MSI X-Slim X620-001NL Review

Bejit 3 februari 2011, laatste update op 3 februari 2011, 952 views

MSI X-Slim X620-001NL

Pluspunten

• Accuduur
  • Gewicht (Hoewel niet super licht)
  • 2 jaar garantie
  • Design
  • Afwerking (Op coating en schanieren na)

Minpunten

• Niet zo dun als naam doet vermoeden
  • Switchable graphics werkt uit de box niet goed
  • Bloatware!!!!!
  • Stickers
  • Vingerafdruk magneet
  • Schanieren?

Waarom deze laptop heb aangeschaft?

Ik zocht een laptop met minimaal 2 jaar garantie, die draagbaar, mooi design en langere accuduur heeft. Ik kwam op de MSI X620 vanwege de zeer lage prijs van ¤ 477. Dit lijkt een fout, want de 2de webshop die hem heeft verkoopt hem voor ¤ 670.(Heb hem uiteraard voor ¤ 477 aangeschaft ;))

Featureset

De specificaties van de MSI X620 zijn netjes gezien de prijs: (Ik ga nu uit van ¤ 670)

- Core 2 Duo SU7300 @ 1,30 Ghz
- Intel GS45 Chipset
- Samsung 2x2GB DDR3
- 500GB 5400 rpm
- AMD Radeon HD5430 en Intel integrated GS45 (Switchable graphics)
- Wireless N
- 15'6 inch 1368x768
- Windows Home Premium 64bit
- E-SATA poort, 2 USB(En mee geleverde USB hub van 4 poorten), HDMI, VGA, Gigabit Ethernet poort, DVD brander, 3'5mm jack voor koptelefoon en microfoon
- Chichlet toetsenbord
- Webcam en microfoon
- Bluetooth

Switchable graphics

Een redelijk zeldzame feature, Switchable graphics. Dit moet ervoor zorgen dat de laptop switcht tussen de twee bovenstaande videokaarten, met als duidelijke doelstelling het energieverbruik te verminderen. Out of the box werkt deze feature van geen kant, want hij blijft doodleuk op de HD5430 staan. Na wat tweaken switcht hij wel als hij op accu werkt of als ik de knop indruk. Beetje jammer dat ze bij MSI niet even hebben getest.

Chichlet toetsenbord

Het toetsenbord typt fijn en ik heb mijzelf nog niet betrapt dat ik een typfout heb gemaakt vanwege het toetsenbord. Ook zit er een numeriek gedeelte op de laptop wat een dikke plus is.

Touchpad

Het touchpad is een multitouchpad. Heel eerlijk gezegd gebruik ik dit niet. Multitouch technogie is leuk op een mobiel, maar op een laptop vind ik het een vrij nutteloze feature. Alleen scrollen is zoals op een Mac gedaan, wat wel aardig is. Het touchpad voelt degelijk en lekker aan.

Prestaties

Processor

De Core 2 Duo SU7300 is absoluut GEEN snelheidsmonster. Duidelijk sneller dan Atom, maar je merkt met dingen installeren/uitpakken dat het allemaal wat langer duurt. Programma's openen gaat op een normale snelheid en heb tijdens internetten/office e.d. nog weinig gemerkt van de langzamere processor. Het is prima voor huis/tuin/keuken gebruik.

Geheugen

Het geheugen is DDR3 wat fijn is. Niet alleen komt dat de accuduur te goede, maar ook de prestaties en toekomstbestendigheid. Als ooit het geheugen begeeft kan deze relatief makkelijkere vervangen worden omdat DDR3 nog wel een tijd zal blijven bestaan t.o.v. DDR2.

Schijf

De schijf vind ik persoonlijk wat traag reageren, maar ben zelf ook een SSD(Vertex 2) gewend als OS schijf. Kopieren gaat op acceptabele snelheid, namelijk zo rond de 50MB~60MB van wat ik gauw heb getest. Ik zit er zeker over te denken om de 500GB te vervangen voor een SSD. Komt zowel de accu als prestatie ten goede.

Geluid

Ergens moet ik het kopje geluid stoppen, dus doe ik het maar onder prestaties :+ . Het geluid uit de speakers is redelijk te noemen. De laptop is vrij dun en het verbaasde me dat de speakers nog degelijk geluid produceerde. Verwacht er niet te veel van. De geluidchip die in de laptop zit is een elcheapo realtekje.

N.B. MSI is wel zo flauw om een waranty sticker over de HDD/MEM cover te stoppen, dus let op! Eerst MSI benaderen voordat je upgraded en zorg dat je kopietje van emailtje bewaard.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is niet geniaal, maar ook niet teleurstellend. Zoals van een TN paneel is te verwachten is de kijkhoek gewoon ruk. Ben zelf een IPS paneel gewend, dus ja dit is wel een stap achteruit. Ook wat totaal niet handig is, is de glare coating. Het is in mijn ogen de achillespees van de laptop. Een mobiele laptop moet gewoon een nonglare coating hebben, want hier valt niet relax buiten mee te werken.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De bouwkwaliteit is goed te noemen. Het is geen Lenovo en de behuizing blijft plastic, dus je moet er niet mee gaan gooien. De bouwkwaliteit is te vergelijken met Samsung en Asus laptops. Het plastic heeft niet het goedkope gevoel zoals bij Acer en Packard Bell. De schanieren zijn redelijk te noemen, ze mochten van mij wel iets steviger. Schanieren gaan bij laptops gewoon te vaak stuk.

Hoe robuust de laptop is weet ik pas na half jaar gebruik, maar ik verwacht geen klassieke designfouten, op misschien de schanieren na.

Ergonomie

Met ergonomie zit het wel goed. Het toetsenbord typt fijn zoals ik al eerder opmerkte. Het knopje voor het openen van het DVD station zit boven het toetsenbord. Dit is wel fijn, hiermee voorkom je dat per ongeluk het knopje ingedrukt wanneer je de laptop optilt. Zit ook een handig knop boven het touchpad(En ook zo'n Fn toets) om het touchpad uit te schakelen, wat wel zo fijn is als je aan het typen bent.

Voor de rest is voelt de laptop lekker aan, maar niet uitzonderlijk.

Warmte- en geluidsproductie

De laptop wordt niet uitzonderlijk warm en je kan tijdens het werken gewoon op je schoot gebruiken. Tijdens idle is de laptop stil, echter onder load maakt de laptop wel een aardige herrie. Dit zal ook wel te maken hebben dat het kleine koelblok(ivm beperkte ruimte), dus zal de fan extra werk verzetten. Ook onder load word de laptop niet echt heel warm.

Mobiliteit en accuduur

Hier komt het sterkste punt van de laptop. De accu houdt het met de integrated chipset zo'n 6 uur uit en dit is voor een 15'6 inch laptop HEEL netjes te noemen. Met de HD5430 is een goede 4,5 uur wel vol te maken. Dit zijn tijden gemeten met normaal office werk, internetten en muziek afspelen. Het enige minpuntje van de laptop is het formaat. 15'6 inch is niet de ideale formaat voor trein e.d.. Echter ligt dat niet aan de laptop, maar aan persoonlijke voorkeur en het feit dat het gewoon een 15'6 incher is.(Dan had ik een netbook moeten aanschaffen :P)

Mobiele 15'6 inch zonder echte gebreken. Het grootste minpunt in mijn ogen is de glarecoating over het scherm want dit is gewoon ZEER irritant. Hier heeft MSI niet over nagedacht. Ook mochten de schanieren wat steviger, zeker voor een mobiele laptop.

Heb jij ook een MSI X-Slim X620-001NL?

Is géén foute prijs........ ;) Kopen zolang ie er nog is!

[Reactie gewijzigd door ThAZiP op 3 februari 2011 14:42]

Kopen, kopen, kopen! ;)
Jammer van die lage resolutie, zelfs bij wat duurdere laptops. :-(
Valt wel mee, alleen browsen op de laptop is wat minder.
Ik ben 1680x0150 gewend. Daarom nog steeds mijn laptop van 5 jaar oud niet vervangen...
Die van mij is geleverd met 32bit..... :(
Verder is het een geweldige laptop die erg lang op de accu kan werken!

En een SSD doet m goed ;)

[Reactie gewijzigd door Bladerider op 11 januari 2012 03:34]