Asus P5B Deluxe Review

EvoBlanche 3 november 2006, 1.436 views

Asus P5B Deluxe

Pluspunten

• Asus-kwaliteit
  • Asus-kwantiteit
  • Lekker vlot
  • E-SATA al op mobo!
  • Reuze degelijk
  • Beter dan een P5W DH Deluxe, maar kost minder

Minpunten

• Prijs kan beter, maar voor C2D-Mobo een goed keus
  • BATTERIJ OP MOEDERBORD zit op een onhandige plek!
  • Dat iedereen domweg een P5W DH Deluxe koopt ipv. deze snellere, nieuwere, betere en goedkopere moederbord!

Layout Score: 3
Zo, mijn eerste productsurvey dan maar eens plaatsen. Ik heb dit moederbord net 3 dagen binnen. Hij is al helemaal geinstalleerd, alle kabeltjes zo netjes mogelijk weg gewerkt, XP geinstalleerd, drivertjes en gaan met die banaan.

Featureset:
Tja het is gewoon een Asus. Voor de meesten zegt dat genoeg, maar voor anderen misschien niet. Het houd gewoon in dat er genoeg SATA (II) aansluitingen opzitten, 8 om precies te zijn. 4USB poorten met nog een een dubbele USB on-the-go (dat zijn nog twee extra USB aansluitingen die je er nog extra bij aan kan hangen). Wat deze keer erg mooi is gedaan door Asus, is dat de E-SATA en E-FireWire al aan de rand van het bord gemonteerd zijn. Verder: 2xPCI-E16x slots, hele rits PCI slots, Q Connection, eventuele actieve fan voor het moederbord mocht je jouw CPU met een passieve of waterkoeling gaan koelen. Gewoon goed dus.

Layout: Toch wat minder bij deze dan bij mijn vorige moederbord (ASUS A8N-SLI Premium). Wat de meeste ergernis bij mij veroorzaakte, was dat ik een keer mijn complete 7900GTX uit de kast moest halen alleen omdat ik bij het batterijtje van het moederbord moest! Die zit dus vreselijk onhandig. Verder zit alles wel aardig ok, maar het had zeker wel beter gekund! Daarom een voldoende.

Prestaties: Goed, omdat het gewoon een super moederbord is! Alleen door alle onboard features en andere functies, doet hij er wel een tijdje over om helemaal op te starten. Verder gaat alles prima, lekker stil, lekker koel en lekker energiezuinig!

Stabiliteit en betrouwbaarheid:Tot dusver nog perfect! Ik kan er niet meer over zeggen, omdat er nog niks is fout gegaan.

Overklokbaarheid: Doe ik (nog) niet aan met deze kit. Die E6600 hoef je (volgens mij) de komende 3/4 maanden nog niet over te clocken. Alle instellingen bij games en wat dan ook kunnen op hun hoogst, dus OC'en beschouw ik nog niet als 'nodig'.

Compatibiliteit:Tot dusver ook nog perfect! Hij draait als een zonnetje, Plug and Play'en werkt ook weer perfect bij dit moederbord! Het viel me op dat ik veel minder extra (door asus voorgeschotelde) programmaatjes hoefde te installeren dan bij mijn vorige PC. Prima dus!
(ps. nog nooit zó snel een pc XP zien installeren;)

Ondersteuning door fabrikant: Geen ervaring.

Prijs: Die vind ik gewoon goed. Maar (ja nu komt de grote; maar!) als je die C2D moederborden (957X/P965) weer vergelijkt qua prijs met de vorige generatie moederborden, zit deze wel weer aan de hoge kant. Maarja, dan krijg je voor die circa 30/40 euro meer, ook wel echte 'blistering performance'.

Heb jij ook een Asus P5B Deluxe?

als je de prijs te hoog vond had je beter de standaard p5b kunnen kopen. Op dit bord kan je niet overclocken. Maar las je dat toch niet doet, scheelde dat je ca 70 euro.
... en geen RAID, geen FireWire, geen... en matige tot geen overklokmogelijkheden. Ik had zelf de P5B 'vanilla', maar wou dat ik meteen voor de Deluxe was gegaan. De gewone P5B is toch wel erg basic... Wil je in de toekomst wat 'extra', dan loop je toch wel snel tegen zijn beperkingen aan.
Verder een aardige survey voor een 1e keer!
en de P5b-e die heeft ook meer functes dan de gewone p5b
Geen overklok mogelijkheden op de standaardversie? Ik draai dat ding hier nu ruim een maan op 7*500 met een e6300. Het enige dat ik mis is de ich8r. Maar ja ook dat mis ik eigenlijk niet................

En raid kan dan op die jmicron.

En firewirepinnen zitten gewoon op MB, gezien alle nieuwe kasten zo'n aansluiting hebben ook geen probleem lijkt me.