Antec NSK6500 - EC Review

cee- 31 oktober 2006, laatste update op 4 september 2008, 3.961 views

Antec NSK6500 - EC

Pluspunten

• Verhouding prijs/kwaliteit
  • Design
  • Installatiegemak

Minpunten

• Voetjes?
  • Raamwerk 5,25” bay

Kwaliteit voeding Score: 3
Vorig jaar had ik mij een nieuw systeem aangeschaft, waarvan je hierboven zowat de inhoud kan zien. Ik had echter bespaard op de case en de voeding, wat ervoor zorgde dat mijn systeem wel snel was, maar vrij warm werd en lawaaierig was (goedkope 550W voeding, klonk ongeveer als een vliegtuig dat opstijgt). Dus was het wel eens tijd voor een nieuwe case en voeding.

De keuze

Het feit Antec lag voor mij al zo goed als vast. Kwaliteit verzekerd, en qua design: strak en eenvoudig. Da’s altijd een kwestie van smaak natuurlijk. Na een aantal reviews te hebben gelezen, kwam ik in eerste instantie uit op de Antec P150, het kleine broertje van de oppermachtige P180, daar zat een voeding bij, maar die gaf schijnbaar problemen met sommige Asus moederborden. En het witte van de case vond ik toch niet dat. Volgende keuze: Antec Solo, zonder PSU. Tot de NSK6500 uitkwam: toen wist ik het wel, hij had zowat alle wat ik wilde (ongeveer dezelfde case als de Solo, maar dan met 430W voeding). Voor de prijs van toen 99¤. Dus zo gezegd, zo gedaan: besteld bij Descom, online shop in de buurt van Gent, waarover ik heel tevreden ben. Besteld samen met de Fan Control Pro van Akasa, en nog enkele case fans.

De aankomst

De case werd aan de deur gebracht. Mijn moeder had redelijk wat moeite om ze op de eerste verdieping te krijgen, het is een vrij zware case (12kg leeggewicht!). Stevig en degelijk, in andere bewoordingen. Kwam in een mooie doos, die de stijl van Antec eer aandeed.

Dus dan is het zover, doos open. De case is goed verpakt met piepschuim, en plastic errond. So far, so good. Als een klein kind haal ik de zware joekel eruit, doe de verpakking eraf en zet ze neer. Staat niet stabiel? Hoe kan dat nu? Even onderaan kijken: aha er moeten nog “voetjes” op. Die zitten op de plastic verpakking die errond zat, nice. Pootjes zijn zelfklevend: plak, plak, plak… maar, slechts 3 voetjes. En er is plaats voorzien voor 4? Heel de kamer afzoeken, maar geen vierde te vinden. Ofwel gaan vliegen bij het openen en niet teruggevonden, of anders waren er maar drie. Klein minpunt, dan maar creatief wezen met een stukje karton en plakband om een vierde pootje te knutselen. De voeding zit er al in, klaar om de rest in te bouwen.

De inhoud

1x case (uiteraard)
1x 430W PSU, Antec SU-430 (reeds gemonteerd)
1x Antec Tricool 120mm fan, voor achteraan (met fan control voor 3 standen, reeds gemonteerd)
Handleiding
Genoeg schroeven van alle soorten

De zijdeur:
heeft twee duimschroeven erop zitten achteraan, die je eigenlijk niet hoeft vast te doen zolang je ze niet verhuist. Twee “schuivers” klikken de deur uit z’n slot, waarop ze open zwaait, tot je ze eruit kan nemen. Ter hoogte van de vga kaart is de zijkant geperforeerd, om wat frisse lucht binnen te laten. Hoger, ter hoogte van de CPU, zit een “air duct”: een soort van “slurf” die je kan uitschuiven naar binnen, naar de CPU fan toe, om luchttoevoer te verbeteren. Deze kan je desgewenst vervangen door een 80mm fan. Die heb ik mij aangeschaft, maar niet gemonteerd, omdat niet ik weet hoeveel dit zou schelen in koeling. Door het zuigende effect van de fan kan er via de air duct toch al heel wat lucht binnenkomen.
De andere zijkant, onder het moederbord, kan je er afhalen door twee klassieke schroeven los te draaien.

De achterkant:
biedt plaats aan een 120mm fan, en zeven expansion cards. Voor de rest valt daar niet veel speciaal over te vertellen.

De voorkant:
bevat aansluitingen voor 1x Firewire, 2x USB en 1x audio in & out. De power-knop is mooi blauw verlicht, het HDD-ledje is een blauw puntje tussen power- en resetknop. De knoppen voelen stevig aan; je kan ze ook niet per ongeluk indrukken.
Het front laat ongeveer een halve cm tussen zichzelf de rest van de case, waardoor er lucht kan binnenkomen voor de eventuele 2x 92mm fans. Deze blazen in de HDD-tower.

De voeding:
430Watt is voldoende voor mijn configuratie; geen SLI, n hdd… (wel dual-core, maar dan nog). Ik veronderstel dat de voeding vrij stabiel is, ik hou mij dan ook niet bezig met zwaar overclocken. Ze is wel relatief luidruchtig, dat sloeg me wat tegen. Maar gezien de prijs, was dat misschien wel te verwachten… Als je ziet dat de Solo zonder voeding 84¤ kost, en de NSK6500 99¤ terwijl het ongeveer dezelfde cases zijn, kan je natuurlijk niet verwachten een fluisterstille voeding te krijgen. Alleszins veel beter dan de 350W afdankertjes die je bij sommige andere cases krijgt.

De 120mm Tricool:
stelde me teleur omdat hij enkel van binnenuit bediend kan worden, met z’n eigen fan control. Er is dan ook geen mogelijkheid, ondanks alle soorten stekkertjes die eraan hangen, om de fan speed te controleren via Speedfan of m’n Fan Control. Daarom heb ik me achteraf maar een Coolermaster 120mm fan aangeschaft achteraf, om toch nog met m’n knopjes van buitenaf de snelheid te kunnen regelen.

De interne aansluitingen:
voor knoppen, usb enz. waren perfect compatibel met m’n moederbord. Antec heeft een enkele plug voorzien voor het hele gedoe van power & reset knop en hdd & power led, maar je kan ze ook als klassieke losse fiches aansluiten. Deze draden, net als die van de USB, zitten proper weggewerkt aan de zijkant als ze naar beneden komen, waardoor het toch weer net iets minder een warboel word daarbinnen (hoewel ik ook niet de beste ben in het netjes wegbergen van alle kabels, getuige de foto’s).

Het inbouwen

Hieraan merk je echt wel dat het een kwalitatieve case is.

Het moederbord:
dit inbouwen was geen enkel probleem. Eerst de bijgeleverde voetjes erin draaien, ging vanzelf want de gaatjes waarin deze moeten, zijn aangeduid dmv letters voor de verschillende standaarden… Proper! Dan het MDB zelf erin, met mijn grote Zalman 7700 erop. Nog een paar centimer over aan de bovenkant, onder de voeding; een verademing. In andere cases is dit dikwijls iets krapper.

3,5 inch bay:
ik zal vanaf de voorkant verdergaan. Er is dus onderaan plaats voorzien voor 2x een 92mm fan. Ik heb deze dan ook meteen mee aangeschaft (Akasa Amber Series, Ultra Silent), en ongeveer als eerste geplaatst. Dit ging vlot met de bij de fans meegeleverde vijzen. Zoals je op de foto’s kan zien, kan je immers het HDD-rack er langs opzij uitschuiven, door twee duimschroeven lost te draaien. Zr handig! Dit gaat eenvoudig en geeft je plaats om te werken. Om het plaatsen van harde schijven helemaal kinderspel te maken, kan je de houders voor elke harde schijf, er apart uithalen door ze los te klikken. Ook dit gaat heel vlot. Leuk pluspunt: je monteert de harde schijven op siliconen houdertjes, waardoor je ongeveer niets hoort van de harde schijf, omdat alle beweging gedempt wordt. Komt misschien ook wel de levensduur ten goede. Het monteren van m’n enkele harde schijf was dus snel gebeurd. Er is plaats voor vijf harde schijven.

5,25 inch bay:
als we dan verder omhoog gaan komen we bij het 5,25” gedeelte. De eerste keer moet je wel even het hele front eraf halen, om het ijzeren raamwerk voor de 5,25” bays zit, eruit te werken. Handig vond ik dit niet; ik begrijp niet waarom case-producenten hardleers deze rommel erin blijven steken, die zit alleen maar in de weg. Het verwijderen van het front zelf viel wel mee, even bestuderen en dan wat geprutst. De eerste keer gaat dit toch altijd wat stroef.
In mijn geval was het inbouwen in dit gedeelte wel wat werk, met de fan controller. Je moet immers met alle (verleng)draden tot bij de voorkant van de case zien te komen. Daarna het inbouwen van de twee dvd-drives, hierbij niets bijzonder; ze worden vastgeklemd door de behuizing van dit gedeelte.
Handig: hier is plaats voor een floppydrive, dmv een 5,25” houder waar deze in kan. Heb ik eruit gekieperd om plaats te maken voor de fan controller.

Het resultaat

Het resultaat van dit alles is een heel mooie case, met vrij goede airflow all-round. M’n case temp is nu 31C volgens fan controller, met eigen sensor bovenaan in de case. Speedfan zegt adhv sensor op mdb: 38C. M’n CPU draait nu op 44C, die komt niet boven de 67C. In mijn vorige case ging die wel boven de 70C bij het encoden van dvd-files, terwijl de maximum aangeraden temperatuur van m’n Pentium D 69,8C bedraagt… (dan zette ik ook noodzakelijkerwijs de case open). Toch wel een redelijk verschil, zeker met die grenswaarde in het achterhoofd…

Dan wil ik nog even verder muggeziften over die zelfklevende voetjes. Namelijk, bij het verplaatsen van de case, komen ze er al eens af, ik vind toch dat dit net iets beter kon.

M’n systeem is niet echt luidruchtig, maar ook niet het stilste. De voeding hoor je nog vrij goed, maar m’n Zalman komt er ook wel bovenuit als ik hem op z’n maximum van 1860rpm laat draaien. Als ik die lager zet valt het beter mee; dan is de geluidsproductie acceptabel.

Ik ben over het algemeen heel tevreden van de case, en raad deze dan ook aan iedereen aan die een mid-range case zoekt. Met de voeding bij, is dit een koopje. Ook het installatiegemak en de degelijkheid maken deze survey alleen maar beter.

Deze case is zeker n van de toppers uit zijn klasse; zoniet de topper in mijn ogen.

Heb jij ook een Antec NSK6500 - EC?

Even een vraagje: kan je het HDD rekje zo omkeren dat ze met de achterkant niet richting het moederbord maar richting het zijpaneel zijn gericht?
Neen, enkel op de klassieke manier...

Waarom zou je dat willen doen? Om problemen met te lange grafische kaarten te vermijden misschien, dat is het enige waaraan ik kan denken...
Klopt ja, het leek mij handig als het nodig is om ff snel een hardeschijf te wisselen (want de kabels van het MB lijken in de weg te zitten), dat rekje eruithalen lijkt mij namelijk niet echt ideaal als het snel moet.
Het rekje is eigenlijk wel heel handig hoor, werkt gewoon met n duimschroef waar je onmiddelijk aankan, en dat schuif je er dan gewoon uit. Bovendien zitten je IDE en SATA aansluitingen toch vlakbij, dus je moet er niet bang voor zijn dat de kabels niet lang genoeg zijn.

En dat die van het MDB lijken in de weg te zitten... Tja dat is enkel mijn slordigheid :) |:(

Moest je toch nog een probleem hebben met te lange videokaarten, kan je de schijf nog altijd een paar stations lager monteren (tenzij je van plan bent om er 5 in te steken, maar dan ga je waarschijnlijk toch al voor een groter model...)
Nette survey :) Probeer de kabels nog op te ruimen, komt de airflow ten goede & ziet er netter uit.

Ik heb de P180 gehad en daar had ik hetzelfde probleem mee wat betreft de rubberen voetjes. Die gaan eraf bij zo nu en dan heen en weer geschuif. Nieuwe laag dubbelzijdige tape bood de oplossing ;)
Erg nette en heldere review!

Ik heb zelf een Antec Solo gekocht (meer omdat ik m'n eigen keuze voor voeding erin wou).
Daar zit ook dezelfde TriCool fan in, maar ik kan de schakelaar wel gewoon buiten de kast houden/leiden, namelijk door sleuf van de eh.."Kensington slot ogen" (weet ook niet hoe ik het anders moet noemen).
Edit: Ow, wacht, ik zie al aan de foto's dat de NSK6500 dat gat niet heeft. Jammer, anders was het geen probleem.

Mijn vraag: waarom zo'n lage beoordeling van de koelingsmogelijkheden? In je tekst geef je hele nette temperaturen aan. Is dat vanwege de TriCool schakelaar, of omdat de twee 92 mm fans er niet standaard bij zitten?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 26 juni 2007 11:37]

Heb de kast nu ook maar heb problemen met het inbouwen van mijn 3.5" cardreader. Er zit eigenlijk geen 'native' 3.5" inbouw sleuf in maar een beugel op de 5.25" inbouw. Deze heeft echter alleen schroefgaten aan de onderkant. Ik denk om floppy drives in te bouwen. De Cardreader die ik heb gekocht heeft schroefgaten aan de zijkant. Heb nu dus geen goeie manier om deze in te bouwen.

Ben dus nog opzoek naar een manier om dit goed te doen. Tips zijn welkom, als ik zelf iets bedacht heb horen jullie het ook.