Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

LCP 28 januari 2011, laatste update op 25 november 2011, 5.129 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Veel mogelijkheden
  • RAIDar
  • Makkelijk te configureren
  • Overzichtelijke webpagina
  • Uitbreidbaar met Add-ons
  • Geheugen uit te breiden
  • Prima prijs

Minpunten

• Harddisk werd niet meteen herkend (pas na firmware upgrade)
  • Webpagina soms wat traag

Kwaliteit voeding Score: 4

Een tijdje geleden wilde ik mijn Linksys Storage link weer eens in het netwerk hangen om back-ups van mijn vriendin haar laptop ook mogelijk te maken. Helaas na het aansluiten bleek de Storage Link overleden :( . Reden dus om eens te kijken naar een nieuwe NAS. Gezien de positieve berichten en reviews hier op Tweakers.net, viel mijn oog meteen op de Netgear Readynas Duo. Gezien ik nog een 1TB HDD van Western Digital had liggen, kon ik na aankoop meteen aan de slag. Een paar dagen later heb ik een zelfde HDD erbij gehaald om RAID 1 (mirroring) te kunnen gebruiken.

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking

Wat meteen na het uitpakken opvalt is dat de ReadyNas Duo stevig en solide aanvoelt. De behuizing is van metaal en de brackets waar de Harddisks ingaan, gaan met een stevige klik open. Qua bouwkwaliteit was ik meteen onder de indruk. Aan de voorzijde zit een USB aansluiting, een Power -en een backup button, status leds en een deurtje waarachter de HDD brackets zitten. Aan de achterzijde vind je de ethernet -en 2 USB aansluitingen. Tevens is er een mogelijkheid om een Kensington slot te bevestigen. De ReadyNas Duo ziet er netjes en zelfs een beetje professioneel uit. Hij misstaat zeker niet op een bureau, maar ook in een meterkast of serverruimte vindt hij met gemak een plaatsje tussen de rest van de netwerkapparatuur.

Inbouw- mogelijkheden

Ik had een Western Digital Caviar Green harddisk van 1TB liggen, dus die heb ik meteen maar ingebouwd. De HDD wordt d.m.v. 4 schroefjes vastgezet op het bracket. Waar je wel op moet letten, is dat het kleine verzonken schroefjes moeten zijn, anders is er niet voldoende ruimte om er 2 harddisks in te zetten. De HDD's zitten dus redelijk dicht tegen elkaar en tegen de behuizing aan. Als de HDD's eenmaal op hun plaats zitten, kun je de brackets "locken" met een schuifje aan de voorzijde van elke bracket.

Installatie

Bij de ReadyNas wordt een CD geleverd met een manual en een utility genaamd 'RAIDar'.

Deze applicatie scant je netwerk op een aanwezige ReadyNas en laat meteen de status van het apparaat zien. Via RAIDar kun je naar de webbased Setup pagina. Na inloggen (met user admin en als ww netgear1) wordt je meteen de Setup Wizard voorgeschoteld.
Bij het starten van RAIDar viel op dat de Harddisk niet goed gezien werd door de ReadyNas. Er kon dus geen volume en dus ook geen shares gecreŽerd worden. Na wat googelen bleek dat na een firmware update en een update van RAIDar alles correct zou moeten werken. En inderdaad, na de installatie van de laatste firmware versie (RAIDiator v.4.1.7) en de laatste versie van RAIDar (v.4.3.0) kreeg ik meteen de melding of ik de Harddisk wou initialiseren. Na initialisatie kon ik de ReadyNas keurig configureren en shares aanmaken :). Na installatie van een tweede HDD, heb je de keus om RAID 0 of 1 te gebruiken. Een logische keus is natuurlijk RAID 1 vanwege de redundantie. Afgezien van de dubbele storage capaciteit zie ik de voordelen van RAID 0 niet, gezien de data over het netwerk wordt getransporteerd en dus vele malen langzamer is dan de lees -en schrijfsnelheid van 2 HDD's in RAID 0.
Een groot pluspunt is dat je de ReadyNas een email kan laten sturen zodra er bijvoorbeeld een status update plaatsvind. Na plaatsing van de 2e harddisk kreeg ik dan ook meteen een email van de ReadyNas waarin stond dat de RAID sync gestart was. Ideaal! :)
De web-based setup (ReadyNas Frontview genaamd) werkt goed en is overzichtelijk ingedeeld. Echter, bij het maken van instellingen reageert de webpagina soms wat traag.
Via de webpagina kan een heleboel geconfigureerd worden. Te veel om op te noemen, maar een paar wil ik toch even vermelden;
- Streaming services: Mogelijkheid voor streamen via Squeezecenter, iTunes Streaming Server en DLNA.
Streamen via DLNA heb ik kort getest met mijn Playstation 3 en werkt vooralsnog prima. De meeste formaten worden ondersteund en full HD streaming gaat vloeiend (100mbit bedraad netwerk)
- Installed Add-Ons: 1 van de grote voordelen van de ReadyNas Duo is dat ie "add-ons" ondersteund. Standaard zijn er al een aantal geÔnstalleerd zoals een o.a. een torrent client. Via de Netgear ReadyNas community website zijn nog extra add-ons te downloaden zoals een Newsgroup Reader, Toolbox, Remote Backup Agent en meer.
- Backup: Vanuit de ReadyNas zijn er backup jobs te configureren. Dit kan een backup zijn van de interne HDD's naar een extern USB apparaat aangesloten op 1 van de USB aansluitingen van de ReadyNas, een website, een share op het netwerk, een FTP locatie etc. Een zeer handige functie waardoor je dus in principe geen backup software meer nodig hebt.
- Power: De ReadyNas heeft een 'Power Timer'. Dit geeft je de mogelijkheid om de ReadyNas op geselecteerd tijdstippen aan -en uit te schakelen. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat ie elke nacht uit gaat en 's middags weer aan gaat. Bespaart energie, dus een super handige feature imo! :)

Modbaarheid

Zelf heb ik het (nog) niet geprobeerd, maar er is een mogelijkheid om het interne geheugen uit te breiden. Standaard zit er 256MB geheugen in wat uit te breiden is naar 1GB. Volgens sommigen verhoog je hiermee de performance van de ReadyNas, zeker als je meerdere add-ons geinstalleerd hebt.
Op het internet wordt ook veel gesproken over het vervangen van de fan voor een stillere. De ReadyNas staat bij mij in de meterkast, dus ik heb geen last van herrie. Overigens, de fan maakt maar weinig herrie tijdens normaal gebruik en doet z'n werk prima; de 2 HDD's blijven hier op een constante temperatuur van 31 graden Celsius.

De ReadyNas heb ik aangekocht voor §139,00 bij Informatique maar de laagste prijs is inmiddels §129,00
Wat mij betreft een prima prijs voor een degelijk apparaat met veel functionaliteit.

Slotwoord

Ik ben tot nu toe zeer tevreden met de Netgear ReadyNas. Het apparaat is makkelijk te configureren en doet z'n werk. De RAID functionaliteit zorgt ervoor dat je data veilig is. Al met al een prima en degelijke NAS voor een prima prijs met veel mogelijkheden.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

IPv6 mis ik niet want dat gebruik ik niet. Overigens heb ik de fan niet vervangen want hij maakt amper lawaai. Bovendien staat ie in een afgesloten meterkast.
Ik heb de ReadyNAS DUO nu een paar maanden en hij bevalt uitstekend :)
Ook het streamen gaat als een trein. Heb laatst nog een plugin geinstalleerd voor het streamen naar diverse bestanden en dit werkt gewoon als een trein. Ik gebruik een PS3 voor het streamen en 1080p FULL HD werkt op een 100mbit netwerk zonder schokken en stoten.
Mooi zo'n recente review :) Wat me nog een beetje tegenhoudt er meteen eentje te bestellen, is dat het apparaat al zo'n twee jaar op de markt is, en daarmee mogelijk achterhaald is door nieuwe technologie.

Als ik jouw review zo lees, komt dat eigenlijk helemaal niet naar voren. Hij doet wat hij zou moeten doen en levert voor het bedrag een prima NAS met uitbreidingsmogelijkheden.

De standaard ventilator vervangen zal ik waarschijnlijk ook wel doen, als er inderdaad zoveel lawaai vanaf komt, maar als dat het enige is...

Nog steeds geen dingen ontdekt die niet zouden werken? Ik heb iets gelezen over het ontbreken van ipv6 ondersteuning, maar in hoeverre heb je dat echt nodig?
Kan je misschien wat performance laten zien van het apparaat?
Hoe snel schrijft hij bestanden weg? Hoe snel kan je van je pc naar dit apparaat schrijven?

Verder een prima review.
ReadyNASDuo V.1 voor zover deze nog verkocht wordt is een oud model waarvan add ons (zoals Photo) niet meer ondersteund wordt. Daarnaast is het creeren van een back-up taak (Frontview) wanneer op de PC Win 7 64 gebruikt wordt zeer problematisch (laatste blog-post Feb 14, 2012).
Dat is waar maar de ReadyNAS Duo werkt hier nog uitstekend met 2x 1TB WD schijven en SABnzbd, Sick Beard en Couchpotato draaien als een trein. Een upgrade naar 1GB RAM is wel aan te raden overigens. En Add Ons zoals Photo gebruik ik toch niet.