Highpoint Rocket 620 Review

Tsurany 27 januari 2011, 4.218 views

Highpoint Rocket 620

Pluspunten

• Snel
  • Simpele installatie
  • Goedkoop

Minpunten

• Helaas maar twee poorten, vierpoort versie is stuk duurder

Drivers en support Score: 5
Waarschuwing: ik bespreek hier mijn eigen ervaringen met dit product, beschouw dit niet als een objectieve productreview maar als mijn ervaring met het product. Dat voorkomt teleurstellingen.

Ik heb deze kaart gekocht voor 31 euro en 30 eurocent, een lager bedrag dan waarvoor hij nu in de pricewatch staat. Ik kocht deze kaart vanwege een gebrek aan SATA poorten, mijn moederbord heeft er zes maar die waren allen al in gebruik. Ik had geen behoefte aan RAID mogelijkheden aangezien ik dit softwarematig wil toepassen vanuit Windows Server 2008 R2 zo dat ik makkelijk van controller kan wisselen zonder dat ik een nieuw array aan moet maken.
De gebruikte schijven zijn tweemaal Samsung EcoGreen F2 EG 1.5TB 5400RPM 3.5", deze staan dus in softwarematige RAID1.

Featureset
Over de featureset valt vrij weinig te vinden, je krijgt een kaartje met twee SATA poorten en daarbij ook twee SATA kabels. Verder zit er een low profile bracket bij en een CD waar vermoedelijk de drivers op staan. De kaart is plug&play dus je zal in de meeste gevallen geen driver CD nodig hebben, enkel bij oudere besturingssystemen. Op de CD zelf staat dan ook dat hij voor 2000, XP en 2003 is.

Prestaties
De doos zelf claimt een maximale bus snelheid van 500MB/s, aangezien ik niet in het bezit ben van een razendsnelle SSD zal ik nooit weten of dit behaald kan worden. Het is ook het theoretisch maximum van het PCI-E slot dus het zal wel kloppen.
De kaart heeft twee SATA 6Gb poorten waarover een maximum snelheid van 600MB/s gehaald kan worden. Voor de duidelijkheid, gezien het gaat om een SATA aansluiting betekent dat 6Gb gelijk staat aan 600MB.

De prestaties in de praktijk blijken ook prima te zijn. Ik beschik zelf niet over zeer snelle schijven of snelle SSD's en ik heb ook de mogelijkheid niet mijn hardeschijven te short stroken dus ik kan het enkel met mijn productieschijven testen. Ik heb een HD Tune Pro leestest uitgevoerd omdat ik hierbij de hoogste snelheden verwacht en als de kaart deze snelheden aan kan dan zal schrijven ook prima lukken.

Leestest met schijf 1
Leestest met schijf 2

De prestaties zijn consequent met beide schijven hetzelfde en de schijven presteren naar mijn idee optimaal waardoor blijkt dat de Rocket 620 ze in ieder geval niet tegenhoud in de prestaties.
Een schijftransfer van de software RAID5 array aangesloten op mijn moederbord naar de software RAID1 opstelling op de Rocket 620 gaat met een gemiddelde snelheid van 60MB/s, dat is naar mijn idee een prima prestatie.

Overig
De stabiliteit en betrouwbaarheid zit in orde, de kaart word netjes herkend en heeft op geen enkel moment problemen opgeleverd.
Drivers en ondersteuning kan niks anders dan een zeer goed krijgen als het om plug&play gaat, simpeler dan dat wordt het namelijk niet.

Ik ben tevreden met deze kaart, de prestaties zijn goed te noemen, zeker voor het bedrag, en installatie en gebruik is zeer eenvoudig. Ik heb deze kaart gekocht met als doel het aantal SATA poorten uit te breiden en dat is me gelukt zonder te moeten inleveren op snelheid.

Heb jij ook een Highpoint Rocket 620?

Ik zou nog eens kritisch kijken naar de cijfers die je geeft. Daarnaast is RAID 1 een spiegeling. Dus je test in feite maar 1 schijf. Raid 0 zou eerder een goed beeld geven :) Misschien nog een toevoeging?

Je uitleg bij Feature set had wel iets uitgebreider gemogen... Wat kan de kaart wel? Wat voor proc heb je in je systeem zitten (van belang aangezien je Soft Raid draait, dus leunt zwaar op CPU)

Al met al wel een leuke review maar volgende keer misschien iets langer aan de invulling werken.
De review is zo geschreven dat wat ik het belangrijkste vind en waarvoor ik hem gekocht heb naar voren komt. Ik had hem ook gewoon niet kunnen schrijven, dat had ik ook prima gevonden. Ik schijf hem namelijk niet omdat ik dat nou zo leuk vind maar omdat ik zelf destijds moeilijk kon vinden hoe hij nou zou presteren en ik daar nu iemand anders misschien mee kan helpen.

Zelfde destijds met mijn mini review van de 5450 van Ati, ik gebruik hem voor HTPC doeleinden dus dat is het enige wat voor mij interessant is om te bespreken. Ik ga niet testen wat ik niet ga gebruiken, daar heb ik geen zin in en daar wordt ik niet voor betaald. Het is take it or leave it. Ik zal wel erbij vermelden welke processor ik erin heb zitten (X2 4850e van AMD) maar de rest mag iemand anders gaan testen.

Ik vind het daarom ook jammer dat Tweakers het heeft over productreviews en geen ruimte bied voor productervaringen, immers beschrijf ik meer mijn ervaring met het product dan dat ik er een objectieve review over ga schrijven, ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal en bezit daar niet de extra spullen voor zoals een state of the art SSD.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 27 januari 2011 17:37]

wauw een werkend Asus m3n bord :/

Waar ik even nieuwsgierig naar ben, waarom ben je niet voor een RAID oplossing gegaan van het moederbord zelf?
Hardwarematige RAID oplossingen zijn mij te beperkend. Je zit dan direct vast aan controller types en kan niet vrijelijk migreren naar eigen inzicht. Ik heb twee software RAID arrays en kan deze migreren van systeem naar systeem en van SATA controller naar SATA controller. Ik sta ook op het punt om over te stappen naar Flexraid vanwege de flexibiliteit in schijfformaten en controller types. Voor mijn doeleinden is dat ideaal.
Bedankt voor de review.

Vertraagd de kaart het boot proces met opstarten?
Heb namelijk een crucial ssd op sata-600 (draait nu op sata-300) en was er wel benieuwd naar....
Ja aangezien hij de bios van de kaart moet laden, dus dat kost een seconde of 10 extra.
Die 'boottijd' kan je aanpassen in de bios van t kaartje...
PCI-e x1 is maar maximaal 250MB/s dus de volle snelheid van 2 x sata-600 zou je nooit gaan halen. Je haalt de volle snelheid op een pci-e x1 poort nog niet eens met een sata-300 kaartje.
Dit is PCI-e 2.x 1x - dus de opvolger van de standaard, met in dit geval x1 lane. De genoemde max doorvoersnelheid in de review klopt dus (500MB/s)

(zie productpagina fabrikant)

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 2 oktober 2011 13:17]