niet op de CM die getest wordt, maar er staat ook een leuk tabelletje bij met zowel de resultaten van de Tuniq en de Ultra 120.
Rise above ambient (load): Ultra 120, high 13, low 17.
Bij de Tuniq: high 12,5, low 19,5 (!).
Als toekomstige rationele objectieve koper denk ik dan, ff het gemiddelde berekenen als we dan toch met cijfertjes werken. De Ultra komt dan op 15 graden, de Tuniq op 16. We got a winner
Ik weet dat het niet zo simpel is om een winnaar uit te roepen, maar ik wil alleen maar aangeven dat een beetje kritische blik naar die Tuniq wel mag hoor, hij is bovendien erg groot en zwaar, dat is een nadeel. Dus zo overtuigend beter dan de concurrent is het niet.
En ja, ik heb het artikel van hardware.info ook gelezen,
maar als je ff naar het forum aldaar surft dan zul je zien dat de rest van de grote jongens niet bij de test zijn inbegrepen om de simpele reden dat ze niet zijn getest
Ergo: die titel "de best presterende processorkoeler" moet je niet al te serieus nemen.
Review sites neem ik over het algemeen met een korreltje zout, daarnaast is het moeilijk om er een eindoordeel aan te vellen, sinds geen enkele situatie 100% overeen komt, nietwaar?
Met al die "heatpipe madness" (zoals ik het noem) liggen de resultaten niet ver uiteen. Op een gegeven moment kan je gewoon niet meer verder...
Dat de Tuniq groter en zwaarder is, telt voor sommigen, maar meestal niet voor diegenen die puur voor de performance gaan
Om je op weg te helpen:
-Ga de kopjes gewoon af, je geeft een rating aan bv koelvermogen, maar je onderbouwt het voor geen meter
-Je vertelt meer in je Positieve/Negatieve eigenschappen dan in heel je survey
Besteed er wat tijd aan en maak er wat moois van, zo heeft iedereen er wat aan...
Met de fotos is niets mis daaerentegen
Hoe kom je daarbij? Volgens mij doet de Thermalright Ultra 120 het ook niet slecht.
http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html
Maareh, wat de review betreft, misschien handig om wat getallen te geven? Hoe koel is je cpu nu ten opzichte van de Zalman koeler, en bijvoorbeeld ook ten opzichte van de standaard koeler?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/184349/IllidanTw.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/51023/1ace_ventura0021.jpg?f=community)