Specificaties 15,4" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5920G-5A4G32Mi Review

cedal 10 maart 2011, 859 views

Acer Aspire 5920G-5A4G32Mi

Pluspunten

• goede, snelle processor
  • voelt heel solide aan
  • drivers zijn (nog steeds) vindbaar op acer.com
  • genoeg USB-aansluitingen op handige plekken
  • de koptelefoonaansluiting zit vooraan en is goed te bereiken
  • snel te bereiken volumewieltje

Minpunten

• Is niet stil, ook als hij niet heel hard bezig is
  • Maakt heel erg veel lawaai onder full-load
  • Ik krijg de instellingen van het beeldscherm (calibratie) niet helemaal goed, waardoor kleuren soms niet even goed weergegeven worden
  • Dikke rand om het beeldscherm
  • De blauwe aan-de-stroom-lamp is erg vel in het donker
  • Weinig grafische kracht (Ati mobility Radeon HD 3470) (toch niet weinig voor een laptop, wel vergeleken met een moderne desktop)

even wat toelichting bij de positive- en negatieve eigenschappen.

Positief:

- Goede, snelle processor
In de laptop zit een snelle processor, die het ook vandaag de dag (2011) zijn werk goed doet.
Ik doe wel eens wat 3D werk, en ook dan is hij niet heel langzaam, zoals je bij een laptop zou verwachten.

- Voelt heel solide aan
De laptop is lekker stevig, voelt goed aan, niets kraakt en ook het scherm kan tegen een stootje.
Verder is hij niet te zwaar (3 kilo) maar toch zwaar genoeg om op je schoot te hebben en dan stabiel te staan.

- Drivers zijn (nog steeds) vindbaar op acer.com
Héél handig als je overstapt naar een ander besturingssysteem of een reïnstall moet doen van je OS.
Alles was makkelijk vindbaar en goed installeerbaar zonder dat ik problemen had toen ik Windows 7 ultimate 64bit installeerde over mijn Vista installatie (schone installatie)

Genoeg USB-aansluitingen op handige plekken
4 USB aansluitingen zijn voor mij voldoende, en twee daarvan zijn constant bezet.
Een is bezet door een bluetooth stickje die ongeveer 30 mm uit de laptop steekt, en de ander is bezet door mijn USB-powered WD 500GB harde schijf.

De koptelefoonaansluiting zit vooraan en is goed te bereiken
Ik gebruik (bijna) nooit de built-in speakers, mijn koptelefoon zit bijna altijd in de voorkant van de laptop gestoken.
Hoewel ik de speakers bijna nooit gebruik zijn de momenten dat ik ze wel gebruik niet erg, want het geluid is (o.a. door de/het subwoofer(tje) in de onderkant v/d laptop) vele malen beter dan het gemiddelde laptopgeluid.

Snel te bereiken volumewieltje
Altijd handig. Daarnaast ook heel handig dat het een wieltje is en heel snel werkt zonder veel vertraging waar andere laptops (bv. mijn vaders HP) nogal traag zijn.

Negatief:

-Is niet stil, ook als hij niet heel hard bezig is
Hij is nogal luid voor een computer, maar met koptelefoon op hoor je het niet echt.

- Maakt heel erg veel lawaai onder full-load
Nu hoor je hem ook heel erg zelfs als je de koptelefoon op hebt. Dit is echt een van de grootste minpunten. Ik heb niet gemeten hoeveel decibel hij produceert, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het rond de 50 ligt, en dat is best wel veel.

- Ik krijg de instellingen van het beeldscherm (calibratie) niet helemaal goed, waardoor kleuren soms niet even goed weergegeven worden
Best wel vervelend als je een beetje aan fotobewerking doet, en je zwart is op andere computers grijs

- Dikke rand om het beeldscherm (deksel)
Het deksel is aardig wat groter dan het scherm, en daarom heb je aan de zijkanten (bij allebij) 1cm lichtgrijze rand, en bovenaan 2 tot 3 cm (hij is wat bol)
Het scherm is niet zo groot met 15,6" en 1280×800 maar met de rand lijkt het wat meer. toch is het ook wel een beetje een voordeel, aangezien je minder direct achter je scherm beweging hebt waardoor je afgeleid kan worden.

- De blauwe aan-de-stroom-lamp is erg vel in het donker
Op het moment dat de laptop aan het lichtnet zit, gaat er een blauwe streep landen die best wel fel is. Dit valt vooral op als je in het donker zit te werken

- Weinig grafische kracht (Ati mobility Radeon HD 3470) (toch niet weinig voor een laptop, wel vergeleken met een moderne desktop)
Laatste minpunt: de laptop kan de nieuwste games niet goed meer draaien. Dit is vooral te danken aan de grafische kaart die erin zit. Wat oudere games kunnen nog wel op de lagere settings gespeeld worden maar de nieuwste games worden al moeilijk (denk aan: Black Ops, Dirt 2) (Dirt 2 draait overigens nog wel heel aardig op een lagere resolutie)

Al met al nog een prima laptop voor de doorsnee gebruiker, maar niet echt voor de gamer.
Dit komt voornamelijk door de grafische kaart, en het lawaai van de ventilator.
Voor Office-toepassingen is hij wel heel geschikt, en gebruik ik hem nog dagelijks.
Ik ben wel van plan om in een half jaar een desktop te kopen, dus dan doe ik deze wellicht weg.

Heb jij ook een Acer Aspire 5920G-5A4G32Mi?

Misschien een vrij goedkope oplossing als je handig bent om hem wat stiller te maken:
Andere cpu koeler.
Die van ons begon namelijk steeds iets meer geluid te maken. Grotendeels verholpen door een nieuwe cpu koeler te plaatsen.
Dankjullie wel voor de reacties, zijn zeer nuttig :)

@securitymayo
Heb je een link van een shop voor me (of pricewatch) want ik kan niet echt een nieuwe CPUkoeler vinden.
Ook heb ik mij laptop niet zo vaal helemaal open gehaald (met wat componenten eruit enzo) dus ik weet niet helemaal of die dingen voor een reeks laptops geschikt zijn of dat ik specifiek moet zoeken naar een 5920g CPUkoeler ;)
Ik heb de mijne nu 3jaar en is nog steeds als nieuw (en fluister stil), is de hele dag aan en alleen s'nachts uit.
Na 4 mnd is door Acer een 9500m gs erin gezet. Na Vista, XP draait er Win7 op sinds de eerste beta.
Als ik binnekort een nieuwe ssd koop voor mijn gamepc koop gaat de oude in de 5920 en dan kan die nog een tijdje mee.
Heeft Acer een nieuwe gr-kaart in je laptop laten zetten?
Waarom dat?
En nog een goede oplossing is RMclock of CPUgenie te gebruiken. Het werkt echt goed, het is eenmalig instellen. (kost een paar uurtjes). Maar het maakt je laptop minder warm doordat het de voltages omlaag gooit. En dat heeft ook weer invloed op je koelelement in je laptoip: minder afvoer van CPU. Dit maakt het ook makkelijker om je GPU te koelen.

Minder warmte is minder geluid/fan is minder stroom.

Ik heb zelf ook een 5920g. En ik heb nog die ellendige 8600m GT erin zitten. Bovenstaande helpt behoorlijk om de temp+lawaai omlaag te krijgen
uiteraard heb je hem gekocht ^^
sorry, had je reactie niet gelezen,
maar beter laat dan nooit ;)
Je zou hem bijv. hier kunnen bestellen.

De 5720G heeft bijv. dezelfde koeler. Dus als de 5920 er niet tussen staat kan je daar nog bij kijken!

[Reactie gewijzigd door securitymayo op 19 april 2011 12:35]