Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-40NX700 Review

JvW 12 februari 2011, laatste update op 12 februari 2011, 3.951 views

Sony KDL-40NX700

Pluspunten

• Design
  • WiFi
  • Media streamen vanaf je PC/laptop
  • Aansluitingen (4xHDMI, SCART, Optisch etc.)
  • LED, dus niet erg dik. Mooi strak aan de muur te bevestigen
  • Samenwerking met overige Sony-apparaten

Minpunten

• Enigszins traag in de menu's
  • Glasplaat (indien reflectie van invallend licht een punt is)
  • Geen NTFS via USB
  • Lelijke afstandbediening
  • CI-slot - adapter steekt vrij ver uit. Niet te zien van voren, maar aan de zijkant van de TV vrij opvallen aanwezig

En toen was de dag dat ik een nieuwe TV mocht uitkiezen. Lang naar uitgekeken, want de oude CRT was echt aan vervanging toe, en in onze mooie (grote) woonkamer was alle ruimte voor iets moois. Nu heb ik altijd geroepen dat ik geen zwarte TV in huis wilde omdat we nergens zwart in ons interieur hebben, en dit model is verkrijgbaar in het wit. Echter heb ik er diverse malen naar gekeken in de winkel en er grondig over nagedacht, maar uiteindelijk vond ik de zwarte TV lekkerder kijken, en ook rustiger voor het oog wanneer deze was uitgeschakeld. Derhalve dus gekozen voor een zwarte.

De KDL-40NX700 is ondertussen al weer een tijdje op de markt, maar het blijft - naar mijn mening - één van de mooiste TV's qua design. Of tenminste toch als je de designmerken (Loewe, B&O etc) buiten beschouwing laat. Wat betreft de gegeven scores: Het is mijn eerste LCD televisie, en na het lezen van alle, toch wel verontrustende forumberichten over eigenlijk alle merken en types was ik blij verrast met de beeldkwaliteit van deze televisie. Voorlopig slechts beschikkend over een BD-speler en analoge TV is mijn ervaing dus beperkt. Overigens ben ik geen fanatieke TV- of filmkijker.

Het is een relatief prijzige TV waarvan het goedkope broertje eigenlijk alleen de WiFi, RVS-stand en de glasplaat voor het scherm ontbeert. Je betaalt fors voor deze extra's. (Ik heb overigens E997,- betaald). De WiFi wilde ik graag hebben, dus was voor mij een pré. De RVS stand heb ik 2 dagen gebruikt, maar ik vond dat de TV daardoor de veel de aandacht naar zich toe trok (komend van 55cm CRT-tv was dat ook wel te verwachten). Uiteindelijk heb ik de TV aan de wand opgehangen en zit ik nu dus met de RVS-stand en een gewone voet opgescheept waar ik niets aan heb. Wat mij betreft had eentje daarvan optioneel mogen zijn. De glasplaat was voor mij van belang omdat ik 2 kleine kinderen heb. Nu kunnen ze aan het scherm komen (niet dat dat mag, maar dan nog) zonder dat ze het direct beschadigen. Het reflecteert ongetwijfeld meer dan een TV zonder glasplaat, maar de plaats in onze woonkamer maakt dat dat niet voor problemen zorgt. Verder oogt het beeld ook wel heel fris en sprankelend.
De instellingen om de beeldkarakteristieken aan te passen zijn legio en dus niet altijd even makkelijk. Out-of-the box vond ik de instelling weel erg warm/rood van kleur, dus dat heb ik wat teruggedraaid. Als er straks digitale TV is zal ik me wat grondiger verdiepen in de instellingen. (Bij de review van de witte versie van deze TV staat een link naar een URL met een review en instellingen die ik hier schaamteloos kopieer LINK)

De menu's van het toestel reageren niet altijd even vlot. Wel ziet alles er gelikt uit. Naar zeggen lijkt de menustructuur op die van de PS3, maar aangezien ik die niet bezit kan ik daar weinig over zeggen. Ondanks de vele instellingen en features zijn de menu's wel overzichtelijk

Over de beeldkwaliteit en ghosting-achtige verschijnselen durf ik niet zoveel te zeggen. Ik zal dat aanvullen als ik digitale televisie-input heb. Vooralsnog zie ik er niets van. De blu-ray "Earth" ziet er spectaculair mooi uit, maar dat is gezien door de ogen van iemand die vooralsnog slechts SD-beelden bekeek op een 55cm CRT. De slechte zwart-weergave van een LCD was iets waarvan ik dacht dat het me zou storen, maar in de praktijk merk ik het eigenlijk niet. boven verwachting dus
--- Aanvulling
Sinds vandaag (12-2) een digitaal TV-abonnement genomen. (CaiHIA - lokale kleine kabelboer o.b.v. Caiway. Geen UPC of Ziggo beschikbaar). Slechts NED1, 2 en 3 in HD beschikbaar. Het beeld is inderdaad zichtbaar scherper, zeker bij de HD zenders. Het lijkt echter ook wat onnatuurlijker, en dat dan met name bij de digitale SD zenders. Moeilijk te omschrijven, maar het is wennen met kijken. Het valt me nu ook meer op dat zwarte gebieden op het scherm niet zo zwart zijn als ik gewend was op mijn CRT. Verder zie ik geen tearing of ghosting. Wat me opviel bij het schaatsen op NED1 HD is dat het beeld prachtig is, maar de toegevoegde info in het beeld (tijdswaarneming, namen, ranglijsten die als het ware over het beeld worden geprojecteerd) weer erg vaag zijn. Misschien een probleem van de upscaling?)
Verder vind ik het jammer dat het CI-slot aan de linkerzijde van het scherm zit. De adapter steekt een aardig eind uit. Niet te zien van voren, maar als je zicht hebt op de zijkant van het scherm is de adapter duidelijk zichtbaar. Deze had van mij wel een centimeter of 5 meer naar binnen mogen steken. Voor mij persoonlijk was positionering aan de rechterzijde ook prettiger geweest, maar dat ligt meer aan mijn inrichting dan aan het toestel
--- Einde aanvulling

De afstandbediening... Tja. Als je houdt van rustiek jaren-80 design, te groot en te veel knoppen... Ja, dan is dit wel iets om blij mee te zijn. Maar persoonlijk vind ik het niets. Te lelijk om aan te zien en teveel knoppen en symbolen. "Less is more" is een gevleugeld gezegde, en ik sluit me daar bij aan. De standby-knop op de onderzijde van de afstandbediening is wel weer een soort van praktisch omdat de afstandbediening zo groot is dat je anders bijna 2 handen nodig hebt om van de volumeknop naar de standby-knop te gaan. Wel gezegd moet worden dat de afstandbediening doet wat er van verwacht mag worden.

De samenwerking met de tegelijk aangeschafte sony 2.1 home-cinema is dan wel weer handig. (Sony BDV F500). Met 1 afstandbediening beide apparaten bedienen. Echter is dat niet direct iets voor deze review.

Via Wifi (en dus ook via ethernet indien aangesloten) kun je filmpjes, muziek en foto's streamen vanaf andere PC's in je netwerk. Een leuk initiatief, maar ik vind het vanaf mijn laptop vanuit windows 7 maar matig werken. Het opzetten van de verbinding duurt erg lang, en geregeld gaat het mis. De internet-functies op de TV werken goed, al is het niet altijd even begrijpelijk en is het invoeren van tekst (bijvoorbeeld om youtube te doorzoeken) met de afstandbediening wel een gedoe.
De USB-ingang heb ik nog niet gebruikt, maar ik heb vernomen dat de stick op FAT32 moet zijn geformatteerd wat de beschikbare ruimte wel enigszins beperkt en sommige grote videobestanden er niet op zullen passen. NTFS was een betere optie geweest.

Conclusie: Een televisie waar we hier erg blij mee zijn. 40" is enorm groot als je er de eerste keer naar kijkt, maar dat went heel snel :9 De mogelijkheden van internet op de TV zijn leuk, maar wel wat onpraktisch en blijven mijns inziens voornamelijk een gimmick. Het ontbreken van 3D-ondersteuning is voor ons geen punt. Ik geloof niet dat wij met een brilletje op de bank TV gaan kijken, en de kinderen zijn blij met de Teletubbies in 2D...

Heb jij ook een Sony KDL-40NX700?

Prachtige TV inderdaad, heb zelf een LG 46LD550 maar had hem laatst bijna verruild voor een 46NX700, qua design imo gewoon de mooiste wat er momenteel op de markt is. De RVS balk vind ik echt geniaal en toch zo simpel eigenlijk!

Ik wacht wel met smacht op de 2011 modellen, hoewel ik van mijn vriendin waarschijnlijk op de NX712 moet gaan wachten :9
Ok... Goed punt allemaal. Natuurlijk is het ontbreken van 3D wezenlijk gezien geen negatieve eigenschap. Zeker niet voor mij aangezien ik er ook geen behoefte aan heb.
Misschien kun je het wel zo zien dat het in dit geval jammer zou kunnen zijn omdat het een prachtige TV is qua design en derhalve een dergelijke spec had mogen hebben.

Maar Mea Culpa.... Ik ga het verwijderen uit het lijstje. Dank voor het zo zorgvuldig lezen van mijn review. :)
-CI-slot - adapter steekt vrij ver uit. Niet te zien van voren, maar aan de zijkant van de TV vrij opvallen aanwezig

Dat is bij alle ci+ modellen zo, tenminste de modellen (verschillende merken) die ik bij familie, mijzelf en bij de mediamarkt heb gezien. Dit lijkt dus op een fabricatiestandaard en niet een designkeuze van Sony zelf.
hoe kan 'geen 3d ' nou een negatieve eigenschap zijn? was dat ook een negatieve eigenschap van je oude crt? :?
Waren er in de tijd van de oude crt al 3d tv's te koop?
Wel brilletjes icm een videokaart :) http://www.f1gamers.com/f1/apanel/view_articles.php?id=68

Wat DylanE probeert uit te leggen is dat een negatieve eigenschap iets is wat niet goed is aan het product. 3D is geen onderdeel van de TV (kan je overal opzoeken) en kan dus nooit een negatieve eigenschap zijn.

(Dus alleen als de tv 3D ondersteund maar belabberde kwaliteit levert bv)

[Reactie gewijzigd door PoweRoy op 9 februari 2011 00:26]

Beste JvW,

[ Uiteindelijk heb ik de TV aan de wand opgehangen en zit ik nu dus met de RVS-stand en een gewone voet opgescheept waar ik niets aan heb ]

Beetje vreemde vaag wellicht, maar ben je nu - vijf jaar na de aanschaf van de KDL-40NX700 - onverhoopt nog in het bezit van een of beide accessoires : de RVS-standaard en/of de gewone voet.

Indien bevestigend : Kunnen wij een of beide accessoires van jullie overnemen, want wij hebben namelijk recentelijk precies een zelfde TV aangekocht, die helaas zonder voornoemde items werd aangeboden.

Mvg Diederick-Thom / Haarlem