Archos 70b eReader + Portable MediaPlayer Grijs Review

BB-2000 30 januari 2011, laatste update op 30 januari 2011, 11.554 views

Archos 70b eReader + Portable MediaPlayer Grijs

Pluspunten

• Zoals al in de samenvatting is aangegeven is het product in een ding goed, het afspelen van een reeds voor ge´nstalleerd avi filmpje.
  • Verder is de behuizing degelijk en voldoende van opzet om tegen een tik te kunnen en de nodige jaren mee te kunnen.
  • Verder moet ik bekennen dat ik geen audio eigenschappen heb getest omdat ik het apparaat had gekocht om e-books op te kunnen lezen, de rest van de functionaliteiten was voor mij echt bijzaak!

Minpunten

• Hoef er niet veel meer over te zeggen, het product is domweg niet af, functioneert totaal niet ten naar behoren, hierbij is het scherm een killer.
  • Leuk dat het product een breed scala aan (hardware)functies heeft, beter was het geweest dat het echt deed waarvoor het echt bedoelt is.

Veelzijdigheid Score: 3
Overall

Het product is veel te snel op de markt gebracht, er is niet aan fine-tuning gedaan, leuke features maar amper tot niet werken.
Zo kom je de volgende zaken tegen die slecht tot niet werken of niet in het product thuis horen:
  • Telfoon opties in de diverse menu's ? Welke telefoon?
  • Het touchscreen werkt zeer slecht tot niet, tot 5 keer kalibreren bij de start, 99 van de 100 keer geen
    response wanneer je een virtuele button aantikt op het scherm, vaak naar meerdere keren aantikken is het ook nog eens het verkeerde object wat reageert! Ook starten er zo nu en dan spontaan hele andere functies.
  • Het product bestaat volgens de website van Archos niet, er is ook niks voor te downloaden
  • De webbrowser loopt vast, oa op de youtube site (overigens minder belangrijk want het is een e-rader
  • Ebook met hele grote letters zijn nog leesbaar, het gros van de boeken niet, zeer onscherp.
Het enige waar het product in slaagt is een avi filmpje netjes weer te geven, iets wat voor een e-book reader in mijn ogen erg onbelangrijk is.

Al met al is het een product wat in bediening en weergave zwaar tekort schiet!
Bespaar je de moeite en kijk verder!

Heb jij ook een Archos 70b eReader + Portable MediaPlayer Grijs?

Weet je zeker dat je een Archos product hebt gekocht? Het klinkt als een of andere extreem goedkope Chinese replica met Archos branding erop. :)
Ja, weet zeker dat het een orgineel archos product is. Ga er althans vanuit dat Dixons allen echte producten verkoopt.
Echt Archos weer mijn media playertje is ook nergens te vinden.

(en ja de mijne komt uit China net zoals alle Archos producten :P )
Het is gewoon een 5 versie zonder GPS maarja tis nergens te vinden.

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 30 januari 2011 22:11]

Sinds vrijdag Archos 70b eReader in mijn bezit.
Gekocht voor hoofddoel lezen. Ik wilde kiezen tussen Sony en deze.
Kleurscherm, video(avi) mogelijkheden, muziek als extra en dan het prijsverschil. Dat deed me kiezen voor dit produkt, Wifi, webbrowsen etc. voor die prijs vind ik niet spannend, dan moet je een Ipad kopen.
Het lezen gaat op mijn Archos 70b eReader prima. Je kan de fonts tot 5x vergroten. Mijn boeken zijn goed leesbaar. Ik kan me dan oook niet vinden in de review van BB-2000(Misschien pech gehad met dat exemplaar).
Een kleurenscherm voor die prijs, waar vind je die bij andere e-readers.
Overigens, ik heb geen ervaring met andere e-raeders.
Hallo Dago,

Misschien heb je gelijk met het feit dat ik een slecht exemplaar te pakken had.
Ik moest in ieder geval bijna door het scherm heen drukken om bijvoorbeeld te kunnen scrollen.
Ook kwam het veelvuldig voor dat wanneer ik onderaan op het scherm iets wou selecteren er bovenin een functie werd geselecteerd..

Ten aanzien van het vergroten van het font. helemaal waar, maar hat kan toch niet waar zijn dat je dat vervolgens bij elke willekeurige pdf moet doen om vervolgens regel na regel heen en weer moet gaan scrollen? Zo vergaat je echt het leesplezier heeel snel.

Wat ik al schreef, leuk ding voor mensen die bv pocket romans lezen (weinig letters op een regel) Lees je een technical manual, dan staat het garant voor opblazen en scrollen.
je gaf aan dat je het product gekocht had voor boeken te lezen, waarom koop je een e-reader met een lcd scherm dan? wel eens gehoord dat e-inkt duurder is dan 129,99 ? ;)
Ik heb een paar dagen geleden een Archos 70b binnen gekregen, en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Het scherm voelt inderdaad wat traag aan, maar met een touchpad-pen loopt het een stuk soepeler als met je vinger kwam ik achter.

Een klein gemis is het ontbreken van de officiele android market, want de Archos AppsLib market heeft zeer weinig applicaties (althans niet degene die ik zocht) maar ook dat is simpel verholpen door met Astro file manager op mijn telefoon, die wel de android market heeft, de applicaties die ik wil hebben te backuppen en vervolgens te kopieeren naar mijn archos en daar te installeren.

Uitgebreid met wat applicaties: Aldiko 2.0 als reader, QuickSSHd voor remote sshfs en dus dataoverdracht zonder kabeltjes, swiftkey keyboard, xScope browser, Droid MPD client voor mijn muziek op mijn HTPC, en een simpel schaakspelletje is het echt een geniaal dingetje geworden.

Het lezen van boeken waarvoor ik hem uiteraard gekocht heb gaat prima met Aldiko reader. Die is ook wat vlotter in het laden van boeken en pagina's als de geinstalleerde reader, en heeft meer instellingen om te customizen (achtergrondkleur, fonts, etc). Het is geen e-ink, maar ik vind de archos 70b toch heel prettig lezen. En met android en android-market-met-een-omweg biedt het extra's tov een 'simpel' e-ink -alleen reader-device.

't is zeker geen tablet, maar het is in ieder geval meer als alleen een reader. En voor dat geld is het zeker een goede koop.

Weet iemand of zo'n ding ook te voorzien is van een custom mod? en zo ja welke (linkje?) omdat ik het wel jammer vind dat de geinstalleerde android versie maar 1 home pagina heeft, die voor het grootste gedeelde in beslag wordt genomen door de ereader applicaties van Archos (bookshelf en book-history) die ik dus niet meer gebruik, en die ook niet veranderd
kan worden ( ik kan deze niet weghalen en veel gebruikte applicaties en/of widgets op mijn pagina zetten zoals bij normaal android wel kan)....

[Reactie gewijzigd door rvl1980 op 1 juli 2011 09:44]

BB-2000: ik weet niet wat voor Archos 70B jij dan hebt meegekregen bij Dixons, maar zo negatief als jij denkt over dit product kan ik Úcht niet delen. Ik ben zeer tevreden met dit product, het is veel meer dan een ereader (zo zijn bijv. de video's heel goed en scherp te zien) en is het goed in verhouding qua kwaliteit-prijs.
Je moet geen Ipad verwachten, maar hij is dan ook vele malen goedkoper en gemaakt om mee te lezen. De rest is extra, wat het overigens ook allemaal prima doet. Ik reageer eigenlijk voornamelijk zodat mensen die nog geen keuze hebben kunnen maken zich niet door jouw review laten afschrikken, omdat het gewoon niet klopt. Althans, mijn inziens ;)
(Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=XMR0uQ2mPXI en menig ander filmpje hierover op youtube).
Een vriend van me had deze laatst gekocht. Ik was er meteen niet zo van gecharmeerd.

We zaten buiten in de tuin en wat me meteen opviel:
  • zeer matige beeldkwaliteit met geen diepte
  • amper leesbaar in de zon
  • wazige zilverachtige gloed op het scherm (door touch)
  • het scherm spiegelt erg
  • het scherm zat meteen helemaal vol met vingervlekken
  • touch reageert moeizaam
  • knoppen voor bladeren erg onhandig omdat links bladeren links zit en rechts bladeren rechts waardoor je het ding eigenlijk altijd met 2 handen moet vasthouden
Echt veel verder heb ik er niet naar durven kijken omdat die vriend er blij mee was en ik 'm niet wilde afkraken.

Hij was gekocht als e-reader en dan vind ik dit een zeer slechte keuze omdat het geen e-ink/e-paper is maar LCD.

Dit is typisch zo'n apparaat waar zoveel mogelijk features in gepropt worden voor zo weinig mogelijk geld en waar kwalitiet ondergeschikt is aan kwantiteit. Veel mogelijkheden maar geen enkele is specialistisch of goed ontwikkeld. Helaas kijken veel mensen alleen naar de hoeveelheid mogelijkheden en denken hoe meer hoe beter.

Ikzelf heb een Sony PRS650 en die bevalt zeer goed en is enkel bedoeld om voor mij om boeken mee te lezen. Zeer goed leesbaar in goede lichtomstandigheden. Als iemand een e-reader wil, dan raad ik aan een e-reader te kopen en niet een apparaat met veel meer mogelijkheden.

Mijn algehele beeld van de Archos 7 70b: not impressed!
Ik heb zelf de 1e editie, geen touchscreen en een moeilijke bediening.

Heb hem zelf ooit gekregen voor een verjaardag om er puur filmpjes op te kijken, heb er nu pas een 720p avi film opgezet en hij speelt hem zonder storteren af, enkel het geluid loopt niet goed verbaast mij zeer. Heb dit ding al een jaar of 2 denk ik en nu even tevoorschijn gehaald.

Dus Avi speelt dieinderdaad dus goed af :)

Voor de rest gebruik ik mijn Note.

[Reactie gewijzigd door Jeroen10 op 12 oktober 2013 23:16]