Keysonic KSK-5200 RFM Review

kweniston 30 januari 2011, 827 views

Keysonic KSK-5200 RFM

Pluspunten

• fijne trackball
  • scrollwiel (!)
  • formaat
  • vormgeving
  • plug n play (win 7)
  • USB receiver werkt in BIOS

Minpunten

• niet customizable mediatoetsen
  • signaal stopt na 5s
  • geen verlichte toetsen
  • numlock issue (register aanpassen)
  • bijgevoegde batterijen direct leeg
  • fel blauw lampje op usb receiver

Ik heb de 5200 RFM nu een paar maanden in bezit als keyboard bij m'n htpc/server pc'tje dat aan m'n tv hangt, en ik ben grotendeels zeer tevreden. Ik had net een reactie geplaatst bij de review van StraighOn.NL, maar ik dacht dat ik er wel een kleine review van kon maken (m'n eerste). Het is een relatief onbekend merk bordje, vergeleken met de 'grote merken', maar wel een met enkele grote pluspunten vind ik.

Voordelen
Het keyboard is redelijk klein (39 cm op het breedste punt, geen numpad), voor mij een pluspunt want ik wil geen full size toetsenbord op de bank, en vanwege de 'rondingen' ligt hij erg lekker in de hand. Verdere selling points voor mij zijn de prijs (vergeleken met de duurdere logitech modellen), maar met name de fijne trackball, en ook het scrollwiel aan de linkerkant. Na het instellen van de muissnelheid is de trackball heel precies. De linker- en rechtermuisknop aan de linkerkant van het toetsenbord zijn onontbeerlijk. Een muis gebruik ik daarom helemaal niet met m'n htpc.
Het scrollwiel gebruik ik (zoals ik al verwachtte) erg vaak, o.a. met internet en scrollen door films in xbmc. Het scrollwiel heeft mij o.a. van de logitechs af gestuurd (en de prijs), en het Adesso bordje.

Het bordje werkte direct plug n play op windows 7, maar de usb receiver heb ik wel aan de voorkant van m'n Antec Fusion remote in moeten pluggen omdat met de receiver aan de achterkant het toetsenbordsignaal af en toe haperde (de Antec staat strak onder een kast). Ook in het BIOS werkt het keyboard zonder problemen, wel zo handig als je wilt OC'en bijvoorbeeld.
Het toetsenbord voelt verder 'hufterproof' aan (al meerdere keren van de bank gevallen, geen probleem).

Nadelen
Ik kan de "5 seconden regel" die StraightOn aangaf bevestigen (signaal stopt na 5 seconden indrukken van een toets); het is wel een beetje irritant, maar veel intensieve bestandsselecties met CTRL doe ik niet op m'n htpc (wel af en toe via remote desktop).

Ook met het standaard aan staan van numlock heb ik wat problemen gehad: ik niet kon inloggen in het login scherm van windows 7 omdat mijn password niet correct was.... (ik kon wel via remote desktop inloggen; na veel(!) zoeken kwam ik er achter dat het aan de numlock lag). Ik heb via een registeredit numlock standaard op uit gezet in windows, problem fixed.

De mediatoetsen zijn standaard niet customizable voor andere mediacenters dan Windows MC (volumeknoppen werken wel). daarom heb ik 3 sterren aan drivers/support gegeven. Mogelijk is via het register ook de customization aan te passen, maar dat moet ik nog gaan bekijken. De mediatoetsen gebruik ik sowieso niet veel; spatiebalk=pauze is de meest gebruikte.
De battery status indicator op het toetsenbord had van mij weggelaten kunnen worden (liever de 'mute' knop daar gehad).
Verlichte toetsen was een leuke extra geweest, maar ik mis ze niet echt.

De USB receiver heeft een fel blauw lichtje aan de bovenkant; aangezien dit mij stoorde in het donker, heb ik het afgetaped met 2 laagjes ducttape en zwart gestifd, zodat geen schijnsel meer doorkomt.

Een nadeel dat ik zelf ondervonden heb was dat de meegeleverde batterijen binnen 1 dag al leeg waren. Ik dacht dat het bordje al direct stuk was, maar mijn GP 2300's houden het nu al een paar maand vol bij dagelijks gebruik.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn keuze

Heb jij ook een Keysonic KSK-5200 RFM?

Edit review: foto's toegevoegd.