LaCie 2big Network 2 4TB Review

ReneDD 6 februari 2011, laatste update op 6 februari 2011, 1.827 views

LaCie 2big Network 2 4TB

Pluspunten

• Snel
  • Eenvoudig
  • Gebruiksvriendelijk
  • Mooi design
  • Streamen van media

Minpunten

• Relatief veel geluid

Features Score: 4
Inmiddels heb ik dit product enkele maanden in het bezit. Het apparaat werkt erg prettig/eenvoudig, mede dankzij het super eenvoudige dashboard dat je via de webbrowser kan benaderen. De snelheid is prima; een HD film streamen naar mijn mediaplayer is geen probleem en het kopiŽren van bestanden voldoet aan mijn verwachtingen. Soms merk ik het wel dat het wat trager gaat voor mijn gevoel, maar dat heeft volgens mij voornamelijk te maken met het feit dat mijn laptop (Vista) niet de snelste is via het WiFi.

Het geluid vond ik wel wat tegenvallen. Er is een redelijk continue zoem van de ventilatie te horen (luider dan de ventilatie van mijn laptop). Het apparaat staat naast mijn bureau, dus dat hoor je wel tijdens het werken. Als ik dan toch een nadeel moet noemen zou dat het zijn. Op youtube is wel een video te vinden, waarbij iemand een indicatie geeft van het geluid. Was dus geen verrassing, maar ben je er van bewust :). De LaCie is ook prima te benaderen met mobile devices (Android/iPhone).

Het is een apparaat dat zich niet echt richt op de hardcore gebruiker, maar richt zich voornamelijk op mensen zonder enige kennis of die niet al te veel eisen stellen aan geavanceerde configureerbaarheid. Ook de eco-modus is erg prettig. De LaCie heeft een wake-on-LAN functie en kan ook in slaapstand schakelen als deze lang niet gebruikt wordt. Zelf laat ik mijn LaCie automatisch in de slaapstand gaan rond middernacht. Dat scheelt weer energie/geluid op de momenten dat ik 'm toch niet gebruik.

Het aanmaken van gebruikers, groepen of het koppelen aan een domein gaat ook vrij eenvoudig. Ik ben dus erg tevreden met mijn aankoop! Tot slot was het ook zeer eenvoudig om een FTP server op te zetten; gebruikers autoriseren, een limiet voor de FTP share instellen, etc... Een kind kan de was doen :) Het moeilijkste was nog het configureren van de router/modem.

Heb jij ook een LaCie 2big Network 2 4TB?