Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech UltraX Flat Keyboard Review

NL_Nixon 13 november 2006, 1.543 views

Logitech UltraX Flat Keyboard

Pluspunten

• Aanslag
  • Hoogte
  • Weinig geluid bij tikken
  • Vormgeving
  • Ergonomie

Minpunten

• Alles en specifiek Backspace en Shift is even wennen
  • Sneltoetsen bovenaan zien er wat gammel uit.
  • Ergonomie

Bij een nieuw systeem hoort ook een nieuw toetsenbord! Toen ik een toetsenbord uit moest zoeken, kwam ik al snel op Logitech uit. Ik twijfelde alleen nog tussen de G15, Media Elite en UltraX. Het is uiteindelijk de UltraX geworden omdat de G15 onbetaalbaar werd wegens de verhogingen van de geheugenprijzen, en de Media Elite had ik in de winkel zien liggen en vond ik er goedkoop uit zien.

Verpakking
Het keyboard was verpakt in een nette kartonnen doos van Logitech. Genoeg bescherming, en geen fratsen. Ik kon geen handleiding vinden, maar bij een keyboard van 20 euro heb ik dat ook niet nodig.

Eerste indruk
Het design valt direct op. Het zwart en zilver op het keyboard komen zakelijk over. Het keyboard werkte direct.

Hoe typt het?
Als eerste wil ik de ergonomie vermelden. Je tikt haast op het blad van de tafel in plaats van het keyboard. Doordat hij zo dun is hoef je je handen niet te draaien. Het typen ging in eerste instantie niet zo heel goed. Toetsen bleven eerst hangen, als ik Backspace indrukte moest dat harder omdat ik dat verkeerd deed etc. dit was dus even wennen. Nu typt hij perfect alleen heb ik af en toe nog last van de Backspace toets (je moet hem in het midden indrukken, en niet aan de zijkant, wat ik dus soms doe). Het geluid ben ik zeer over te spreken. Ik hoor het veel zachter dan mijn oude Logitech keyboard!

Functionaliteit
Het keyboard functioneert goed, valt niet uit (reden dat ik de MX3000 set toch maar niet heb genomen) en heeft nog een aantal sneltoetsen bovenin. Hier ben ik op zich over te spreken, echter zien ze er tegenover de rest van het toetsenbord een beetje cheap uit. Je kunt ze bewegen, een beetje draaien etc. kortom een extra waar niet al te veel zorg aan is besteed.

Prijs & Conclusie
De prijs lijkt me perfect, ¤20 voor zo'n goed toetsenbord is gewoon top! Voor deze prijs vind ik de geboden kwaliteit zeer goed. Mijn conclusie: Voor mensen die de extra functionaliteit van een G11 of G15 (laserlichtjes, G-toetsen, game-design en schermpje bij de G15) niet nodighebben, ga voor dit toetsenbord! Een prachtig bord in zijn prijsklasse.

Heb jij ook een Logitech UltraX Flat Keyboard?

Ik heb ook de UltraX toetsenbord, maar volgens de plaatjes die je hebt meegeleverd ziet de mijne er iets anders uit. Dit zal komen door verschillende revisies. Bij mij is de bovenkant helemaal zilver, bij jou zijn de mediatoetsen in een zwarte balk gelegd. Verder heb ik geen problemen, typ er al iets meer dan een jaar vrolijk mee verder. De reden dat ik hem het genomen was omdat ik een laptop lekker vond typen. Bovendien heeft dit toetsenbord niet de vervloekte F-Lock. Bijna elk tobo had dit vorig jaar toen ik mijn computer kocht.

Het schoonmaken van dit toetsenbord is wel een minpunt, je kan niet zoals bij een normaal toetsenbord de toetsen er even makkelijk uitklikken om eronder schoon te maken. Had je misschien ook kunnen vermelden, tenzij je het zonder problemen heb kunnen doen.
Ik heb dezelfde revisie dan (ik heb wel de PS2 versie). Ik gebruik em volgens mij al een paar jaar met volle tevredenheid!

Check mn survey hier: http://tweakers.net/productsurvey/survey/2176
Wat raar dat bij jou de backspace blijft hangen! Ik zit er nu zelf ook achter, en ik krijg het niet voor elkaar om hem zo in te drukken dat hij blijft hangen. Ook zit bij mij alleen de 'WWW' toets een beetje losjes, de rest zit stevig vast. Zal wel per bord verschillen.
Ik herken het wel dat je eraan moet wennen, voorheen zocht ik altijd de toetsen op de tast op, bijv de pijltjes toetsen. Nu kan dat niet meer omdat de toetsen een stuk dieper verzonken zitten. Maar als je eenmaal gewend bent!
Heb je ergonomie als minpunt vanwege de gewenningstijd?
Waarom is ergonomie zowel een pluspunt, en minpunt |:(

Verder vind ik het persoonlijk een leuk keyboardje, ik koop er eentje om mn oude kb te vervangen :)
Bouwkwaliteit zou ik een dikke onvoldoende geven. Heb het toetsenbord nu 4 maanden en al bij 7 toetsen zijn de lettertekens niet meer zichtbaar. Er af gesleten dus.
Erg jammer want het bordje toetst fijn.
Ik heb ook dezelfde toetsenbord, maar de problemen die je over spreekt. Heb ik helemaal niet. De backspace werkt normaal. Ik heb 2 exemplaar gekocht en alle 2 hebben geen problemen. Volgens mij is er een fabrikatiefout gebeurd. Ik zal gewoon de toetsenbord omruilen voor een andere exemplaar.
Die backspace toets is alleen bij internet, druk ik blijkbaar net niet hard genoeg. Bij gewoon tekstverwerken lukt het me wel allemaal.

Als ik iets wil selecteren in een PHP-file bijv. Shift + pijl naar rechts heb ik af en toe het probleem dat Shift dan loslaat en de cursor gewoon naar rechts loopt i.p.v. dat gedeelte selecteert. Dat zal dan wel aan mij liggen dus.

Die dingetjes zitten wel stevig vast maar je kunt ze op dezelfde manier bewegen als de toetsen op m'n rekenmachine, een beetje draaien dus.

Ergonomie als minpunt komt omdat ik het toch fijn vond, dat ik iets had om mijn handen op te leggen. Dat is er hier niet bij. Was ik vergeten te vermelden :)