Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster BX2431 Zwart Review

ShiftHappenz 31 januari 2011, laatste update op 31 januari 2011, 4.864 views

Samsung Syncmaster BX2431 Zwart

Pluspunten

• Full HD 1080p
  • Aansluitmogelijkheden
  • Mooie vormgeving en design
  • Laag verbruik

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Geen HDMI - HDMI kabel
  • Trekt veel stof aan

Even geleden heb ik voor mezelf een nieuw Scherm gekocht namelijk de Samsung BX2431. Natuurlijk wil ik mijn ervaringen niet alleen voor mezelf houden, maar wil ik ze delen met Tweakers, om zo mensen die op zoek zijn naar een nieuw scherm enig inzicht te geven over wat dit scherm nu te bieden heeft...

Daar gaan we dan ;)

1. Uitpakken...

De doos bevat de volgende zaken:
  • Voet
  • Tussenstuk (voet naar scherm)
  • Scherm
  • Stroomkabel + transformator (mini)
  • VGA - VGA kabel
  • HDMI - DVI kabel
  • Korte how-to-install poster
  • Driver CD
  • Stofdoekje
  • Garantievoorwaarden
2. Opzet...

Eigenlijk heel gemakkelijk, tussenstuk wordt gemonteerd aan de voet met een schroef en verder schuif je deze 2 componenten in het scherm,het scherm staat vrij stevig. Kind kan de was doen...

3. Drivers...

Ik gebruik dit scherm in combinatie met de samsung R540-JS01 laptop met HDMI aansluiting en Windows 7 Home Premium x64.
Wat concludeerd dat de driver CD vrij useless is in mijn geval en ik niks echt goed werkend krijg.

De update van de Monitor Driver is te vinden op de website: http://www.samsung.com/be...e=prd_detail&tab=support#

4. Aansluitingen...

De Samsung BX2431 heeft 3 aansluitingen namelijk HDMI x2 en een VGA poort. zoals je ziet bij de inhoud van de doos is er ook de mogelijkheid tot aansluiting van DVI door een HDMI naar DVI kabel.

Ook is er een ingang voor de hoofdtelefoon die natuurlijk enkel werkt in combinatie met een digtale connectie omdat deze beeld en geluid signalen ontvangt/verzend waardoor ik mn laptop uitgang voor geluid niet telkens moet insteken en de 2.1 set gewoon in het scherm kan blijven zitten.

5. Eerste ervaringen...

Ik wilde eerst voor mezelf de ultieme test doen en kijken of VGA nog steeds hot was, in mijn geval was dit totaal niet zo.
De HDMI connectie tussen mijn laptop en het scherm aan de andere kant is echt geweldig, sublieme beeldkwaliteit in combinatie met sublieme audio

Mijn videokaart vertoonde in het begin problemen door Overscan waardoor ik zat met een zwarte band maar dit is gemakkelijk te verhelpen door de overscan instellingen (in mijn geval in het Catalyst Control Center CCC van ATI)

6. Gebruik...

Ik gebruik het scherm vooral voor HD content te kunnen bekijken en wat te kunnen gamen van tijd tot tijd. Ook in combinatie met mn laptopscherm is het ideaal dual-screenen met de BX2431 als hoofdscherm voor applicaties en games en het laptop scherm om tussendoor even het nieuws, sociale netwerken te kunnen raadplegen.

Een mooie instelling vindt ik Dynamic Contrast: waar bij donkere beelden het scherm dempt en bij lichte beelden het scherm terug helder wordt.

7. Hardwarematige Problemen...

Tot op heden nog geen hardwarematige problemen gehad, geen Pixel defecten of anderen.

8. Conclusie...

De samsung BX2431 geeft mij de behoeften naar waar ik zocht, en zal zeer zeker ook voor anderen een topscherm zijn

Heb jij ook een Samsung Syncmaster BX2431 Zwart?

Hoe is de zwart weergave t.o.v. CCFL backlight schermen?

Ik heb nu de Samsung 2443BW en tijdens het kijken van films vind ik de zwarte balken eigenlijk niet echt zwart genoeg. Dit heeft ook te maken met de backlight bleeding.
Ik kan geen antwoord geven m.b.t. de bleeding maar dit scherm heeft i.t.t. het scherm dat jij gebruikt een verhouding van 16:9 (1920x1080), de 2443BW heeft een verhouding van 16:10 (1920x1200). De meeste films zijn gemaakt voor een 16:9 scherm dus in de meeste gevallen zul je daarmee überhaupt geen zwarte balken hebben. Nadeel is natuurlijk wel dat je daar 120 pixels voor in de hoogte in moet leveren.
Ik heb een vraagje wat betreft de aansluitingen.
Hij heeft 2 HDMI poorten en 1 VGA aansluiting. Ik veronderstel dat de HDMI - DVI kabel dan bedoeld is om een DVI apparaat aan te sluiten op een HDMI aansluiting ?
DVI gedeelte gaat in de pc terwijl het hdmi gedeelte achter in de monitor wordt gestoken.
Kabel is bijgeleverd btw
Wat ik een nadeel vind is dat je geen fysieke knoppen hebt. Hierdoor is de monitor erg moeilijk in te stellen. Ook als je snoer van je muis oid er tegen komt gaat hij al uit.
Je kunt ook gewoon de software of de CD gebruiken. Dan kun je alles met de muis bedienen.
Dan moet je ook wel heel wild met je muis zwaaien :P
Het is druk gevoelig dus zodra je al bij de knop in de buurt komt gaat ie uit.
Weet iemand of deze monitor HDCP ondersteunt?
Want ik lees tegenstrijdige berichten : Bij Databyte zeggen ze van niet, bij Azerty weer wel, en op de officiele samsung site kan ik er niks over vinden.

Kan iemand dit bevestigen? (ivm PS3 )

Voor de rest een kort maar krachtige review, en stipt duidelijk de dingen aan die ik zou willen weten van een monitor :)

[Reactie gewijzigd door Spekker op 19 juni 2011 00:50]