Acer AL2216WSD Zilver Review

RoD 29 november 2006, 8.612 views

Acer AL2216WSD Zilver

Pluspunten

• Lekker dun vormgegeven
  • Geen ghosting
  • Geen defecte pixels
  • Beeldkwaliteit (note: mijn niet-veeleisende mening)

Minpunten

• Backlight bleeding
  • Egaliteit van kleuren
  • Inkijkhoek.
  • Plasticachtige voet
  • Geen HDCP/HDMI

Featureset
De monitor heeft leuke specs. 5ms responsetijd, contrastratio van 700:1, ed. Ook een Vesa 100 aansluiting wat ik wel interessant vond. Jammer genoeg is het scherm voor de rest een beetje "kaal". Geen HDCP, HDMI, USB poorten of andere leuke dingen. Ook is er weinig te verstellen aan de monitor. Je kunt em wat tilten op de goedkope voet, dat is alles. Vandaar dat ik een TFT-arm aangeschaft heb waardoor ik em alle kanten op kan laten bewegen. Voor mij is dit dus geen nadeel meer, maar voor de mensen die de bijgeleverde voet gebruiken kunnen de weinige mogelijkheden op dit gebied wel eens vervelend zijn.

Kleurweergave
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik vind het er prima uit zien. Ten opzichte van mijn oude Dell 17" CRT (die niet slecht was) doet deze zeker niet onder. Deze monitor heeft betere kleuren (na wat instellen). Het is een TN scherm, maar de kleuren zijn wat mij betreft super. Voor de niet veeleisende gebruiker/gamer/filmkijker moet dit scherm ruim voldoende zijn. Wel een klein negatief puntje is dat kleurvlakken vaak niet helemaal egaal zijn, maar bij normaal gebruik merk je daar niks van. Als het even kan is het aan te raden om recht voor het scherm te zitten, anders krijg je (vooral met zo'n groot scherm) wel gauw vervormingen van de kleuren. Als je gewoon normaal voor het scherm zit is er echter niks aan de hand.

Contrast en helderheid
Contrast en helderheid stonden veel te hoog, maar zijn prima in te stellen zodat je een prima zwart en wit weergave krijgt. Vervelende is wel dat een volledig wit of zwart scherm niet egaal zwart of wit is. Met normaal gebruik merk je hier niet veel van, maar bij een zwart danwel wit vlak valt het wel een beetje op. Bij een zwart scherm merk je ook backlight bleeding, vooral bovenaan het scherm. Verder is er aan elke rand wel "iets" te merken, maar vooral bovenaan het scherm merk je het. Echter bij normaal gebruik is hier ook bijzonder weinig van te merken. Met games en dergelijke merk ik hier bijna nooit wat van, behalve bij donkere stukken, maar dan is het zeker niet storend. Al met al ben ik er dik tevreden over. Ik heb erger gezien.
Edit: Na nog eens goed te kijken constateer ik dat als je in een verlichte kamer zit met een zwarte achtergrond op het scherm, dat je dan geen backlightbleeding merkt. Als alles om je heen ook zwart is is het duidelijker.

Ghosting
Kan ik kort over zijn. Totaal geen ghosting te zien. Helemaal niks :)

Pixeldefecten
Kan ik ook kort over zijn. Getest, en niks gevonden. Perfect in orde dus.

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing van de monitor ziet er stabiel en stevig uit. Voeding is ook prima, maakt geen herrie. Tenzij je je oor er tegenaan drukt. Als je gewoon voor het scherm zit merk je hier niks van. Connectoren zijn prima, knopjes zijn ook prima. Het zijn een beetje standaard klikknopjes met zon "klak"geluid. Ze doen het prima en ze zullen er niet af vallen denk ik. Ik vind het wel best. De voet voelt wat goedkoop en plasticachtig aan. Verder geen probleem vind ik, want daar let je toch niet zo op. Bovendien gebruik ik em niet. De voet is verder prima vormgegeven waardoor hij sowieso niet erg in het oog springt.

Vormgeving
Eigenlijk precies zoals op de productiefoto's. Egaal grijze dunne rand, met in het midden onder wat knopjes. Super vormgegeven, lekker dun. Veel scherm, weinig rand. Zo hoort het :) Verder is hij ook niet erg "dik". 2-3cm ofzo, en dan nog eens zoiets voor waar de voeding zit. Lekker dun, zowel de rand als het scherm zelf dus. Mooie slanke monitor!

De prijs vind ik perfect. 350 euro voor dit écht grote scherm. De kwaliteit is goed, zowel de bouw van de monitor als de beeldkwaliteit. Een 22" voor de prijs van een 20" of een dure 19" en toch kwaliteit. Super!

Pics zal ik nog proberen te maken

Heb jij ook een Acer AL2216WSD Zilver?

Volgens de acer site, heeft deze monitor een PVA-panel, i.t.t. wat jij schrijft, dat verklaart de super kleuren mischien :9
In tegenstelling tot dat wat op de Acer site staat zit er zeker weten een TN-paneel in het scherm. Er is maar 1 fabrikant die TN-panelen van 22 inch @ 1680x1050 produceert, dat is Chi-Mei Optoelectronics. Ieder 22 inch breedbeeldscherm dat momenteel op de markt is gebruikt dat TN-paneel (ook Samsung). Het staat dus fout op de Acer site. :)

Hmm, als ik die link volg zie ik 16,7 miljoen kleuren, dat lijkt weer op PVA te wijzen:

TN: 16,2 miljoen kleuren
PVA: 16,7 miljoen kleuren,

kortom, het blijft voor mij nog wat onduidelijk wat voor paneel het nu is,
Maar als ik naar de kijkhoek kijk (ik heb hem zelf ook) dan is het weer een TN-paneel ;)
Leuk scherm, vast wel, maar ik hoop dat je nooit support van Acer nodig hebt.....
Wat betreft het paneel, het is wel degelijk een TN-paneel. Toen dit scherm uit was waren er alleen nog maar TN-panelen beschikbaar in deze grootte. Verder, Acer heeft het wel vaker mis wat betreft specs en de inkijkhoek verraad ook het een en ander.
Duidelijk TN dus.
Ik overweeg dit scherm ook aanteschaffen. Ik kom van een 17" CRT af dus ik zal niet weten wat ik zou gaan zien :P
RoD: Heb je er toevallig een eigen voet onder gezet? Ik heb zelf de 1916W (en ik zit over de 2216W te denken, vandaar dat ik je review las). Maar die heeft dus een heel andere voet dan op jouw foto's. Die voet die jij hebt ziet er wel veel mooier uit (en hoogte verstelbaar), de mijne is dat helaas niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juni 2008 21:29]

mijne heeft wel HDCP

staat bij mij ook op de doos achter het type nummer.

prima scherm voor het geld.