×

Help Tweakers weer winnen!

Toshiba MK4026GAX, 40GB Review

Femme 16 april 2005, laatste update op 1 januari 1970, 912 views

Toshiba MK4026GAX, 40GB

Pluspunten

• Redelijk stil

Minpunten

• Er zijn snellere en goedkopere 5400rpm alternatieven

Ik heb mijn Acer Travelmate 663LMi in juli 2004 geupgrade met deze Toshiba MK4026GAX. Dankzij het toerental van 5400rpm en 16MB cache levert dit schijfje hele aardig prestaties. Supersnel zou ik 'm niet willen noemen, maar er is een merkbaar verschil ten opzichte van de originele 4200rpm schijf die in de Acer zat. Mijn ervaring met de prestaties van 4200rpm notebookschijven is niet al te best. Vaak zijn ze tergend traag. Met de Toshiba MK4026GAX is een stuk beter te werken.

De benchmarks die ik voor Tweakers.net doe wijzen uit dat Seagate's 5400rpm Momentus 5400.2 een stuk beter presteert dan de Toshiba MK4026GAX. De geluidsproductie van de schijf is wel vrij goed. Hij maakt iets meer geluid dan een 4200rpm harde schijven, maar is een stuk stiller dan een 7200rpm Travelstar 7K60. De metingen op deze pagina bevestigen mijn ervaringen. De warmteproductie van de MK4026GAX is prima in orde, zie deze resultaten.

Al met al is mijn mening over de Toshiba MK4026GAX verdeeld. Er zijn alternatieven met een vergelijkbar toerental verkrijgbaar die echter ook meer geluid produceren. De prijs van de Toshiba-schijf is aan de hoge kant. Een Seagate Momentus 5400.2 en de Western Digital Scorpio zijn in de 60GB-versie 7 tot 12 euro goedkoper. Over de betrouwbaarheid van de MK4026GAX heb ik geen klachten. Hij heeft tot nu feilloos gewerkt.

Heb jij ook een Toshiba MK4026GAX, 40GB?