MSI Star-USB3/SATA6 Review

jeroen210 29 januari 2011, laatste update op 29 januari 2011, 839 views

MSI Star-USB3/SATA6

Pluspunten

• USB3.0 en Sata aansluitingen op 1 kaart

Minpunten

• Werkt niet op alle moederborden

Drivers en support Score: 1
MSI Star-USB3/SATA6 gekocht omdat ik graag USB3.0 wou gebruiken en ook wel wat extra sata aansluitingen kon gebruiken.

Deze kaart besteld en ingebouwd in mijn PC. Helaas start mijn PC hierna niet door, blijft hangen op MARVELL 88SE91xx Adapter - Bios Version 0.0.0.1012. Initializing en verder komt hij niet.
Schijnbaar is dit een probleem wat vaker voorkomt als je op internet zoekt. Dit komt ook voor bij de ASUS U3S6 welke waarschijnlijk identiek is.
Asus is wel zo vrij om een waarschuwing af te geven op welke Asus moederborden hij werkt. Toevallig heb ik een ASus moederbord welke dus niet in de lijst staat zie

Daarom wil ik ook iedereen waarschuwen voor deze kaart. De kans bestaat dat je bijvoorbeeld interne sata poorten moet uitschakelen om deze werkend te krijgen. Met nog meer pech start je systeem helemaal niet door.

Heb jij ook een MSI Star-USB3/SATA6?

Ik heb dit probleem ook gehad. Het is eenvoudig op te lossen door de (verouderde) P-ATA ondersteuning op het moederbord uit te schakelen. (Ervaring icm Asus P6T SE) En tijdelijk, bij een installatie waarbij een schijf op deze MSI-controller het primair gebruikte MBR gaat krijgen, alle externe drives (via USB e.d.) los koppelen.

Voor de rest is je speculatie over het uitschakelen van SATA mij onbekend.

Er draait hier naast dit kaartje nog 6x SATA-II 4xHDD 2xOptical ... In deze MSI-kaart heb ik mijn Intel 320 SSD, en ik heb hem daarvanaf Bootend, zonder enig nieuw probleem al meer dan 8 maanden. Er aan hangt een WD MyBook Essential op USB3.0 - werkt zoals verwacht (de werkelijk max. van USB3 wordt niet gehaald, maar ik denk dat je voor dit budget je in je handen mag knijpen dat het uberhaupt sneller gaat als USB2, want dat gaat het zeker)

Je hebt uiteraard wel de drivers ge´nstalleerd mag ik hopen? Nee, want hij deed het meteen niet. Waarom schrijf je dan een review, als jouw exemplaar niet heeft gewerkt, volstaat sterretjes geven. Je kunt niet iets reviewen dat je niet werkend hebt gehad i.m.h.o.

[Reactie gewijzigd door BennyU op 23 maart 2012 07:23]

Ik heb deze kaart onlangs aangeschaft, USB 3 is voor mij nog im vrage, omdat ik USB 3 naar verhouding erg duur vindt, maar waar het mij om ging was Sata 600. naar een dagje spelen, kan ik je zeggen op mijn oude X58 mainboard super.
Zo kan weer wat sparen voor een X79 systeem, en nog wat langer plezier hebben van een mainboard en processor uit 2008/9 die met gemak op 4100 Mhz draait.
Ja hij werkt niet op alle mainboards, dus niet aanschaffen he, of even naar je pc shop gaan en of die echt werkt.