Thermaltake Armor A60 Review

Toenk 30 januari 2011, 1.117 views

Thermaltake Armor A60

Pluspunten

• Afwerking
  • Opties
  • HDD-bracket-systeem
  • Koelmogelijkheden
  • Ruimte

Minpunten

• Irritant fel powerledje

Afgelopen dagen heb ik een nieuwe PC gebouwd in de Thermaltake Armor A60. De PC was niet voor mijzelf, en deze case ook een case die ik zelf niet direct gekozen had, maar nadat ik hem gebouwd heb is mijn mening over Thermaltake (ik vond het eigenlijk al jaren troep) toch positief veranderd. De case heeft me op veel fronten aangenaam verrast.

Bouwkwaliteit en afwerking

De case voelt over het geheel heel solide aan. Het frontpanel is mooi afgewerkt en wat ik zelf ook erg belangrijk vindt: De 5,25" bay covers zitten goed vast, dus ratelen/resoneren niet. De zwarte coating, waar de hele pc mee bedekt is, ziet er prima uit. Geen bubbeltjes in de verf, maar een mooi strak oppervlak.

Op de binnenkant van de case valt ook weinig aan te merken. Ook hier is de zwarte verflaag van topklasse. Er zijn ook geen scherpe randjes te ontdekken, de details zijn goed afgewerkt. Het HDD rack met zijn plastic brackets, waar ik eigenlijk nogal sceptisch over was, doet niet af aan de PC. Zowel een 2,5" als een 3.5" SSD/HDD kan in deze brackets geschroefd worden, en hoewel ik bang was dat ze misschien zouden resoneren of trillen, was ik blij te zien dat de HDD's op een soort zachte padjes komen te liggen, en werken deze brackets dus gewoon subliem.

Inbouwmogelijkheden

Qua inbouwmogelijkheden vind ik niet dat je na aankoop van een case kunt klagen. Je weet wat je koopt, en omdat vergelijkingen zo leuk zijn doe ik er even een: Je gaat nadat je bij de Praxis een decoupeerzaag hebt gekocht ook niet terug om te klagen dat hij zo waardeloos grasmaait.

Voor deze case geldt dus ook: Prima inbouwmogelijkheden. Ruimte voor 6 disks, een 3,5" floppy-bay en een drietal 5,25" slots. Die laatsten werken toolless. De HDD slots werken uiteindelijk ook toolless, maar je moet de disks wel in de bracket schroeven voor je ze kunt plaatsen.

Ook valt er nog wat te zeggen over de ruimte voor overige componenten. De voeding allereerst, wordt onderin geplaatst. Er is een steunbalkje geplaatst voor de voeding, en deze kan door middel van 2 schroefjes onderop de case in diepte versteld worden, hetgeen je de vrijheid geeft om zowel kleine als grote voedingen te gebruiken. Ook voor de videokaart is behoorlijk wat ruimte overgelaten. Je kunt videokaarten van 30.5cm (12") plaatsen, voordat je in je HDD rack moet gaan zagen. De ATi HD 6970 die in dit geval gekozen was, heeft na inbouwen dus nog ruim voldoende speling.

Koelings- mogelijkheden

Deze case biedt een riante berg koelmogelijkheden. Standaard wordt hij geleverd met een 12cm-fan voorin, een 20cm-fan bovenin en een 12cm-fan achterin. Deze draaien allemaal op vrij lage speeds, waardoor de case heel stil is. Je kunt nog toevoegen: 1x 12cm voorin, 1x 12cm in het sidepanel, en als je de 20cm fan bovenin weghaalt: 2x 12cm bovenin. In mijn geval heb ik 2 extra fans toegevoegd, om een positieve luchtdruk te krijgen plaatste ik een extra 12cm-fan aan de voorkant, en eentje in het zijpaneel.

Ik heb geen screenshots, maar om een losse opsomming van temps te geven:
(Zie voor details van gebruikte hardware bovenaan review)

Kamertemperatuur: 20 graden
CPU idle: +-34
CPU 8hr met Prime95 gestressed: +-50
Mainboard in BIOS: +-27
VGA temp doet er eigenlijk niet echt toe, want hierbij kies je zelf hoe koel hij moet blijven. Hogere fanspeed = koelere VGA, maar meer herrie ;) Als ik hem op 100% fanspeed zet, blaast hij hier de structuurverf van de muur, maar bleef de temp onder de 60 graden in Furmark :) Na wat tweaken met MSI Afterburner heb ik een schemaatje gemaakt waarin de videokaart max rond de 70 graden werd. Hiervoor is ongeveer 40% fan-speed nodig, voor het geval iemand dat iets interesseert.

Vormgeving

Zoals in de inleiding gezegd, is de case niet voor mijzelf. Het is dan ook niet een case die me op het eerste gezicht enorm aanspreekt. Toch voel ik me als liefhebber van de 'strak en kaal' look ( :/ ) wel een beetje geraakt door de case.. Ja, het is een flashy case met opvallend kermis-design, maar de afwerking en functionaliteit zijn zo goed, dat je er toch stiekem van begint te houden.

Verder wil ik nog toevoegen dat ik de case niet fotogeniek vindt. Het is maar een klein puntje en alleen mensen die de case echt gezien hebben, zullen het begrijpen, maar hij is in het echt gewoon vele malen beter om naar te kijken, dan op foto's.

Wat ik wel erg hinderlijk vindt aan de kast is dat ook hier weer een over-felle blauwe powerled gebruikt wordt. Als je de PC 's-nachts aan hebt staan, verlicht het ding werkelijk de hele kamer. Als je hem op je bureau hebt staan, en je zit er ongeveer voor, schijnt hij precies in je ogen. Kom op, de enige momenten waarop ik wil dat er met fel licht in mijn oog geschenen wordt, is als ik bij een man in een witte jas ben die het lampje vasthoudt en zegt: 'Maakt u zich geen zorgen meneer, dat stukje salami hebben we er in no-time uit'.

Installatie- gemak

Deze case is niet moeilijk. Daar kan ik het bij laten, maar ik ga wat kleine dingen uitlichten. Allereerst de ODD en HDD's. Simpel, bijna allemaal toolless, en schuiven ook met het grootste gemak op hun plekje. Het mainboard is ook een makkie. Je hoeft maar een paar stand-offs te plaatsen, de rest heeft een lieve robot in de fabriek er al voor je ingedeukt, en dit zijn dus een soort bultjes op je mainboard-tray, die als stand-off dienen. De PCI-slot covers zitten niet vastgeschroefd maar vastgeklemd, en zijn er relatief makkelijk in en uit te halen. De voeding is ook een makkie, en eigenlijk is alles een makkie.

Dan rest nog 1 onderdeel van installatiegemak:

Cablemanagement. Ik ben er een groot voorstander van, want het verbetert je koelprestaties, vergemakkelijkt het schoonmaken en ohja.. het ziet er 1600 keer mooier uit.
De case heeft geen fijne gaatjes of speciale cablemanagement features, dus het wordt je niet supersimpel gemaakt. Wat de case (misschien onbewust) wel heeft, is: een berg ruimte achter je HDD rack! Ik heb echt alle kabels er achter kunnen werken, en je ziet er niks van door al die dikke zwarte HDD brackets. De cover gaat erop zonder te bollen/buigen. Dus eigenlijk kan je, zij het met wat extra moeite, je cable management ook in deze case prima op orde brengen.

Modbaarheid:

Ik heb er een sticker met de Microsoft-key op geplakt, en die plakte echt súpergoed. 5 sterren.
Nee, nee.. Ik mod eigenlijk geen cases die niet van mezelf zijn, dus ik laat deze beoordeling links liggen :)

Kwaliteit van voeding:

Laat ik ook blanco, want hij komt zonder voeding.

Prijs:

Ik vind de prijs prima in verhouding staan tot wat je krijgt. Een case met standaard al een goed aantal stille fans, een dustfilter, zwarte paint zowel binnen als buiten, ruimte voor videokaarten met obesitas, ruimte voor CPU coolers tot 18CM(!) hoog, brackets voor de HDD's, een hot-swap HDD bay, mogelijkheden voor waterkoeling, raampje, blauwe lichtjes.

All in all: Ik heb nog geen HAF van Coolermaster in handen gehad, maar voorlopig durf ik deze case aan te raden als je zoekt naar een eye-catching case. De kwaliteit, mogelijkheden en functies zijn niet mis, en als de looks in je straatje liggen, en je vindt in datzelfde straatje net 80 euro, dan heb je mijn zegen.

• Asus EAH6970/2DI2S/2GD5
  • Scythe Mugen 2 Rev. B
  • Nexus 120mm Silent Fan Blue LED, 120mm
  • Intel Core i7 2600
  • Cooler Master Silent Pro Gold 800W
  • Kingston HyperX KHX1600C8D3K4/8GX
  • Asus P8P67 PRO

Heb jij ook een Thermaltake Armor A60?

Ik vind het een beetje raar dat je geprobeerd hebt de bovenste fan om te draaien. Warme lucht stijgt op, en dus is een outtake bovenin ideaal om warmte zo snel mogelijk af te voeren. Door 'm om te draaien zou je in feite warme lucht opnieuw je kast inblazen met alle negatieve gevolgen van dien. Het hele positieve druk verhaal is ook een beetje overrated, gebruik filters om minder stof in je case te krijgen, schoonmaken zul je altijd moeten.

Verder een prima review.
ik ga mijn eerste kast (A60)zelf bouwen en mik juist op onderdruk zodat de airflow optimaal is, mis ik iets?
Edit en zie volgende post

[Reactie gewijzigd door Toenk op 30 januari 2011 14:17]

Aangepast per request.

[Reactie gewijzigd door unfor op 30 januari 2011 18:40]

Airflow perikelen aangepast.

[Reactie gewijzigd door Toenk op 30 januari 2011 19:56]

Goede review, heeft voor mij de doorslag gegeven.
Disclaimer:
Misschien koop ik een andere case.