Pentax K-5 Zwart Review

bymy141 6 februari 2011, 2.473 views

Pentax K-5 Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit. Bijzonder goed, het high ISO resultaat is verbluffend. Dit is waarom je m.i. een dergelijke camera koopt, de rest van de eigenschappen zijn ook leuk, maar om de beeldkwaliteit draait het uiteindelijk.
  • Bewegingsreductie. Pentax heeft net als Olympus en Sony een in-body shake reduction die werkt op basis van sensor bewegingen. Je hebt dus met deze camera VR, of SR op al je lenzen. Ook kan de K-5 hiermee kleine correcties doen als je de camera niet helemaal horizontaal hebt, of als je de composities in een vaste positie wilt wijzigen.
  • Ergonomie. De K-5 is redelijk klein vergeleken met de concurrentie, maar ligt toch stevig in de hand. Alle noodzakelijke functies zijn direct of met 1 extra klik toegankelijk. Erg prettige interface.
  • Functionaliteit. Pentax doet al jaren aan meer belichtingsfuncties dan de andere merken, zo ook bij de K-5 een Tav en Sv functie. 2-assen waterpas, bijzonder veel filters en in-camera bewerking, e.d.
  • Robuustheid. Water en stofdicht, tot -10C gegarandeerd werkend, gebouwd als een tank.
  • Alle ooit uitgebrachte Pentax lenzen werken met de camera, er is veel voor weinig geld op de tweede hands markt te krijgen.
  • De LiveView AF werkt sneller dan ik enig andere DSLR met spiegel heb zien doen.
  • Pentax maakt hele mooie, heel scherpe Limited lenzen die i.c.m. de K-5 een klein en kwalitatief hoogstaand pakketje ervan maken.

Minpunten

• Geen AF in video mode en geen manual controls. Nu hebben we een HD camcorder en dat werkt in meer dan ÚÚn opzicht wel veel beter dan video op een DSLR, video gebruik ik niet echt op deze camera.
  • Pentax heeft geen glas >300mm in het programma. Daarvoor moet je bij Sigma of Tamron zijn, of op de tweede hands markt zijn. Wat er is, is prijs/prestatie gezien wel uitstekend glas.
  • De Pentax flitser oplossing (P-TTL) werkt, maar is niet zo betrouwbaar als de oplossingen van de andere merken. Mijn oplossing hiervoor is een Metz 58 flitser in Auto mode, werkt uitstekend.
  • Prijs. De adviesprijs van de K-5 tov de D7000, 7D of de 60D is te hoog. In werkelijkheid valt het wel mee. De scherpste aanbiedingen voor de K-5 liggen om en nabij die van de D7000.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de K-5 sinds begin december 2010 in bezit.
Het is mijn derde DSLR en verreweg de beste. Inmiddels hebben we met de camera een kleine duizend foto's gemaakt en we zijn bijzonder tevreden.

Er zijn meer dan voldoende reviews van de K-5 op het Internet te vinden, dus laat ik dat allemaal niet herhalen.
In het verleden was het AF systeem van Pentax niet erg snel en gaf het snel op bij weinig licht, dat is met de K-5 niet meer het geval. Het AF systeem is geen 3D AF zoals b.v Nikon dat heeft, maar wel effectief.
We hebben schouder aan schouder naast Nikon en Canon gebruikers bewegend wil gefotografeerd en de K-5 gaf uiteindelijk de meeste "keepers". Misschien geen wetenschappelijke test, maar het AF systeem is niet meer een Pentax issue. Helaas was er geen D7000 gebruiker bij , wat m.i. het meest interessante alternatief voor de K-5 is.

Als je veel in b.v. Nikon glas of Canon ge´nvesteerd, dan zijn de D7000 en 7D de vanzelfsprekende alternatieven voor de K-5 en ook meer dan uitstekend. Als je echter niet teveel lenzen hebt ge´nvesteerd, of ergens nog aan 30 jaar oude Pentax lenzen kan komen, dan is de K-5 de beste keus om daarvan profeit te hebben.

Heb jij ook een Pentax K-5 Zwart?

Reviews door de redactie

positieve en negatieve eigenschappen is een langer verhaal als de survey zelf, dan wordt het la niet meer als 2sterren
Ongeveer de hele review staat bij de positieve en negatieve eigenschappen, de review zelf is alleen een inleiding en conculusie.
...De LiveView AF werkt sneller dan ik enig andere DSLR met spiegel heb zien doen...
Opmerking 1: alle D-SLR's hebben een spiegel, en bij Live View is deze spiegel bijna altijd omhooggeklapt, waardoor de snelle fase detectie AF niet meer werkt, en er wordt overgeschakeld op het trage contrast detectie AF.

Opmerking 2: dan heb je nog nooit met een Sony A3x0 of A5x0 camera gewerkt, deze hebben tijdens Live View wel de snelle accurate fase detectie AF, dankzij een ingenieuze spiegelconstructie bij de zoeker.