Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung S2 Portable USB 3.0 1TB Zwart Review

Sjeng 28 januari 2011, 12.385 views

Samsung S2 Portable USB 3.0 1TB Zwart

Pluspunten

• USB 3.0
  • Read write performance
  • Capaciteit

Minpunten

• USB bus power consumption

Mobiliteit Score: 4
Deze week een set van twee van deze schijven besteld als backup medium voor mijn HD video camera (Sanyo VPC-HD2000). Om het aantal power adapters wat ik mee zeul te beperken viel mijn oog op een bus-powered USB drive wat automatisch betekend dat het een 1.8 of 2.5" schijfje is. Met het oog op de hoeveelheid data moest het vooral een grote schijf zijn en ging mijn voorkeur uit naar 1TB. In de pricewatch bleven er nog maar 4 kandidaten over: Samsung, Lacie, Verbatim en Clickfree. Wegens eerdere slechte ervaringen viel Verbatim meteen af en Clickfree leek mij gezien de prijs (¤ 165,-) ook geen serieuze optie. Bleef de keuze tussen de Lacie en het schijfje van Samsung. Het design van de Lacie drive sprak mij erg aan en dit was dan ook mijn eerste keuze. Helaas was deze schijf niet leverbaar door een van de goed gewardeerde winkels en bleef uiteindelijk de Samsung schijf over.

Inmiddels heb ik de schijfjes binnen en ik moet zeggen ze zien er prachtig uit. Het design is erg minimalistisch, de bovenkant van de schijfjes is zwart met een soort van carbon fiber patroon en de onderste helft van de behuizing is bekleed met een soort van kunstleer. Dit laatste heeft als voordeel dat het schijfje een soort van anti-slip laag heeft en goed blijft liggen. Op de bovenkant siert alleen nog de tekst samsung en er zijn verder geen status ledjes knopjes etc. Aan de achterzijde van de schijf zit de USB 3.0 connector.

Een USB 3.0 kabel, starter manual, en (nep) lederen hoesje worden bijgeleverd. Jammer is dat de kabel niet ook in het hoesje kan. De schijf berg je zo prima op maar de kabel mag je zelf bedenken wat je daarmee mag.

De schijf is standaard geformateerd als FAT32 (clusters van 4KB) en wordt zonder problemen onder Windows en Linux herkent als externe harde schijf. De schijf is voorzien van een autorun waarmee automatisch additionele software (Windows) van Samsung geinstalleerd kan worden. Bijgevoegd zijn backup en versleutelingssoftware voor gebruik onder Windows. Ook is uitgebreide documentatie van deze programma's als PDF op de schijf meegeleverd. De software heb ik verder niet getest.

Helaas heb ik nog niet de beschikking over USB 3.0 dus heb ik geen lees/schrijf tests kunnen uitvoeren met USB 3.0 (zie http://www.funkykit.com/c...table-25q-hard-drive.html voor een test van de 500GB bij gebruik van USB 3.0). Bij gebruik van USB 2.0 blijft de maximale lees en schrijfsnelheid hangen bij ongeveer 30MB/s. Nog steeds heel acceptabel en veel sneller dan de gemiddelde externe USB 2.0 schijf/stick.

Wat nog rest is het rechtstreeks aansluiten van de schijf op de Sanyo camera. Helaas blijkt dan echter dat de schijf te veel stroom vraagt en de camera deze niet kan leveren en derhalve de schijf niet herkent. Bij het opstarten van de Xacti Library komt de melding dat er geen HD aangesloten is. Door het aansluiten van de schijf middels een powered USB 2.0 hub wordt deze wel herkent en kan deze rechtstreeks vanuit de camera benaderd worden. Nadeel is natuurlijk wel dat ik zo alsnog een stroom adapter en USB hub meesleep.

Heb jij ook een Samsung S2 Portable USB 3.0 1TB Zwart?

Voor zover ik weet leveren devices die niet op 220v staan standaard niet genoeg power over usb om externe schijven zonder voeding aan te sluiten ik ben het althans nog niet tegengekomen. Alleen bijv kabeldecoders. Dus ligt niet aan de USB schijf maar aan het systeem.
De camera is prima in staat USB sticks te gebruiken zonder tussenkomst van een power-adapter op camera (of stick). De meeste USB sticks zijn echter niet veel groter dan de SD-HC kaarten die de camera zelf slikt en de prijs per GB van de sticks en zeker SD kaarten is veel hoger dan bij deze schijf (hier ongeveer € 0.10 / GB). Ik had gehoopt dat de camera de schijf net als een stick kon benaderen. Helaas is dat niet zo maar dat maakt niet dat deze schijf ook maar iets minder is. Met behulp van een USB hub kan ik de schijf nog steeds gebruiken als rechtstreeks backup medium voor de camera (zonder tussenkomst van een PC) en kan ik ook rechtstreeks van de harde schijf (full-HD) content afspelen. Misschien overbodig maar de schijf werkt prima op een PC en wordt door al mijn laptops op alle poorten zonder probleem herkend. Er is ook geen Y-kabel etc nodig. Prima schijf.
@janvk

[Reactie gewijzigd door Sjeng op 28 januari 2011 13:06]

in de review 2e alinia staat
er zijn verder geen status ledjes knopjes etc.
hoe verklaar je dan het blauwe ledje aan de bovenkant aan de usb zijde
- Is er ondertussen al bekendheid over het 7200 rpm/ 5400 rpm gebeuren?
Omdat 7200 rpm gewoonlijk sneller is, zal de transferrate ook wel hoger komen te liggen in vergelijking met eeen 5400 rpm schijf (beiden met gebruik van USB 3.0)

Diverse webshops laten een andere rpm zien bij de specificaties van een in theorie hetzelfde product: HX-MT010EA/G22

...en onder het motto "één bron is geen bron" :

Samsung heeft dus een product upgrade gedaan.. alleen hoe weet je nou of je er een te pakken hebt met 7200 toeren schijf...?
Suggesties?

De MAX 5GB/s transferrate zegt niets over de transferrate van de interne schijf, maar enkel die van het USB 3.0 systeem. Het is dus niet eerlijk dat de fabrikant in de omschrijving vermeld dat de max transferrate van dit product 5GB/s is. (meerdere fabrikanten doen dat).
De echte transferrate/ overdrachtssnelheid ligt eerder bij 90 of 100 MB/s
ADATA is ternmimste eerlijk over de transferrate van hun CH11 usb 3.0 schijf.
Jammer dat het vrijwel nooit in de specificaties wordt vermeld, dan had je wat te vergelijken.

Mycom weet duidelijk niet wat ze in huis hebben, klik maar eens op specificaties. Wat is het nou 7200 of 5400 ...

- Er wordt dus een lederen hoesje meegeleverd?

[Reactie gewijzigd door Beatpower op 11 juni 2011 18:31]

Zoals je ziet gaan die 2 berichten over de kleinere (max 640GB, 2 platter) varianten.
De 1TB versie (HX-MT010EA/G2) is 5400RPM, de gebruikte hardeschijf is een Samsung hm100uz.

Denk ook dat een 3-platter 7200RPM HDD wel erg lastig USB-powered te maken is.

Overigens ondersteund de USB controller ook gewoon SMART en HDD gegevens uitlezen (daar heb ik het typenr van de gebruikte HDD vandaan) :)
Bij de specs van deze schijf (en de 500GB variant) hier op Tweakers staat een rotatiesnelheid van 5400 rpm, terwijl op de review waar je naar linkt 7200 rpm staat. Zijn dit verschillende schijven (ze hebben het daar over de S2 Portable 3) in welk geval je ze natuurlijk niet kan vergelijken of staan de specs hier/daar verkeerd?
IK wil deze graag kopen en bij de prijs vermeldingen staan er een aantal. toch zijn verschillende soorten, je hebt die van 5400 rpm die tweakers linkt maar ook van 7200 rpm? ook staat er dan: energie: stroom via USB? NEE
en: usb 2.0 aansluiting: Nee

maar hierboven staat dat hij wel op usb 2.0 past? en toch wel degelijk op usb-power draait?
Ik heb dezelfde vragen als Toonoman,

zag idd dat de 7200rpm alleen in 500 te vinden is en de 1t in 7200rpm.

maar dat van stroom via usb: NEE snap ik ook even niet?

greetz
Goed naslag werk gedaan! bedankt ervoor dan weet ik ook dat ik de goede keuze heb gemaakt:)

heb hem al een tijdje terug besteld bij Salland.eu waar ze zeiden 1-10 werkdagen. Helaas valt die tegen aangezien hij niet eens bij de leverancier aanwezig is. het is ondertussen 9 werkdagen geleden. heb er aanzienlijk meer voor betaald dan bij andere want deze gaf de beste levertijd. Jammer dat ze het niet waar maken.
Na 3x mailen eindelijk alle antwoorden :)
Wel even van onder naar boven lezen.

Beste Remco,

Oke, dan staat er een fout op jullie site.
Er staan namelijk bij de piano black dat hij 7200rpm is.

From: mycomdirect@mycom.nl
To: mauricebaur@live.nl
Date: Wed, 6 Apr 2011 15:12:43 +0200
Subject: RE: Samsung Externe Harde Schijf S2 Portable 1TB 2.5" USB3

Geachte heer,

Deze zijn beiden 5400RPM omdat het een 2.5 inch betreft.

Vertrouwende erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd,

T 036-5383088

F 036-5461073

E r.loddema@mycom.nl

Disclaimer:
This email, and any files, transmitted are strictly confidential and solely intended for the use of the individual and to whom they are addressed. MyCom does not accept liability of any statement made which are clearly the sender's own and not made on behalf of MyCom.

P Please consider the environment before printing this email

Van: Maurice Baur [mailto:mauricebaur@live.nl]
Verzonden: woensdag 6 april 2011 11:28
Aan: MyCom Direct
Onderwerp: RE: Samsung Externe Harde Schijf S2 Portable 1TB 2.5" USB3

Beste Remco,

Dat is mooi om te horen, maar de vraag over de rpm? :) hoe zit dat nu?
is zwart 7200rpm en grijs 5400rpm? terwijl het dezelfde aparaten zijn eigenlijk.

From: mycomdirect@mycom.nl
To: mauricebaur@live.nl
Date: Wed, 6 Apr 2011 10:32:40 +0200
Subject: RE: Samsung Externe Harde Schijf S2 Portable 1TB 2.5" USB3

Geachte heer,

Deze schijven zijn inderdaad geschikt om HD media af te spelen op een media speler.

Deze schijven wordt beide via USB voorzien van stroom.

Vertrouwende erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd,

Verzonden: dinsdag 5 april 2011 21:41
Aan: MyCom Direct
Onderwerp: Samsung Externe Harde Schijf S2 Portable 1TB 2.5" USB3

Beste,

Ben opzoek naar een snelle externe 2,5 inch hdd, waar ik bv mkv files en blu ray files op kan zetten en via de mediaplayer kan afspelen, mijn eerste vraag is dan ook,
is dit een probleem voor dit produckt? omdat hij niet van 220 voorzien is?

Nu zag ik bij jullie 2 exemplaren die mij aanspreken namelijk de:

Samsung Externe Harde Schijf S2 Portable 1TB 2.5" USB3 Piano Black 7200RPM USB3.0

Samsung Externe Harde Schijf S2 Portable 1TB 2.5" USB3 Grey 5400RPM USB3.0

Bijde voor 91.95, nu zie ik een verschil in schijfsnelheid de piano black is 7200rpm en de gray is 5400rpm hoe zit dit? verder zijn ze identiek toch? op kleur na dan.

Als ik verder kijk naar de stroomvoorziening staat er bij beide: (stroomvoorziening via USB: NEE) hoe zit dit?

Hij word toch gevoed via usb?

Ik zie uw reactie graag tegemoed.

[Reactie gewijzigd door bauzer op 6 april 2011 15:56]