Synology DiskStation DS411j Review

mark184 14 mei 2011, 7.340 views

Synology DiskStation DS411j

Pluspunten

• Prijs, 300 euro voor 4schijven nas
  • Stil, je hoort enkel de schijven.
  • DSM(firmware) zeer uitgebreid

Minpunten

• Prestaties zijn arm voor 300euro
  • slechts 128mb en 16bit cpu
  • geen e-sata poort
  • slechts 2 usb poorten

Kwaliteit voeding Score: 3
Dit is een review waar ik niet te veel tijd in wil steken. Geef me opbouwende tips, dan doe ik er wat mee.

Reden van aankoop:
Al jaren heb ik mijn geliefde Synology DS209+2. Toch is ook mijn honger naar meer opslag steeds dominanter en wilde uitbreiding. Ondank dat een Synology met 4 schijven direct 200 euro duurder werd dan de 2 schijven editie ging ik maar voor een budget model. Ach, vanwege het bugdet.
Het verschil tussen de 411j en de 410 is maarliefst 170 euro. En dan heb je alleen een 64bit ipv 16bit CPU en 512mb ipv 128mb intern geheugen. Een duur verschil.
Het werd dus een opslag nas zonder andere taken, enkel opslag.

Prijs en Doos
Voor 315 euro was ik eigenaar van deze nas. De doos is een eenvoudige box met hendel met veel piepschuim en plastic, prima ingepakt.
Ik heb altijd een hekel aan adapters maar deze ziet er solide uit. Liever had ik een interne voeding, maarja.

Prestaties:
Ik verbaas me erover dat de 411j er al 4 dagen(sinds aankoop) erover doet om mijn videobestanden te converteren en zie de CPU leeg getrokken worden door de convert en ffmpeg. Hierdoor duurde het maarliefst 2 1/2 dag om raid1 naar raid5 om te zetten.
Schijven: 48mbit
Lezen: 37 mbit
Ik heb nog geprobeerd om sabnzbd te laten werken maar die pakt slechts 6mbit, terwijl de 209+2 de volle 16mbit haalde.
Ach, vraag van een eenvoudig beetje geen atletische prestaties!!

Hardware:
Met een geheugen van 128mb ddr2 en 1,2Ghz 16bit CPU trekt deze nas de kar.
De nas heeft een solide boven en zijkant van ijzer. Voor en onder is hardplastic.
Achter zijn er 2 usb, 1 gigabit Lan en een voedingsaansluiting.
Persoonlijk vind ik dit mager, ik mis een esata aansluiting en 2 extra usb, maar wat wil je.
Er bevinden zich 2 ventilatoren die je met de DSM3.1 hard en zacht kan besturen.
Zelf het ik er 3 schijven van 1tb en 1 schijf van 1,5 tb in zitten. Samen 2,7 tb in raid 5.

Software:
Elke keer verbaas ik me over de compleetheid van de firmware van synology.
Ik ga er verder niet op in, synologynisten weten wat DSM-versie te bieden hebben.

Conclusie:
Voor rond de 315 euro heb je een opslagtank die prima voldoet voor opslag.
Wil je applicaties als sabnzbd(ect.), veel encrypte shares en grote bittorrents gaan delen word toch de trage CPU de bottleneck.
Toch kun je perfect HD-films streamen en alles naar deze nas schrijven en lezen met redelijke snelheid.
Verwacht je prestaties buiten de opslag om?? Koop een andere nas.
Verder ben ik reuze tevreden over de nas. Hij doet wat ie moet doen!!

Edit: extra info is dat deze nas toch eigenlijk erg warm kan worden in een kastje van 1 bij 0,5 bij, 0,5 meter.
Met 40 graden gaat ie dan toch veel geluid maken. Maarja een een kast is een eigen keuze, een meterkast zou top zijn voor deze nas.

• tp

Heb jij ook een Synology DiskStation DS411j?

bedankt voor de review, ik zocht naar het verschil tussen de 211+ en deze. Doordat ik wat meer met de NAS wil doen heb ik voor de 211 gekozen
jammer hoor, mensen geven 1 ster zonder een reactie, wat een waardeloos gedoe.
Ik laat het nu wel uit me hoofd om nog eens een review te schrijven.
Dat komt misschien omdat je de review begint met:

Dit is een review waar ik niet te veel tijd in wil steken.

Dat is een echte deal breaker ;) Voor mij een reden om de review dan ook niet eens te lezen. Maar ik zal de review dan ook niet beoordelen. Ik kan me voorstellen dat iemand dacht als hij geen tijd aan een review wilt besteden geef ik hem 1 ster want voor beoordelen heb ik ook geen tijd.

[Reactie gewijzigd door et36s op 15 mei 2011 09:45]

Als iemand niet veel tijd aan een productbeschrijving wilt spenderen maakt dat hem dan infantiel of verwacht je dat iedereen die een muis koopt er een bijbel over schrijft?
Google de informatie die nodig hebt als fotos en specs.
Ik schrijf enkel mijn ervaring op en wat ik er van weet.
En over mijn tijd.... ik heb ook andere dingen te doen!!
Je kiest bewust voor de versie met 128mb geheugen en 16bit cpu en geeft het daarna op als min punt?
En daarnaast. Hoe kan de prijs zowel een plus als een min punt zijn?

Misschien de volgende keer iets meer aandagt aan besteden..
Ik kies voor deze nas vanwege ik een opslagnas zocht en niet de sabnzbd 24 uur per dag wil laten draaien.
Prijs kun je van meerdere kanten belichten, is daar iets mis mee?
Dankjewel voor je review :)
Vind ik erg fijn om te lezen.
Ik wil hem zelf ook hebben voor de opslag en voor de dingen eromheen zoals websites en die soort dingen.. raad je me deze dan aan of een andere? mail mij a.u.b. jorricks@hotmail.com
Hartstikke bedankt voor de review nogmaals en please stop daar niet mee...
Goeie review dank je
Mooie review, daar hebben wat aan. Thanks