OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

Juwayri 16 februari 2011, laatste update op 16 februari 2011, 1.234 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Snel opstarten van OS en programma's
  • Stil
  • Betrouwbaar
  • Veel snelheid voor je geld

Minpunten

• Weinig schijfruimte voor geld

Ik had een redelijke computer, maar mijn harde schijf een Samsung Spinpoint F3 deed eigenlijk onder voor de rest van het systeem. Vandaar de aanschaf van deze harde schijf. Die naar mijn mening volgens andere reviews als beste uit de bus kwam.

Uitpakken en Inbouw
De harde schijf werd geleverd in een behoorlijke grote doos. Ongeveer 30x30x30 cm. Deze was gevuld met luchtzakjes. Het doosje waar de SSD in zat en waar dus de productinformatie op stond was ook nog van redelijke grote. Maar toen ik dan eindelijk de SSD gevonden had verbaasde ik me toch echt voor de grootte. Hij was erg klein en licht.
Het inbouwen ging redelijk vlot, vooral door de meegeleverde 2.5" naar 3.5" bracket was dit geen enkel probleem. 8 schroefjes waren meegeleverd. 4 om de ssd te monteren op de bracket en 4 om de bracket te monteren aan de case.

Installeren
Het installeren van Windows ging erg vlot. Van te voren wel even ACHI in BIOS ingeschakeld. Na installren van windows cache, indexering, wisselbestand, hibernate en systeemherstel uitgeschakeld voor de SSD. De gebruikersbestanden worden opgeslagen bij de Samsung Spinpoint F3. Waardoor er zo min mogelijk ruimte van de SSD wordt gebruikt en de prestaties zo hoog mogelijk blijven. Een aantal belangrijke programma's staan ook op de SSD. De gebruikte partitie gebruikt slecht 90% van de SSD. 10% heb ik ongepartitioneerd gelaten omdat dan de prestaties ook hoger zou blijven bij langdurig gebruik.

Prestaties
Ik heb hem nu ongeveer 3 maanden. En ik moet zeggen dat de prestaties inderdaad niet bepaald zijn verslechterd. Op dit moment is 23,2 GB beschreven. En met gemiddeld 240 MB/s mag je volgens mij niet klagen.

HDtune:

CrystalDiskMark

Ook het opstarten is een stuk sneller geworden:
Bootracer:
Boot Time to Logon Event: 00:00:12 (12 seconds)
Total Boot Time to Desktop:00:00:24 (24 seconds)
User Logon Waiting Time: 1 seconds
Best Time: 00:00:24 (24 seconds)

Windows Prestatie-Index (Klik voor volledig plaatje)
Ook de prestatie-index is flink omhoog geschoten. De Samsung Spinpoint F3 had slechts een 5,3.

De SSD is groot genoeg voor het besturingssysteem en wat programma's. Het opstarten van programma's en besturingssysteem gaat ongelooflijk snel. Ook na 3 maanden is deze SSD nog steeds een topper.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

heb je je swapfile op de ssd staan of op een 'normale'harddisk? VOlgens mij heb je dan de levensrduur van de ssd maximaal en lever je niet echt veel in qua performance, als je tenminste niet aan het trashen bent.
Deze heb ik uiteraard ook uitgeschakeld. Heb het aangepast in de review.
Overigens ik beperk het schrijven naar de SSD tot zo min mogelijk. Ik heb alleen een paar programma's er bij op staan die ook veel snelheid nodig hebben. Maar er komt tegenwoordig bijna nooit meer wat bij en er gaat ook bijna niets van af.
Toch is dat een beetje angstig.
Ik ben ervan overtuigd dat bij normaal gebruik je echt niks gaat merken.

Ik heb een 30Gb SSD in mijn laptop en die wordt al een jaar zeer intensief, tot de nok gebruikt en merk er niks van. Die paar MB verlies in doorvoer ga je echt niet merken, je accestimes blijven laag.
Ik heb alles gewoon uitgeschakeld. Ik heb het niet nodig. En er zijn op internet echt onderzoek(jes) te vinden waarin ze laten zien wat voor verschil het heeft als je die functies uitschakeld. Ook is er duidelijk verschil als je de SSD helemaal volschrijft op maar 10 gb beschreven hebt.

Je mag het angstig noemen. Maar ik denk dat het geen kwaad kan.