Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Chieftec Dragon DX-01 Review

spil 5 februari 2011, laatste update op 9 oktober 2011, 535 views

Chieftec Dragon DX-01

Pluspunten

• Stevig
  • Duurzaam

Minpunten

• Niet meer van deze tijd

Kwaliteit voeding Score: 3
Even vooraf: Heb deze kast een Zeer Goed als Algemene Beoordeling gegeven terwijl deze kast volgens huidige maatstaven dat niet meer verdiend. Ten tijde dat ik deze kast kocht (2001) was het de Rolls-Royce onder de kasten en nog steeds huist 'ie mijn desktop! Dit schrijvende besef ik me dat deze kast dit jaar 10 jaar wordt en "still going strong"!

Historie
Ergens in 2001 heb ik deze kast gekocht bij TweakShop voor het lieve bedrag van 317.50 (guldens nog!). TweakShop verkocht dacht ik alleen maar deze kast verkocht, daar was vraag naar! Er zit een standaard 340W voeding in die uiteraard niet kan tippen aan moderne modellen, maar gezien de leeftijd is het toch een kwaliteits-component! Deze kast moest mijn vette AMD Athlon XP "Palomino" 1600+ (1400MHz) systeempje gaan huizen met een nVidia 8200 Ti200 Deluxe videokaart (mét 3D-bril, toen al!) en 2x40GB 7200rpm disks in RAID-0. Inmiddels zit er een AMD Athlon X2 3800+ uit 2005 in die nu geüpgrade naar 2GB geheugen en een Terabyte disk nog heel prima functioneert met alle latest-and-greatest operating systems.

Uiterlijk
Dit is het archetype computerkast. Het maandblad c't gebruikt een gerenderde versie van deze kast nog steeds als ze niet een specifieke computer nodig hebben. En een 'computer' in de standaard Visio templates is er volgens mij ook een kloon van.
Er zijn 4 pootjes die je naar buiten kunt draaien zodat je kast nog een stukje steviger staat (alsof je deze bonk metaal makkelijk omver loopt!)
Destijds waren de kids aan het rondkruipen en ik had geen zin in stroopwafels in m'n dure drives dus het is verdomde handig dat er een afsluitbaar deurtje voor de externe bays en de knoppen zit.

Kwaliteit en afwerking
Geen scherpe randjes. Maar dat was ook wel lastig met dit dikke zware metaal. Dat weegt alles bij elkaar ook wel wat. Alle randen zijn netjes rond gewalst, knoppen voelen solide aan.
Uiteraard hadden we nog niet gehoord van front-aansluitingen, het moederbord wat er in ging was een van de eerste met USB 2.0 (NEC)
Met deze kwaliteit metaal zijn getapte schroefdraden ook super-stabiel, die draai je niet zomaar dol.

Inbouwmogelijkheden
Voldoende ruimte voor drives (4x extern 5.25") en 2 hard-disk cages voor 3x3.5" disks waarvan 2x extern. Destijds had je echt nog een floppy nodig :+

Koeling
Achter is er ruimte voor twee 8cm fans, ik zou die nu graag inruilen voor één 12cm omdat die minder herrie maken. Daar leven nu 2 Papst 8cm fans (niet meegeleverd) die aangesloten zijn op mijn home-made fanbus.
De onderste hard-disk cage heeft een screw-less houder voor een 8cm fan, voor de 2 disks die ik er nu in heb zitten zit een langzaam draaiende 8cm fan. Daaronder zit nog een screw-less houder voor een 8cm fan die niet in gebruik is.
De kast is een ouderwetse tunnel. Onder aan de voorkant lucht erin, boven aan de achterkant de warme lucht er weer uit.

Installatiegemak
De kast is heel eenvoudig te openen, het is een deur met hendel (én een slot). Aan de hendel trekken en de zijkant scharniert open en je pakt de deur er in z'n geheel uit.
De drives zitten op rails en dat werkt hier heel goed. Ze zitten goed strak zodat je geen geratel hebt. De rails die je niet gebruikt kunnen netjes op de bodem van de kast worden opgeborgen.
De disks zitten in cages die eenvoudig los komen. De onderste cage verwijderen is altijd een gevecht met de video-kaart omdat die op dezelfde hoogte zitten.
De fans zitten allemaal in screw-less cages.
Het is een grote kast, je hebt alle ruimte om te werken en zoals eerder gemeld, geen scherpe randen.

Modbaarheid
Het was de tijd van steeds hogere kloksnelheden en meer hitte en herrie. En dus ook de tijd voor een fanbus. Mijn zelfgemaakte fanbus zit in de onderste van de 4 5.25" drive-bays. Er was later ook een deur met raampje beschikbaar.
De voorkant is behoorlijk open, CCFL's en LED-fans zijn goed te zien. Ik heb nog een setje oranje en groene LEDs liggen die de voorkant opfraaiden. Bestuurd vanaf de fanbus.

Voeding
De voeding is een Chieftec branded HPC-340-201, dus wel al met PFC. Doet het nog steeds na 10 jaar! Zal niet erg efficiënt zijn en heb wel eens bedacht er een 80+ unit in te zetten.

Zojuist de factuur gevonden. September 2001, maarliefst 317,50 hollandse florijnen. Al met al niet slecht voor 10 jaar gebruik!

Heb jij ook een Chieftec Dragon DX-01?

Er zal wel een Fortron PSU in hebben gezet oid, is nog best te gebruiken, en vervangen door een sweex of qtec zou ik niet graag doen.
Kast geopend en er zit een Chieftec branded HPC-340-201 in. Vervanging zou op z'n minst een BeQuiet! 300W oid zijn, veel vermogen heb ik niet nodig.
Het is nobel een ode aan je behuizing op deze manier te geven, doch vind ik je minpuntjes onterecht. Betaalden we ons toen dol aan deze dikke kast, vandaag de dag kost hij nieuw niet veel meer. Voor rond de 70-80 euro heb je hem nog. Ok, toen kochten mensen nog niet bij bosjes kasten van 176 gulden, maar tegenwoordig is 80 euro toch de standaard aan het worden. Dus ik vind dat je mee moet gaan met je tijd, en ipv. 3 sterretjes te geven 4 sterretjes mag geven voor de prijs.

Ze zijn nog steeds verkrijgbaar en nog steeds goed bruikbaar. Goed ontworpen dus. Tijdloos, maar wel in positieve zin. Het frontje zint mij in elk geval nog. Beter dan die moderne plastic gedrochten voor de Amerikaanse markt. En in tegenstelling tot dat, veel mensen noemen Lian Li ook design, en velen vinden het mooi, terwijl veel kastontwerpen uit dezelfde tijd stammen. Pluspunt.

Kwaliteit voeding was ook erg goed, maar de meeste sneuvelde toch wel met een jaartje of 5. Lekkende condensatoren. Zeker als je de kwaliteit van de kast mee neemt, die overleeft gemiddeld twee keer de voeding. Desalniettemin een aanrader.

edit:
Dat is wat ik zeg. Dat is 10 jaar geleden, dan had je dat 10 jaar geleden moeten schrijven. Nu zijn ze goedkoper, nu schrijf je een review, dan moet je de huidige prijs aan houden.

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 7 februari 2011 09:45]

Ik kom in mijn administratie 317.50 tegen. Naar ik aanneem guldens..... (dat zijn 143€) Voor een machine van totaal 2531.50 hollandse floreinen :D

[Reactie gewijzigd door spil op 6 februari 2011 13:53]

Hulde, dit is ook de kast van mijn eerste zelfbouw systeem. Ik had de kanariegele, dat was echt een gedrocht in die goddeloze kleur. Toch veel plezier van gehad, lekker veel ruimte binnen om rustig te werken, en mijn hardware bomvrij verpakt. Ook de manier waarop de deurtjes werken en hoe het sidepanel open en dicht gaat vind ik oerdegelijk en onverslaanbaar.

Een groot minpunt wat je misschien gemist hebt is toch wel het gewicht dat deze kast betekent. Moderne kasten van zulk gewicht hebben toch vaak betere redenen om zo zwaar te zijn, zoals geluidsisolatie of uitgebreide koeling (neem de P180 bijvoorbeeld). Chieftec heeft als ik me niet vergis uiteindelijk ook een alu versie van dit ding gebouwd, maar lomp blijft lomp. Ook de 80mm fans zijn een beetje jammer. Tenslotte is de ruimte die Chieftec gereserveerd heeft boven en om de voering een beetje vreemd, het maakt de kast onnodig groot en je kan er niet zoveel mee. Maargoed, het is een oud model.

Ben het met je eens dat indertijd dit gewoon een van de beste kasten was :)