Zboard ZBD-101 Gaming Keyboard Review

empheron 2 november 2006, laatste update op 2 november 2006, 1.075 views

Zboard ZBD-101 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Stevige ramplank
  • Makkelijk schoon te maken (keyset eruit, perslucht erdoor en weg broodkruimels)

Minpunten

• Zeer slechte drivers en software
  • Wisselen van keysets werkt vaak niet

Mijn vorige toetsenbord (microsoft digital media) was na een jaar trouwe dienst aan vervanging toe (vuil). Ik speel thuis regelmatig een spelletjes (guildwars, BF2 etc) en wilde een toetsenbord met wat meer mogelijkheden voor dit soort games. Bijvoorkeur bedraad daar ik liever niet halverwege een game batterijen moet wisselen. UIteindelijk heb ik een keuze gemaakt tussen de Logitech G15 en de aangeschafte Z-Board. De G15 kreeg ten tijde van aanschaf nogal wat slechte reviews (slijtende toetsen ed.) waardoor ik uiteindelijk voor het Z-Board heb gekozen.

Aanschaf
Of all places kon ik mijn Z-Board uiteindelijk alleen aanschaffen bij de Free Record Shop. In Breda waren er verder geen winkels die het ding verkochten of op voorraad hadden. De verkopers van de FRS hadden het toetsenbord nog nooit uit zijn verpakking gehaald en waren dus ook redelijk verbaasd toen ik daar bij controle een toetsenbord zonder toetsen uit haalde.

Standaard wordt het Z-Board geleverd met
-een QWERTY keyset
- FPS- keyset
- ingebouwde USB hub
- polssteun
- cd met drivers

In gebruik name
In eerste instantie was het gebruik van de FPS-keyset erg wennen. Hoewel de plaatsing van de toetsen bijna gelijk is aan die van een normaal toetsenbord, grijp je bij een heftige pot BF2 toch vaker mis dan fijn is. Na ongeveer een week was ik hier wel aan gewend. Of het gevolgen heeft gehad voor mijn scores??? Gevoelsmatig misschien wel :-)

Software en drivers
Hierover ben ik niet te spreken. De bijgeleverde software heeft vaak problemen met het herkennen van keyset wisselingen. Zowel oude als nieuwere versies van de software hebben dit probleem. Gevolg is dat ik uiteindelijk het toetsenbord uit de usb-poort moet trekken en in een andere poort moet terugsteken om e.e.a. aan de praat te krijgen. Heel soms werkt het overigens ook in één keer goed.

Verder heeft de nieuwste release van de software (z-engine) een paar rare problemen met herkenning van het toetsenbord. (wel-niet-wel-niet-wel-niet). De drivers gebruiken hierdoor 50% cpu tijd op een Core 2 Duo, waarna ik vanuit de taskmanager e.e.a. moet killen. Dit is uiteindelijk dermate onwerkbaar gebleken dat ik onlangs de software gedeinstalleerd heb en dus alleen nog maar de QWERTY-keyset gebruik. Uiteindelijk dus zonde van het geld (tot er fatsoenlijke drivers komen).

Heb jij ook een Zboard ZBD-101 Gaming Keyboard?

Je hebt helemaal gelijk,ik heb dit toetsenbord ook en de drivers zijn een regelrecht drama te noemen.
Ik gebruik FPS keyset zonder drivers onder windows zowel als Ubuntu zonder problemen.
Alleen heb ik wat toetsen aangepast via de Logitech Software [G5 mouse] en dan kun je prima COD2 spelen.