Garmin nüvifone A10 Zwart Review

KrazyJay 15 februari 2011, laatste update op 15 februari 2011, 4.078 views

Garmin nüvifone A10 Zwart

Pluspunten

• GPS module is gelijk aan de navigatiesystemen, gecombineerd met A-GPS een zeer goede en snelle fix.
  • Navigatie werkt zeer goed, ook is er standaard een mapupdate te krijgen via de website. Heel Europa is inbegrepen!
  • Prijs is goed, hij was 149 Euro (29-01-2011) in de Mediamarkt in Brussel.
  • Hij is te rooten via z4root.
  • 4GB intern flash geheugen! (En nog eens ruimte voor een MicroSDkaart erbij..)
  • Android versie 2.1 update 1 (op dit moment 1-02-2011).
  • Telefoon voelt zeer degelijk aan. Geen kraakjes oid.
  • Houder met zuignap voor in de auto inbegrepen, ook usbkabel (voor data en opladen), bedrade headset en netstroomadapter (UK en Europa) zijn inbegrepen. Adapter kan ook voltages aan uit de USA en dergelijke.

Minpunten

• Standaard SMS icon op homescreen geeft geen melding bij het ontvangen van nieuwe SMS (wel in notificatiebalk). Dit is op te lossen met een SMS notifier uit de markt (gratis).
  • Er zit geen cameraknop op. De camera is 5MP, maar geen flash. Wel kan je foto's maken via de standaard app.
  • Softkeys (drie knoppen onder scherm met terug, home en opties), zijn te fel en verlichtingsniveau is niet aan te passen, ook niet met ledhack oid.
  • Niet duidelijk of er een update komt naar 2.2 (met flash en jit optimalisatie ed).
  • Deze telefoon is (nog) niet populair. Er is dus een kleine kans dat er custom roms komen voor dit toestel.

Inleiding:

Na een constante Nokia gebruiker geweest te zijn, ben ik in december toch maar overstapt naar het "beloofde land" voor de GSM-tweaker, Android. Omdat mijn laatste Nokia, de 5800 XpressMusic me erg slecht bevallen is, met name het ontbreken van een toetsenbord om het tegenvallende scherm te compenseren, wilde ik per sé ondanks een beperkt budget een qwerty android hebben. Het was geworden een Sony Ericsson X10 Mini Pro (u20i). Het toestel beviel in eerste instantie wel, maar helaas, de batterijduur en het kleine scherm gaf me niet het gewenste resultaat, en werd ik al snel ontevreden.

Op een zonnige dag in Brussel, liep ik in de Mediamarkt tegen een kopstelling met de hierin gereviewde GSM op (figuurlijk, dat dan weer wel). De Garmin-Asus a10 Nüvifone. In promotie, nog wel. Alleen dacht ik dat het een simpel navigatiesysteempje was. Zelfs na snel bekijken van de achterkant van de verpakking, waar toch echt Android op stond, viel het kwartje/frankske nog niet. Na nog een rondje gelopen te hebben in de winkel ben ik weer teruggegaan en toch maar verder gekeken. En ja hoor, er kon mee gebeld worden! Ik zag dit als een buitenkans om mijn op dat moment al weer een uur om stroomvragende X10 Mini Pro te vervangen. Dat hij geen fysiek toetsenbord had, nam ik op de koop toe. En na het uitzoeken van een mooi imeinummer (wie doet dat niet? :9 ) en het betalen ervan natuurlijk, ging hij dus mee naar huis.

In de trein ging de verpakking open. Nu kan je veel zeggen over verpakkingsmaterialen, maar hier viel het wel mee. Dat moest ook wel, want de inhoud van de verpakking deed de meeste GSM en GPS-freak watertanden! Oplader met verwisselbare plug (EU en UK inbegrepen), Autolader, zuignap en onderzetterje om de zuignap op een bureau te gebruiken, batterij (natuurlijk), GSM (nog natuurlijker), handleiding, USB-microUSBkabel (voor in de PC maar ook voor in de oplader), en nog wat boekjes. Het kan zelfs zijn dat de stralende verschijning (daar kom ik later nog op terug!) mijn geheugen dermate beïnvloedt heeft dat ik de rest vergeten ben.

De handleiding zegt dat de batterij eerst 4 uur constant opgeladen moet worden. Zie dat maar eens te regelen in de trein. Dus, ik heb mijn simkaart overgezet en gelijk maar de telefoon aangezet. De batterij was al halfvol, en dat voor maar 149¤! ;)

Wat gelijk al opviel, was dat de softkeys (de knoppen waarmee je naar het thuisscherm (home screen), optiemenu en terug gaat), er fel waren, zelfs wat verblindend zodra er een tunnel ingereden werd. Over stralende verschijningen gesproken. De telefoon is uitgerust met een lichtgevoelige sensor, dus het scherm dimt zodra het omgevingslicht minder wordt, maar de softkeys doen hieraan niet mee. Een minpunt dus, maar verder was het vanaf het eerste gezicht, liefde O+. Nu ben ik absoluut geen i-phone fanboy, het glimmende eraan bevalt me niet, maar van een simpele vorm ben ik niet vies, en de a10 Nüvifone voldoet aan mijn eisen. Simpel en strak. Het belooft een mooie treinrit naar huis te worden...

----Een paar weken later----

Na een gratis map-update op de Garminwebsite, uitgebreid testen in de auto, als navigatiesysteem en als GSM (handsfree), en gebruik thuis, op de bank, in m'n nest, op 't werk en op straat, kan ik maar één ding zeggen. What a relief! En nu volgt waarom. De telefoon heeft geen toetsenbord, maar dat ik dat niet erg zou vinden, is een wonder, maar ook logisch. De Nokia 5800 XM had een resistief scherm, veelal vervloekt door touch-screen addicts vanwege het minder gevoelig zijn van het scherm, het ontbreken van multi-touch, en nog wat kleine redenen. Deze Garmin-Asus had een capacitief scherm, het reageert echt heel goed. Als je een toets indrukt op het scherm, trilt het toestel een beetje om je de vraag voor te zijn of het toestel wel het lettertje laat zien dat je wilde selecteren.

De navigatie werkt als een tiet. Zelfs zonder hulp van je netwerk, dus alleen met gebruik van de GPSontvanger (ingebouwd), heb ik zelfs in mijn woning bijna direct een fix. En kleinigheden als het automatisch opslaan van je parkingspot als je de telefoon uit de autohouder haalt, doen het me ook wel natuurlijk.

Belkwaliteit is helder, kan hard, en heeft nog geen klachten opgeleverd. Wel een nadeel is dat het scherm nog 2 seconden donker blijft als je aan het bellen bent en de telefoon voor je houdt om een nummer in het keuzemenu te selecteren of om het gesprek te beëindigen.

Een advies nog. Neem Launcher Pro, of een ander custom launcher. Op die manier heb je meer vrijheid met je homescreen. Want dat is erg op navigatie geöriënteerd. Enerzijds logisch, omdat het één van de troeven is, maar anderzijds jammer, want voor mij is het hoofdzakelijk een telefoon. En alleen al als telefoon, is het absoluut het geld waard. Nu nog wachten op een custom rom of een manufacturer update naar op zijn minst Android 2.2, om te kunnen genieten van Flash...

----------------------------------------------------------------

Copy-paste van onafhankelijke website, zie onder (Positieve en Negatieve eigenschappen voor eigen ervaringen). Deze review wordt nog verder geüpdate zodra de tijd er is.

General info

Capacity:
1500 mAh
Talk time:
12.00 hours
the average is 7 h (438 min)
Stand-by time:
530 hours
the average is 428 h (18 days)
Talk time (3G):

Points of interest (POI), Turn-by-turn navigation, Voice navigation

Phonebook
Support:
Capacity:
Capacity depends on system memory
Features:
Caller groups, Multiple numbers per contact, Search by both first and last name, Picture ID, Ring ID
Organizer
Calendar:
Alarms:
Other:
Calculator, World Clock
Messaging
SMS:
E-mail:
Yes (IMAP, POP3, SMTP, Microsoft Exchange)
Memory

28 Apr 2010
Scheduled release:
Q2
2010

Heb jij ook een Garmin nüvifone A10 Zwart?

even om te melden dat er vrijdag nog zeker 15 aanwzig waren in brussel basilix.

ps mijn review volgt nog!

[Reactie gewijzigd door boodhamwich op 1 maart 2011 13:22]

Jouw review heeft me mede overtuigd deze gsm aan te schaffen, en ik moet zeggen, vooralsnog super tevreden. Heb wel een vraagje, welke firmware versie heb jij? Ik zit op 5.0.68. En hoeveel ruimte heb je nog vrij van de interne 4gig?

Ben momenteel kaartupdates aan het binnenhalen, en ga erna meteen rooten.

Zal binnen paar dagen ook een review schrijven.

[Reactie gewijzigd door boodhamwich op 14 februari 2011 18:31]

Hier ook 5.0.68.

Ik heb de hele gsm volgegooid met games, videos en andere dingen, heb nu onder de 250MB vrij.

Waar heb jij dit toestel gekocht? In Antwerpen zijn ze niet meer beschikbaar, zover ik weet. In Brussel hadden er nog veel, zeker over 20, een paar weken terug.

Feitelijk is dit een goed toestel voor een goede prijs. Ik heb al eens rondgekeken voor een Nederlandse/Belgische userbase, maar die is niet zo groot. Androidwereld.nl heeft wel wat topics (in NL).

Dezelfde telefoon wordt ook verkocht in Z-O Azië, Oceanië, India, dacht ook UK enzo. Custom roms heb ik nog niet gevonden.
Heb hem in Brussel gekocht (brussel basilix). Er lagen er nog een stuk of 15 schat ik.

Heb van het rom geheugen (512mb) nog een 380mb vrij, maar van het emmc geheugen (4g) nog maar 433mb, en heb daar nochtans niets speciaal opgezet (paar apk's mss in totaal 10mb).

Gebruik momenteel de launcher pro plus interface, vind ik iets gelikter dan de standaard. Heb trouwens ook de standaard youtube.apk moeten installeren, standaard was deze blijkbaar niet geinstalleerd waardoor youtube filmpjes kijken onmogelijk was.

Ben ook al op zoek geweest naar custom roms maar ook niets gevonden.
Ik heb gelijk even gekeken in mijn menu, maar daar staat al een youtube app in. Nu ben ik weleens vergeetachtig, dus het kan zijn dat ik deze zelf het geïnstalleerd.

Als je een geheugenkaart in de telefoon steekt, vraagt deze wat je als standaardgeheugen wilt gebruiken. Anders, even een backup maken van je geheugenkaart en vervolgens formatteren, dan begin je van voor af aan. Anders kan je bijvoorbeeld in de Makro in België een Micro-SDkaart (Class 6) van 4 gigabyte voor maar 9,99€ kopen. Er zijn daar ook Class 6 kaartjes met meer opslagruimte, maar die zijn van TDK, en kosten een stuk meer!

Het kan voor Viverus misschien wel handig zijn als je aangeeft wanneer er nog 15 in Basilix lagen :) ...
Vorig weekend voor nop naar Antwerpen gegaan,de Mediamarkt had alleen
twee demo/retour modellen voor 149 euro,dus niet gedaan.
De Saturn in Antwerpen heeft wel een hele bak garmin A50's a 149 euro,maar ik
vind de A10 een betere keus,ik hoor dus graag waar deze nog te koop is!
Dit toestel heeft echt leuke hardware aan boord,zeker de grafische processor is erg goed.
Kijk maar eens op glbenchmark.com bij Garmin A50(zelfde processor als A10) en
vergelijk dat eens met andere bekende modellen!
Dit toestel schreeuwt echt om Android 2.2 of 2.3 (o.a.. veel beter opengl)maar van
Garmin/Asus hoeven we niet veel te verwachten.Wel is de a10 sourcecode van hun vorige
Android versie vrijgegeven,dit kan helpen bij het samenstellen van custom roms.
Eén van de demomodellen is met mij mee naar huis gegaan, als gift voor mijn vader, er stond wel demomodel op, maar de de doos zag er van binnen exact hetzelfde uit als de "nieuwe" in de Mediamarkt in Brussel. Ongebruikt dus. Mijn ervaring is met demomodellen in België dat het wel meevalt, garantie en dergelijke is hetzelfde. Misschien het proberen waard.

Aangezien ik niet vaak in Brussel kom, kan ik je geen status geven van de voorraad daar. Wel kan je de Mediamarkt bellen (Nieuwstraat, bij station Bxl Noord, op +32 (0) 2 227 15 70.

De a50, ondanks het hogere typenummer, lijkt mij ook een mindere keus. Qua uiterlijk alleen al, al is het subjectief.
Inmiddels heb ik de A10 een half jaar in gebruik, dus een update.
Voor sms'en, mail, agenda, documentviewer, navigatie en niet te zware apps is dit een prima toestel. Niet getest op social media shizzle want daar doe ik niet aan. Eigenlijk gemaakt voor Android 1.6 maar met werkende update naar 2.1 dus verwacht geen krachtpatser.
Nadelen:
- accu-duur is wat kort gezien mijn gebruik
- tijdens het bellen het toetsenblok tevoorschijn halen is lastig
- lijkt een "death grip" probleem te hebben, iets anders vasthouden dus
Buiten bij de positieve en negatieve eigenschappen, lees ik niets nuttig. Als ik specs wil weten, zoek ik die wel op in het tabelletje onder "Specs & Afbeeldingen". Die zijn bovendien nog veel duidelijker. Doe je best, en schrijf een echte review.
Je hebt gelijk, maar het punt dat je wilde maken, is door mezelf al aangegeven bovenaan de post.

Het is nog niet af, maar de positieve en negatieve eigenschappen wilde ik T.net NIET onthouden, omdat ik vind dat deze telefoon onterecht te weinig aandacht krijgt. Helaas kunnen er geen positieve en negatieve eigenschappen weergegeven worden zonder een soort van opvulling in de review achter te laten, en heb ik (voorlopig) gekozen voor een copy-paste, zoals ook bovenaan de review staat. Er komt dus nog wat anders, zodra de tijd er voor is.. Dus bashen met "Doe je best ed." voegt niets toe, en heeft dus geen toegevoegde waarde, behalve snel te scoren.
Er zijn er nu nog 2, waarvan nog 1 zgan, in Mediamarkt Antwerpen in de koopjesbak, voor 149 Euro.
Deze ligt voor 99 euro bij de KPN als prepaid. Vraag me af of de simlock te verwijderen is.
Moet lukken, GSM is te rooten met Z4root, maar ook met Super One Click, dus is er meer mogelijk. Het bijvoorbeeld kunnen via de weg Root-->Custom Bootloader-->Installatie Generic Rom. Maar ik heb geen sim-lock, dus kan het niet proberen. Maar als het kan moet je er minstens technisch onderlegd voor zijn. Wel is het soms zo dat KPN pre-paid telefoons uitgeeft zonder sim-lock...
Virverus heeft 8 maaart deze aanbieding bij KPN gescoord,Virverus is blij.
Feli! Nu nog een review :)
P.S.

Deze heeft een simlock,zie verder mijn reactie op het android forum.
Als ik wat meer substantieels te melden heb,volgt een review.
Voor 99,99 is dit in ieder geval een fantastisch mini-laptopje!
Ik heb mijn expressmusic 5800 Nokia aan mijn vrouw gegeven en mij de Nuvi A10 van Garmin-Asus aangeschaft. Deze heeft natuurlijk al de opgesomde voordelen tov de Nokia,
Het opstarten, instellen en satelietzoeken van de navigatie gaat veel en veel sneller dan bij de Nokia. Maar hier komt het : Hij (Garmin) stuurt mij 1 keer op 5 al eens mis (vooral als ik bijna ter plaatse ben!) en soms weet hij het gewoon niet meer (vervelend toch?) Kan ik alles opnieuw weer instellen. Heb nu weer nieuwe kaarten ingesteld, ben eens benieuwd!
De Nokia heeft van de ca 100 ritten die ik gemaakt heb, NOOIT een meter misgestuurd!
De stembegelijding van de Garmin is enkel in het Brits en een paar Scandinavische talen en ik heb totnogtoe geen nederlandse kunnen vinden. Ik denk dat ik eens met mijn vrouw ga onderhandelen, sorry Garmin!
PS; welk nadeel hebben altijd duidelijk zichtbare softtoetsen?
Hilaire
Snel en goed werkend apparaat. Het toestel is geheel gebouwd voor navigeren. Vanuit sms, e-mail of andere applicaties kan rechtstreeks de [GA] knop ingedrukt worden om daarheen genavigeerd te worden. De softwareupdate van 1.6 naar 2.1 verliep prima, de kaartupdate ook. Deze kaartupdate bevatte NIET de meest recente informatie!
Andere GPS-software werkt er overigens prima naast.

Homescreen 1 is niet aanpasbaar, maar er zijn standaard 5 extra homescreens naast waar je start als je daar gebleven was (en uitbreidbaar naar nog meer homescreens).
Let op: simlock KPN, echte zware apps haperen want er zit geen brute processor in.