Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Linksys NMH300 Review

CQC AnacondA 26 januari 2011, 866 views

Linksys NMH300

Pluspunten

• Nas met raid 1 functie, stil en goed werkend.
  • Voor een prima prijs
  • Webbapp is redelijk

Minpunten

• Traag.
  • Onhandige installatie.

Kwaliteit voeding Score: 4
Data opslag is een probleem die in huize CQC AnacondA steeds nijpender werd.
In mijn geval na een jaar of 8 digitale fotografie en uiteraard de nodige muziek en films waardoor een behoorlijk deel van de data op mijn machines geacht werd bewaard te blijven.

Hiervoor gebruikte ik een oude machine waar ik de nodige schijfjes in had hangen, zo kon ik de machine benaderen op afstand, en werd het een fileserver met back up mogelijkheid.

Deze begon wat kuren te vertonen, en het werd helder dat er naar vervanging gekeken moest worden.
Daar er tal van mogelijkheden zijn die ik niet allemaal kan (en wil) bespreken zal ik mijn keuze even toelichten. Dit was mijn het pakketje eisen waaraan het diende te voldoen.

- Raid 1 ondersteuning
- Laag stroomverbruik
- Op afstand benaderbaar
- Back up functie van de machines
- Gigabit Lan

Mijn oude server was een vertrouwde Celeron 3.2 Ghz met drie 200 GB IDE en twee S-ata 1 250 schijven op Gigabit lan.

Bij Dynabyte in Haarlem stond in een vitrine een klein doosje te prijken met onooglijke naam Media hub van Linksys. Een Nas

En verdomt als het niet waar is maar de Linksys voldeed in een klap aan alle eisen die ik had.
Dat voor een prijs van 30 euro leek het me de moeite waard om eens te proberen. Dit in combinatie met twee 2TB schijven van Samsung knorde ik spinnend tevreden huiswaarts.

Installatie.

Hardware matig is de installatie bedroevend simpel. Men schroeft de harde schijven in de plastic bays, laat ze op de plaats glijden en klaar is kees.

De Software is een ander verhaal.

De Linksys blinkt niet uit in helderheid. Na aanzetten is hij een kleine 10 minuten bezig om te formateren en het file systeem op de schijven te zetten. De installatie cd kan gedurende die tijd de Linksys niet vinden en hierdoor krijg je het gevoel dat het knipperende powerknopje van alles aan het doen is zonder het te delen met de wereld.

Echter na die 10 minuten kan je de MediaHub gewoon benaderen in je netwerk, en middels webbrowser kan je alle instellingen maken die je wilt, verder heb ik dus de installatie cd niet gebruikt

(@Linksys, wilt u astublieft, nooit, nooit meer reclame maken in een filmpje wat automatisch opstart voor een product wat de klant al heeft aangeschaft? Het leidt tot irritatie, en als het niet makkelijk te skippen is tot een ergernis die zijn gelijke niet kent… en gekozen muziek is vreselijk….)

De twee schijven werden prima herkend en na omzetten tot een raid 1 configuratie kon het kopiŽren beginnen. Al hoewel. Die omzetting tot raid 1 duurt langer als dat je denkt. Na een paar minuten geeft de Linksys zelf aan dat dit gelukt en dat alles ok is.

De progressie balk van deze handeling echter zit onder in verstopt en gedurende de periode dat deze loopt werkt de Mediahub niet of nauwelijks (herkent de wachtwoorden niet voor het configuratiescherm, valt weg etc etc.)

Maar na al deze zaken die ongeveer net zo lang duren als een windows installatie op een machine is de Linksys MNH300 Mediahub klaar voor gebruik.

Gebruik

Daar ik mijn server gebruikte voor het benaderen van mijn muziek collectie gaan deze er als eerste op. Mijn collectie is niet noemenswaardig groot, een kleine 100 GB aan digitale cd’s diende over het netwerkt naar de Nas te worden verstuurd. Nu was ik in de oude situatie gewend dat dit met zo’n 30 MB per seconde gebeurde. De Linksys haalt dat bij lange na niet. 8 MB per seconde is het maximum haalbare op Gigabit Lan. Een kleine tegenvaller.
Ook met de Iso’s werd het niet veel beter hier klokte de NAS 12 Mb per seconde.

De reden hiervoor is de kleine geheugenbuffer die de Linksys tot zijn beschikking heeft.
In totaal heeft hij 256 MB buffer voor het schrijven als je hier onder blijft (tot zo’n 500 mb) is de snelheid 20 MB per seconde er boven zakt hij door zijn hoeven.

Niet onoverkomelijk maar vergeleken met de snelheid in een server is het traag.
Daar de 2 TB schijven 5400 toeren zijn dacht ik het ook even met de oude 250 GB’s te proberen.
Deze zijn 7200 toeren en wellicht dat hiermee de snelheid wat op te hogen zou zijn.

Dat deed het niet. Wat wel bleek is dat de koeling van Linksys niet geschikt is voor 7200 RPM schijven. Deze werden bloederig warm. Met de nieuwe schijven was daarvan geen sprake. Deze bleven netjes koel en ook de koeling was onhoorbaar.

Verder doet de NAS domweg wat hij moet doen.
Ook met een schijf minder deed de NAS netjes zijn werk, en ik kreeg keurig een melding dat 1 der schijven verdwenen was. Die overigens prima uit te lezen is als je hem in een machine hangt.

Foto's zijn een work in progress...

Heb jij ook een Linksys NMH300?

Mooi review, die wel te vergelijken is met mijn eigen ervaringen met de mediahub.
Wel een vraagje: welke 2TB schijven gebruik je?
Ik wil binnenkort ook 2x2TB in m'n mediahub stoppen, maar weet niet zeker welke schijven ondersteund worden.
De Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 3.5" interne harde schijf 2 TB
Werken als een speer.