Sony Ericsson Xperia X10 Zwart Review

FokSuk70 2 februari 2011, laatste update op 2 februari 2011, 550 views

Sony Ericsson Xperia X10 Zwart

Pluspunten

• Goede hardware tegen een lage prijs!
  • Ondersteuning door XDA-developers voor hobbyisten

Minpunten

• Voor de gemiddelde gebruiker een grote teleurstelling.
  • Voor de gemiddelde gebruiker nog veel meer teleurstellingen in de nabije toekomst.

Geen echte review (want die hierboven zijn prima) maar meer een koopadvies.

Inmiddels is duidelijk dat de strijd tussen de HTC Desire en de X10 beslecht is in het voordeel van de Desire. De nieuwprijs van de X10 is veel sneller gezakt dan die van de Desire en ligt nu duidelijk onder die van de Desire. Ook op de tweedehandsmarkt zijn er veel mensen die van hun X10 afwillen en een vrijwel nieuwe X10 is nu voor rond de 170 euro te koop.

Deze afkeer van de X10 is het gevolg van de trage update naar Android 2.1 en vervolgens de melding dat Android 2.2 later niet zullen verschijnen op de X10. Dat is enorm jammer want Android 2.2 is veel sneller en kan meer dan Android 2.1. Daardoor wordt de X10 met haar goede hardware en snelle cpu voorbijgestoken door tal van toestellen met veel goedkopere hardware.

Wat nu? Was de koop van de X10 een kat in de zak? Ja, voor de gemiddelde gebruiker is dat zo. Zij zitten vast aan Android 2.1. Voor deze groep gebruikers valt het ook af te raden om de telefoon te kopen tegen de huidige lage prijs. Hij ziet er wel mooi uit, maar het gemis van bijvoorbeeld Flash zorgt ervoor dat je een groot deel van de websites niet kunt gebruiken. En dan heb ik het nog niet over alle functies die nog ontwikkeld worden en die je nooit zult kunnen gebruiken.

Maar de een zijn dood is de ander zijn brood. Doordat de gemiddelde gebruiker baalt van dit toestel is de prijs nu laag terwijl de hardware nog steeds geweldig is. Dat vraagt om hobbyisten die tegen de stroom in Android 2.2 geschikt maken voor deze telefoon (XDA-developers). Inmiddels is beta 4 beschikbaar (1 feb 2011) en dat is al een stabiele en bruikbare versie met nog maar weinig ontbrekende functies. Een finale versie kan niet meer lang op zich laten wachten. Anderen werken aan Android 2.3 voor de X10. Dit gaat nu nog traag, maar zodra de SE Arc (de opvolger) uit is, ligt het voor de hand om de software van deze telefoon aan te passen voor de X10. En dat zou snel kunnen gaan.

Natuurlijk lever je de Sony goodies als Timescape en Mediascape in, maar je krijgt daar een mooie (zeer) snelle flexibele telefoon voor terug, met nog steeds een van de grootste schermen en een van de beste camera's. Dat alles voor nu een zeer zacht prijsje. Best een goede deal volgens mij.

Verder vraag ik mij af hoe Sony Ericsson ooit weer een verkoopbaar imago krijgen, nu dat de gebruikers zo enorm balen van de SE ondersteuning. Wie gelooft nu dat de ondersteuning van toekomstige telefoons beter zal zijn? Ik neem aan dat we een grote marketingcampagne mogen verwachten om de reputatie van SE te verbeteren. Als dat niet gebeurt dan kunnen ze nu beter inpakken.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Zwart?

Design van de X10 is prachtig, prestaties kan ook nog met de concurrentie mee maar de support van SE is echt om te janken. Als SE gewoon netjes hun updates op tijd uitrolden was ik gewoon voor de X10 gegaan.
Toch een fijn toestel.

Maar als je echt 2.2 wilt dan moet je echt custom roms erop gooien.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 2 februari 2011 17:29]

Tja goede samenvatting, ik snap eigenlijk niet waarom ik zoveel woorden nodig had :-)
Inmiddels is ook duidelijk geworden dat SE in de zomer van 2011 zelf een upgrade naar 2.3 zal leveren. Tja, dan is de X10 niet alleen prachtig maar ook weer bij de tijd. De SE berichtgeving om te stoppen en dan uiteindelijk toch door te ontwikkelen is een van de grootste PR-blunders die ik ken. Zelf heb ik een Samsung Galaxy S erbij gekocht. Dat had ik waarschijnlijk niet gedaan als ik geweten had dat SE een upgrade beschikbaar zou stellen.