Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Lycosa Mirror Review

PenTa_FH 29 januari 2011, laatste update op 29 januari 2011, 1.397 views

Razer Lycosa Mirror

Pluspunten

• (Bijna) Compleet aanpasbaar
  • Mooi vormgegeven
  • USB-aansluiting
  • Headset-aansluiting
  • Verlichte toetsen
  • Verwijderbare polssteun
  • 10 Profielen

Minpunten

• Gevoelig voor vlekken
  • Touchpad werkt niet altijd even optimaal
  • Toetsen bijna onherkenbaar zonder verlichting

Historie

Na toch wel een jaar of twee trouwe dienst keek ik eens neer op mijn trouwe ramplank, een OCZ Alchemy Elixir, en besloot dat het ding zijn beste tijd wel had gehad. De rubber coating begon los te laten op een naar mijn mening iets te groot aantal toetsen, en de coating had sowieso zijn glans wel verloren. Tijd voor een nieuw toetsenbord, het liefst met backlit toetsen en wat macrofuncties.

Redenen voor aanschaf
Zoals hierboven gemeld was ik op zoek naar een toetsenbord waarvan sowieso alle toetsen verlicht konden worden, voor de nachtelijke uurtjes van mijn gamen, en wat macrofuncties om een aantal taken (vooral in World of Warcraft) sneller en efficiŰnter uit te voeren. Met die idealen in het hoofd ging ik op zoek, en kwam al gauw uit bij de Razer-afdeling in de Mediamarkt. Eigenlijk meteen greep de Lycosa mijn blik, qua features leek die prima (illuminated keys, alle toetsen compatible met macro's, rubberen coating, mediatoetsen, een polssteun, en nog geluids- en USB-aansluitingen ook), alleen was er een probleem. Dankzij de rubberen coating zag de plank er helemaal niet uit.

Gelukkig, iets verderop lag deze Lycosa Mirror "Special Edition" te pronken, dus na een medewerker gevraagd te hebben of ik hem even mocht uitproberen (door de high-gloss look zag het bord er beter uit, maar had natuurlijk niet meer de rubbergecoate toetsen waaraan ik zo gewend was geraakt), beviel het toetsenbord mij wel, en heb het zodoende mee naar huis genomen.

Uitpakken en aansluiten
Met producten van Razer is het uitpakken eigenlijk altijd een kleine uitdaging. Om bij het bord te komen maakt men eerst de doos open, waarna je een nieuwe doos vindt, welke ook geopend wordt, en dan zit het toetsenbord in een soort plastic houder geklikt, waaronder weer de boekjes zitten en ook de bedrading aanwezig is gemaakt. Het toetsenbord hier nog even uit 'bevrijden' en je kan het apparaat aansluiten.

Omdat het toetsenbord aan de achterkant dus nog een USB-poort en twee 3,5 mm jacks (stereo out en microphone in) heeft, zitten er vier aansluitingen aan het achtereind van de kabel, tweemaal USB en een groene en roze 3,5 mm jack-plug. Deze aansluiten en de computer weer aanzetten (als je die tenminste hebt uitgezet voor het aansluiten) is genoeg om het toetsenbord aan de praat te krijgen, het werkt dan normaal, en je kan de verlichting nog regelen. Voor het instellen van macrotoetsen moeten toch de drivers ge´nstalleerd worden. Dit kan prima met de meegeleverde cd, maar zelf heb ik de nieuwste drivers van internet geplukt en ge´nstalleerd.

Ergonomie
De ergonomie van het toetsenbord is prima. Alle toetsen voelen heerlijk aan, ondanks dat ze behoorlijk glad zijn vanwege de high gloss finish, zijn ze ook met vingervlugge snelheid prima te gebruiken zonder dat je vingers van de ene naar de andere toets glijden, waar ik eerlijk gezegd wel even bang voor was.

De polssteun is ook een uitkomst, en loopt perfect door waar het toetsenbord ophoudt. Voor de mensen die een polssteun niet prettig vinden werken is de steun simpel weg te halen door vier kruiskopschroefjes aan de onderkant van het toetsenbord los te draaien. Ik persoonlijk zou je echter aanraden de polssteun te houden, aangezien deze ontzettend prettig werkt.

Functionaliteit
Een toetsenbord schaf je natuurlijk voornamelijk aan voor tekstinvoer. De toetsen van de Lycosa werken dan vanzelfsprekend ook prima. Wat je typt is wat je krijgt, om het zo maar even te zeggen.

De verlichting van het toetsenbord heeft drie standen, met de alleszeggende namen 'On', 'Off' en 'WASD Only'. Bij de eerste lichten alle toetsen, alsook het touchpad met de mediatoetsen, op. Bij de tweede geeft niets ligt, behalve de Num-, Caps-, en Scroll-lock indicatoren, als je die uiteraard hebt ingeschakeld. Bij WASD Only lichten alleen de vier letters W, A, S en D op. Opmerkelijk hierbij is dat de lampjes onder de A en D in deze stand feller branden dan wanneer alle verlichting aan is. Het mediatouchpad wordt ook niet verlicht als de aanstand niet wordt gebruikt, waardoor het nogal lastig is muziek (en ook de verlichting) te be´nvloeden, omdat je zonder de verlichting helemaal geen feedback meer hebt en helemaal niet meer weet of je nu op 'Vorige' of 'Volgende' drukt. Als je een van de locks nog wel aan hebt staan, zorgt een flinke hoeveelheid bleeding nog wel dat je wat ziet, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest?
De optie om de verlichting uit te schakelen is eigenlijk ook alleen geschikt voor blind-typisten, omdat je zonder verlichting de toetsen ook nog maar amper kunt herkennen.

De randapparatuuraansluitingen werken, naar ik kan beoordelen, gewoon alsof je je USB-apparatuur of headset gewoon achterin het moederbord hebt aangesloten. Een USB-stick schrijft en leest op dezelfde snelheid, en een gamepad werkt ook zonder merkbare vertraging op te lopen. Geluisterde muziek klinkt zoals het altijd doet, en mijn opgenomen spraak is ook niet veranderd.

Precisie
Op hoe het toetsenbord presteert is weinig aan te merken. Na eventueel wat gewenning opgedaan te hebben (mijn vorige toetsenbord werd aan beide kanten geflankeerd door een kolom macrotoetsen, dus ik was een 'extra' kolom toetsen gewend aan de linkerkant), krijg je voor elke indruk die je doet precies de corresponderende actie op het scherm. Een toets wordt ook het correcte aantal keren geregistreerd, toetsen blijven niet hangen, of hij registreert niet maar ÚÚn aanslag als je de toets ingedrukt houdt. Alleen de knoppen op het touchpad hebben af en toe iets meer aansporing nodig, maar dat is een euvel dat ik eigenlijk tegenkom bij al dit soort toetsen (zoals ook in mijn monitor).

Vormgeving
De vormgeving van producten van Razer zijn het grootste deel van de tijd flink in orde, en de Lycosa Mirror is daar geen uitzondering op. Smaak blijft natuurlijk altijd betwistbaar, maar de verzorging en uitwerking van het toetsenbord is vlekkeloos, zoals ik van Razer gewend ben. Alle toetsen zijn even goed verlicht, en de poorten zijn mooi uit zicht weggewerkt aan de achterkant van het bord. Het touchpad is ook mooi afgebakend door er een lijntje licht om te laten lopen. Door de glossy finish is het toetsenbord natuurlijk wel behoorlijk ontvankelijk voor tastafdrukken, wat natuurlijk wel minder is aangezien het hier gaat om een apparaat waarvan het de bedoeling is dat je het bedient met de vingers. Daar is alleen weinig aan te doen, maar Razer heeft wel een heel erg fijn microvezeldoekje in de doos gedaan waarmee je zowel de toetsen als het bord in een mum van tijd weer schoont hebt geveegd.

Bouwkwaliteit
Lang heb ik mijn Lycosa nog niet, dus de tand des tijds heeft het toetsenbord nog niet kunnen bewerken, maar de toetsen voelen ondanks hun gladheid toch behoorlijk robuust aan, net als de rest van het bord. Het enige waar ik mij misschien druk om maak is hoe krasgevoelig de Lycosa is.

Drivers en ondersteuning
Razer levert altijd uitgebreide drivers mee met hun producten, en de drivers voor de Lycosa stellen niet teleur. Je kan tien verschillende profielen instellen, waarin je binnen elk profiel elke toets weer helemaal kan instellen zoals je zelf wilt. Alleen het touchpad is niet aan te passen.
Je kan een handmatige combinatie van toetsen invoeren om toe te wijzen aan een toets, van maximaal 16 karakters. Ook kun je een aantal veelgebruikte functies toewijzen aan iedere toets, zoals kopiŰren, plakken, alles selecteren, alt-tabben, afsluiten of pc vergrendelen. Een programma starten is ook mogelijk met elke toets, je kan in het driverprogramma bladeren naar elke executable en elk bestand op je computer om aan een toets toe te wijzen. Elke toets kan ook een muisklik simuleren.
Tenslotte kun je ook nog instellen of de macro die je instelt voor je toets eenmaal uitgevoerd moet worden als je de toets indrukt, moet blijven herhalen tot je de toets loslaat of herhalen totdat de volgende toets wordt ingedrukt.
Eigenlijk het enige wat ik mis is de mogelijkheid om aan te passen welke toetsen wel en niet oplichten, en eventueel de kleur van de verlichting aanpassen, voor de mensen die niet van blauw licht houden.

Het toetsenbord is van een flinke kwaliteit, maar het is een product van Razer, en dan betaal je toch ook altijd voor de naam. Qua featureset alleen is de prijs daarom misschien iets te hoog, maar daarom prijkt er dus ook een Razer-logo op het bord.

• Asus P6TD Deluxe
  • Creative Fatal1ty Gaming Headset
  • Wired Xbox 360 Controller
  • Sandisk Cruzer 16GB USB-stick
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Razer Lycosa Mirror?

Leuke en goed geschreven review, alleen wat foto's zouden het afmaken :)
De mirror versie zou ik niet doen.... ik speel een spel waar je moet glijde ( dus spatie+C drukkend ) heb Lycosa mirror nu ongeveer 6 maande , en de mirror van de spatiebalk is al een beetje eraf... en bij C is onderkant eraf...