Asus Sabertooth P67 Review

Reptillian77 1 februari 2011, 3.734 views

Asus Sabertooth P67

Pluspunten

• Positief vind ik vooral de tactical vest. Ideaal met inbouwen dat je geen onderdelen kunt beschadigen. Positief over de EFI bios kan ik nog niet zijn want het is flink wennen voor mij met al die toeters en bellen.

Minpunten

• Wat me opviel is dat de socket 1155 niet op dezelfde plaats zit als andere sockets om de backplate te monteren in je behuizing voor bijvoorbeeld waterkoeling. De uitsparing van de kast komt niet overeen met het moederbord. Moederbord moest er dus weer uit om waterkoeling te monteren.
  • Op moment dat ik de Marvel controller aanzet is het onmogelijk om te booten vanaf mijn Revodrive X2 omdat deze dan compleet verdwenen is, ook in de bios is hij verdwenen. Ik moet dus Marvel op disabled zetten om te kunnen werken met mijn Revodrive X2. Ze zijn zeker van alleen twee videokaarten uitgegaan in SLI mode?
  • Ook heb ik een paar keer meegemaakt dat de Intel 6Gbs poorten waar twee OCZ Vertex 2 SSD schijven aan zitten in Raid-0 plots uit hun Raid waren gehaald na opstarten en dat Windows 7 ze als twee losse schijven zag maar onbenaderbaar. Na een reboot was dit probleem dan weer opgelost en deed alles het weer.
  • Wat ook zo vreemd is dat de temperatuur van het bord en processor netjes 30 graden zijn maar de poorten USB 3.0-1 EN USB 3.0-2 zijn 40 graden. Er zit niets in de USB 3.0 poorten maar toch zijn deze het heetst van het hele gebeuren.

Layout Score: 5
Enige minpuntje is dat Asus nog een update moet gaan uitbrengen vanwege energiebeheer op de PCI-E sloten. Er zitten er totaal twee op maar in de onderste zit bij mij een Revodrive X2 waar hij ook energiebeheer op toepast terwijl dat niet mag met een SSD waardoor hij soms een schijfcontrolle uitvoert met opstarten. In forums heb ik gelezen dat dit vaker voorkomt.

Overklokken gaat te makkelijk in de Efi bios. Op moment dat je OC Tuner aanzet start je pc gelijk opnieuw op en kom je weer in de bios. Hij staat dan gelijk op 3800mhz in plaats van 3400MHz standaard(dit was bij mij in ieder geval zo). Zonder overklokken is de temperatuur 29 graden. Met overklokken 40 graden(3800MHz). Aangezien het voor mij snel zat is doe ik niet aan overklokken.

Ik heb ook gebruik gemaakt van de extra 50mm fan op het moederbord vanwege de flow onder de tactical vest welke hij mist als je waterkoeling gebruikt. Deze fan heeft een geluidsproductie van 19dB.

Update 1-2-2010

Ik wil toch wat toevoegen aangezien ik tegen nieuwe dingen ben aangelopen.

Heb jij ook een Asus Sabertooth P67?

Ik ben er gelijk achter gekomen waarom de processor toch nog laag klokt als je niets doet terwijl in de bios alles is uitgeschakeld m.b.t. energiebeheer.
De Speedstep functie heeft totaal geen effect als je hem op disabled zet samen met de rest. Dit is in ieder geval met mijn bord aan de hand. Of ze het allemaal hebben weet ik niet.

In windows heeft energiebeheer ook totaal geen effect op de processor. Ook al zet je hem op minimum 5% of maximaal 100%, het heeft totaal geen effect.

Ook wat leuks wat ze ingebouwd hebben.
Vdroop, without going into too much detail, is a measure put in place by Intel for a number of reasons, one being to provide longevity to the power circuits, and another to cut costs by keeping the PCBs much simpler. What does Vdroop do? Well, let's say that you set 1.3v for your CPU voltage in the BIOS, you boot to windows and open CPU-Z, and it shows 1.3v as it should, but now stress the CPU and you will see the voltage drop slightly, some boards are much worse than others. When overclocking, this isn't ideal as accurate voltages are needed, so the "Loadline Calibration" setting that I mentioned above is there to reduce the effects of Vdroop, however, it does not stop it completely.
Ik zie op je foto's dat je de content van de verpakking laat zien. Daar zie ik niet de kleine fan, die je later op de plek waar het klepje is geplaatst. Zat die fan erbij of heb je die los gekocht?
Jammer dat je board niet voor 100% goed is :(
Ik ben benieuwd hoe de vervanger is, ik houd de review in de gaten! Hopelijk laat je ons weten hoe de omgeruilde is!
Misschien stomme vraag, maar welke afmeting heeft die kleine extra fan?
De afmeting is 50mm.
Geluidsproductie is 19Dbe.
Ik had nooit verwacht dat dit bord zou verkopen :) Een bord als deze koop je toch juist als je wel gaat overklokken?
Om eerlijk te zijn heb ik dit bord gekocht vanwege betrouwbaarheid. Zogenaamd een military-grade ATX bord. De tactical vest werd ik gelijk verliefd op.

Misschien binnenkort wat overklokken. Er is genoeg ruimte om een tweede ventilator te monteren op de H50. Allebei de kanten zitten hier tapgaatjes voor namelijk.

Wat ik alleen niet snap is dat sommigen de radiateur(koelblok) van de H50 omgedraaid plaatsen. Dus de slangen boven. Als er een klein beetje lucht in zou zitten dan kan dat grote problemen geven.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 30 januari 2011 11:45]

3800 mhz komt daar de turbo nog boven op dan want dan zou je al een 4200mhz hebben wat zeer netjes is.Deze proc draaien als de turbo aanslaat al op 3800 mhz namelijk.

Of heb je er nog niet naar gekeken me CPU-Z

trouwens echt vet dat zilver over je MB

[Reactie gewijzigd door p-schoemaker80 op 30 januari 2011 12:13]

Dat kan wel kloppen ja.
Ik vond het al zo vreemd dat hij in Windows zelf soms 4800MHz toonde.
waar zie jij zilver dan ? dat heet weerkaatsing van de flits 8)7 8)7
ik vind je review nog een beetje karig (lees heel karig). je zou mij op deze manier niet kunnen overtuigen om dit bord te kopen (of juist niet te kopen)wat volgens mij wel de bedoeling is van een review. Zorg er dus voor dat je verschillende kopjes maakt en daar alles uitgebreid gaat bespreken.

Een antwoord op je vraag betreft het terugclocken van de CPU, dit heeft te maken met EIST of C1E (ofzo iets), zoek daar dus naar in je BIOS, staat meestal onder CPU configuration, en zorg ervoor dat het op disabled staat. Als het goed is blijft ie dan op de standaard snelheid lopen (tenzij je natuurlijk je cpu gaat overclocken).
Ik ga gelijk kijken.
EIST had ik gevonden en staat op disabled(the cpu runs at its default speed).
Wat dus nog steeds niet gebeurt.

Alleen C1E nog niet naar gekeken.

Inmiddels weer opgestart.
C1E op disabled gezet maar heeft ook niet geholpen.
Als ik niets doe dan gaat hij naar 1600MHz.
In energiebeheer staat alles ook uit, dus hoge prestaties.
De multiplier schiet dan van x16 naar x34 als ik wat ga doen.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 30 januari 2011 12:39]

Ik wil even een update geven.

Vandaag gaat het bord retour en ik neem een ander met bijbetaling. Namelijk de Asus Maximus IV Extreme (3.0). pricewatch: Asus Maximus IV Extreme (3.0)

De reden hiervoor is dat de Sabertooth P67 niet geschikt is voor een Revodrive omdat met afsluiten er te snel spanning van de PCI-E sloten wordt gehaald waardoor je 2 van de 3 keer met opstarten een DSKCHK melding krijgt. Ook als je het systeem een dag van de spanning hebt gehad(stekker er ook uit) dan krijg je met de eerste start een foutmelding dat overklokken mislukt is. Ondanks de bios updates ben ik zeer ontevreden over dit product.

De Asus Maximus IV Extreme (3.0) heeft meerdere PCI-E 16x sloten waardoor je niet met een enkele videokaart en een Revodrive op 8x 8x draait. Ook is er een aparte PCI-E 4x slot speciaal voor bijvoorbeeld de Revodrive X2 aanwezig.
Nou bekent is geworden ( door Intel zelf ) dat er een fout zit in de chipset ( SATA problemen ), ga je je bord nu ook trug sturen of kan je er mee leven?
Als ik het goed begrijp is er met de SATA 6GB/s poorten niets mis.

Ontopic: erg mooi mobo.

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 1 februari 2011 22:05]

Ik ga hem omruilen omdat ik wel problemen heb met de 6Gbs poorten van Intel. Deze poorten zitten ook nog eens gekoppeld aan de 4 stuks 3Gbs poorten van Intel. Zoals je kunt lezen boven kan ik de Marvel controller absoluut niet gebruiken.
Zercom weet er van.

Ik neem eind februari weer contact met hun op of ze de vervangende borden hebben gekregen.
Bij mij zit die fan er niet bij. Of de winkel heeft m eruit gejat of ASUS heeft een fout gemaakt :(
De extra 50mm fan zit er ook niet standaard bij. Deze moet je alleen apart aanschaffen als je waterkoeling gebruikt. Dan nog zie ik het nut er niet van want ik kreeg meer stof op het moederbord dan normaal zonder tactical vest.

Buiten dat draaien zulke fans op ongeveer 3200 toeren. Na een week begon deze fan dus de eerste 30 seconden na een start onwijs herrie te maken. Merk was Fractal.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 21 maart 2011 10:27]