Specificaties 18,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N90SC-UZ053V Review

Thessalo 6 februari 2011, 568 views

Asus N90SC-UZ053V

Pluspunten

• Beeld, veelzijdigheid, rust.

Minpunten

• geluid is zwak

Inmiddels is hij al uit de handel. Waarom dan toch een recensie? Omdat je 'm ook tweedehands tegen kan komen, bijvoorbeeld.

Aan de beoordeling kan je zo ook wel zien dat ik tevreden ben. Ik heb 'm ruim een half jaar intensief in gebruik. Prijs toen: 670 euro. Daar kreeg ik voor: 18.6 inch LED(backlight)-scherm full HD (1920*1080), T4400 @2.2Ghz, 4Gb, DVD-multi, 500Gb HD,(ST9500325AS) Gbt-lan, 4xUSB2.0, VGA, HDMI uit, NVIDIA GT220,(1Gb), SD-cardreader. Win7 Pr 64 bits, anders dan in de specs op tweakers overigens géén tas).

Dit is niet direct een machine om mee te gaan sjouwen, met zijn 18 inch scherm. Het kan wel, want aan de stevigheid mankeert niets. Ik gebruik hem als desktop vervanger, dus hij leidt een zittend leven. Over de accuduur kan ik dan ook niets betrouwbaars zeggen. Reviews elders geven tussen twee en drie uur op.

Erg veel reviews vind je niet op het net over deze machine. Die er wel staan vinden de machnie maar zozo, want vooral niet snel genoeg. Overigens kan je onder deze typenaam een hele reeks uiteenlopende processoren tegenkomen. Bij mij zit er dus een vrij trage t4400 in.

Maar, to hell with the specs: ik heb in tijden niet zo'n prettige machine gehad. Ik ben erg tevreden over het beeldscherm. Vergeleken met een soortgelijk scherm van de HP DV7 oogt het zelfs iets scherper en rustiger. De hoge oplossing en de rustige kleurtoon werken erg prettig. Ik ervaar andere laptops nu als behoorlijk grof.

Op het moment dat ik dit schrijf staan er zes vensters in Firefox open, Outlook 2010, PDF-xchange, OpenOffice, een X2Go client, een desktop search programma en Paint Shop Pro. Ik heb nergens last van merkbare vertragingen. Dat verbaasde me in het begin wel, vooral omdat ik OO en PSP erg hongerig vind..Ook een bestand in ABBYY finereader erbij gaat in mijn waarneming fluitend.

Minpuntje is het geluid. Dat is op zijn zachtst gezegd dunnetjes. Matig volume, redelijke klank.

Toetsenbord (met numpad) en touchpad zijn op zich prima: redelijk gevoelig. De toetsen zijn uiteraard groot genoeg en hebben een lichte aanslag. Het touchpad is voor mij persoonlijk geweldig omdat je het vooral ook uit kan zetten.

De netwerkaansluitingen zijn met !gb en 802n dik in orde. De wifi kan je met een schuifschakelaar uitzetten, handig als je bankzaken wilt doen. Ik gebruik geen bluetooth, dus daar kan ik niets over zeggen.

Software. De Asus komt met de gebruikelijke rommel aan handigheidjes en proefprogramma's. Grappig is de mogelijkheid om in te loggen via de webcam. Dat gaat vaak goed. Vaak ook niet :)
Er is een snelstartmogelijkheid (Expressgate) om snel het net op te kunnen. Lijkt me leuk voor wie dat wil. De boel draait op W7 HP 64 bits, dat de afgelopen maanden allerlei martelingen met oude en ongebruikelijke programma's zonder morren heeft doorstaan. De grafische kaart leent zich voor uitbesteding van berekeningen (CUDA), maar ik heb geen software in handen gehad die daar mee uit de voeten kan. Niet al te uitbundige audio- en videobwerkingen (knippen, mpeg2 monteren) gaan naar behoren. Overigens zit er Windows Mediacenter bij. Ondanks alles is de ventilator nauwelijks te horen en hij blijft ook lekker koel.

Kortom: spelfreaks zullen het waarschijnlijk hogerop moeten zoeken, maar voor behoorlijk intensief gebruik en als je bijvoorbeeld de krant (pdf) op je scherm echt prettig wilt kunnen lezen: prima. Ik ga deze machine helemaal opgebruiken.

Heb jij ook een Asus N90SC-UZ053V?