Sitecom Wireless-N Usb Adapter WL-352 Review

Peet 26 januari 2011, laatste update op 7 september 2015, 1.511 views

Sitecom Wireless-N Usb Adapter WL-352

Prima draadloze netwerk adapter, stabiel, goede snelheid en makkelijk te installeren.

Pluspunten

• Formaat
  • 2 x antenne
  • Stabiele netwerk verbinding
  • windows 10 compatible

Minpunten

• Niet de allergoedkoopste
  • Manual sumier, beschrijft niet veel voorkomende (veilige)
  • netwerkinstallatieopties

Omdat er een PC op zolder staat en het netwerk via het electriciteitsnet niet stabiel was (1e generatie 80 Mbps van Sitecom), ben ik op zoek gegaan naar een draadloze netwerkadapter.

Omdat we in een huis wonen met plafonds van gewapend beton, moest ik op zoek naar een adapter met een goede antenne of een signaalbooster halverwege zetten. Zoals duidelijk is, heb ik gekozen voor het eerste. Mede na enig advies van de verkoper bij Paradigit ( 24,95, off-topic, kon ik niet toevoegen aan Price-watch). Overigens was dit iets duurder dan verwacht.

zoals in de andere review al wordt gesteld, is de adapter netjes en goed verpakt. De snelle handleiding werkt goed, tot en met de driverinstallatie. Daarna kreeg ik enige ruzie met het aanmelden op mijn draadloze netwerk. Hier vond ik de meegeleverde handleiding sumier, mede omdat mijn draadloze netwerk zijn SSID niet uitzend, en deze optie niet staat beschreven.

Na enige geruzie met de software die wordt meegeleverd door Sitecom, besloten deze uit te zetten en de adapter handmatig in Windows 7 (64 bit) aan het netwerk te koppelen. Na het toevoegen van het MAC-adres en het toewijzen van een IP-adres aan de adapter in de router (experiabox) kreeg ik verbinding.

Gebruik:
Als ultieme test heb ik bijna 500 MB aan foto's geupload naar mijn Windows live skydrive, een tijd heb ik niet, wel een stabiele verbinding, want alle foto's staan erop.

Ook is deze verbinding beduidend sneller dan de netwerkverbinding via het stroomnet. In een later stadium zal ik een speedtest toevoegen.

Omstandigheden:
De afstand tussen router en adapter is in dit geval vanaf de begane grond (op 1 meter van de vloer) naar de zolder (op 1 meter boven de vloer). Hoogte van een etage met plafond ca. 3 meter, dus wordt ca. 6 meter overbrugd door twee plafonds van gewapend gietbeton.

In mijn waardering heb ik laten meewegen:
Featureset: deze adapter is helemaal bij de tijd en biedt ruimte voor een upgrade van mijn netwerk in de toekomst.

Prestaties en bereik: op basis van de gelegde verbinding door 2 gewapende gietbetonnen plafonds, lijkt de waardering goed op zijn plaats.

Compatabiliteit: tot nu geen hardwareproblemen geconstateerd, daarom: goed.

Betrouwbaarheid en stabiliteit: het lijkt erop dat er een stabiele betrouwbare verbinding is gelegd, vandaar de waardering: goed

Ondersteuning: door de sumiere manual voldoende ipv goed gewaardeerd.

Prijs: omdat het niet de goedkoopste is, voldoende ipv goed gewaardeerd.

Overall: 2 x voldoende en 4 x goed: gemiddelde = goed.

Update 1: na wisseling van de router (v8) door KPN, werkte de standaard installatie wijze wel.

Update 2: migratie naar windows 10 verliep zonder problemen, ook hier werkte de standaard installatie wijze zonder problemen.

Heb jij ook een Sitecom Wireless-N Usb Adapter WL-352?