Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Xtreme 5970 Review

bauke1984 6 februari 2011, laatste update op 4 april 2011, 886 views

Arctic Xtreme 5970

Pluspunten

• stilte
  • koeler

Minpunten

• minder ruimte
  • nieuwe schroeven erbij zou het top maken

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
De Arctic Cooling Accelero Xtreme 5970

Algemene beoordeling

Voordat ik hem kocht had ik mijn twijfels, ik bedoel even een videokaart van meer dan 200 euro uitelkaar halen, met als enige info terug te vinden dat de heatsink bij de 5870 versie niet goed past.
Ik kan nu met een glimlach typen "ik heb geen spijt"

De bezorging
Het pakket was met hard plastic verpakt, het kost wel even wat moeite voor de grove hand om de verpakking open te maken er zit een in elkaar kliksysteem in de verpakking waar ik wel blij mee ben zodat je zonder te beschadigen de inhoud kan bereiken. Nadat ik hem had open gemaakt heb ik de handleiding gelezen die best duidelijk was. Daarna heb ik de originele koeling er af gehaald en de artic zonder moeite er op geplaatst. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over.

Koelvermogen

Is goed zoals de verpakking aangeeft 40 graden maar bij mij 38 graden na een kort potje mw2 1920x1080 high settings.
Ok even een OC 1000mhz core clock 1100memory clock 3dmark gedraaid en 63 graden maximaal behaald
http://3dmark.com/3dmv/3051637 (de 63 graden heb ik gemeten met de MSI Afterburner v2.0.0. Monitor)

Geluidsproductie

Ik heb een HAF kast van coolermaster en die zoeft er met geluid er rustig overheen heb er wel specifiek naar geluisterd maar ik ervaar hem als weinig geluid producerend, was de rest maar zo stil.

Installatie- gemak

wat je wel moet weten dat je een klein elektronica kruiskop setje nodig heb de #1 en #0 om alles los en vast te draaien, daarnaast had ik er wel nieuwe schroefjes er bij gewild omdat je de kleine schroefjes zo kapot kan draaien wees hierbij gewaarschuwd. daarnaast rustig de handleiding volgen en het komt goed.

Compatibiliteit

Tsja je kan er een probleem van maken of niet, er staat op de verpakking dat je hem nog voor crossfire kan gebruiken en dat klopt min of meer ik was gedwongen om een 5870 in mijn eerste slot te steken omdat als ik het anders om zou doen er geen ruimte is voor de 2e kaart...

Modbaarheid

Wat kun je modden aan de 5970? nou de koelpasta en dit is dan ook het enige wat ik zou kunnen bedenken, de fans vervangen lijkt mij net iets teveel gepiel en zonde.

Wat is een getweakte video kaart jou nou waard of de stilte terwijl hij idle is ?
ik wilde hem vooral voor het koelen, hij werd erg heet en dus lawaaierig in crossfire en nu heb ik dat niet meer.

Ps.

Kijk even op de foto's dan zie je meteen wat ik allemaal heb verteld en bedoel.

• 5970 oc edition
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Arctic Xtreme 5970?

Die VRM koeling is wel belangrijk bij dit soort koelers. Ziet er goed uit op de foto maar misschien kun je iets meer over vertellen? Zit met schroeven vast? Thermal Pad of koelpasta?

Btw, 1920x1080 met een 5970+5870? Lijkt mij nogal overkill totdat je er nog 2 monitoren naast zet.
Volgens verschillende internetbronnen is de VRM koeling nog steeds de beperkende factor, ook als je deze koeler erop zet. Arctic heeft 'm zo groot mogelijk gemaakt maar bij hoge overclocks lopen de VRMs eerder warm dan de cores.

Heb deze overigens zelf gehad en was zeer tevreden, de kaart werd extreem stil en draaide gemakkelijk op 5870 snelheden.

There is no such thing as overkill :D
Ok, dan moet je dus naar die Thermalright vrm koelers, tenminste als je max oc wilt. Maar dan wordt het wel een duur geintje.

Tja ik noem iets niet al te snel overkill maar nu kon ik het niet laten.
Thermalright vrm koelers maar die passen niet op de HD5970 :P .

Ik heb zelf ook problemen met mijn vrm's en ik ga waarschijnlijk gewoon alles watergekoeld maken met een full-cover block.
Hij zit met schroeven vast, dus eerst losschroeven en daarna weer met een paar schroefjes minder vast er op draaien. uiteraard eerst wel de paste er op plakken anders koeld hij niet!
Ik plaats dit voor de eerste keer aan de hand van reactie's en tips maak ik er in de toekomst meer.

Mocht je een ster plaatsen maak ook even een comment met wat er volgens jou anders moet en kan...

ik pas m aan ;)

[Reactie gewijzigd door bauke1984 op 6 februari 2011 13:19]

Is goed zoals de verpakking aangeeft 40 graden maar bij mij 38 graden na een kort potje mw2 1900x1080 high settings.
Bedoel je niet 1920x1080 ;) .

Verder mooie review, kan misschien nog wat uitgebreider.

Ik heb zelf ook de HD5970 met Accelero Xtreme 5970 en ben er zr tevreden over.

EDIT: ik zal kijken of ik ook een review over mijn Accelero zal schrijven. Aangezien mijn review over de HD5970 niet zo gewaardeerd werd

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 5 februari 2011 19:32]

Tsja, het is vooral omdat dit zo'n onbekend gebied is voor mij.
Ik zou het fijn vinden als er meer over geschreven wordt.
twee verhalen is altijd beter dan een!
Ben nog bezig met tweaken en uitzoeken wat het beste is met instellingen load etc.

" Yes and thank you, to more reviews"
Heb deze koeler ook aangeschaft en ingebouwd. maar valt me erg tegen moet ik zeggen. Maar ligt misschien ook aan mij. Idle is de kaart nu 45 graden wat een goede verbetering is moet ik zeggen, maar zodra ik hem even stress met furmark wordt hij alsnog 80 graden!
En dit zijn gewoon de standaard clocks 725mhz core/shader en 1000mhz memory.

[Reactie gewijzigd door Littledevil9 op 9 juli 2011 00:37]

Hij is een beetje kort. Geschikt voor crossfire: dat hangt er natuurlijk van af waar je PCIe-slots zitten. Bij jou zit er zo te zien maar een slot tussen, en dan past het misschien wat minder :).

Om de kaart te stresstesten zou je misschien beter OCCT/Furmark kunnen gebruiken, dan belast je de kaart(en) echt op 100% en het is dan ook meteen reproduceerbaar.
EDit 3dmark gedraaid!