Antec Fusion Review

De Uitsmijter 30 oktober 2006, 5.065 views

Antec Fusion

Pluspunten

• Prachtig strak uiterlijk met VFD
  • Goede stille koeling
  • Goedkoop

Minpunten

• Beperkte inbouwmogelijkheden en binnenruimte

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik was op zoek naar een mooie strakke HTPC kast met een voeding van minimaal 400 wat voor minder dan 200,-. Als je kast en een stille voeding los koopt, wordt dit vaak al onmogelijk. Het moest dus een kast worden waar de voeding al in zat. Het werd dus de Antec Fusion

De Antec Fusion is een degeljke kast en zeer mooi afgewerkt. Hij past mooi tussen de audiocomponenten maar het blijft wel een fors ding. Alles is zeer massief en degelijk.

Ondanks dat het geen ATX size kast is kan je er wel 2 harde schijven in kwijt. Daarnaast is er dus plek voor 1 optische drive en de floppy en kaartlezer zijn definitief de deur uitgegaan met de aanschaf van deze kast. In die zin is de kast dus wel enigzins beperkt. het laternatief zou echter zijn dat je zoals bij Coolermaster een frontpanel krijgt wat 1 en al klepje is. Dan toch liever dit strakke uiterlijk.

Wat onmiddelijk opvalt zijn de twee enorme fans aan de rechterzijkant van de kast. De voorganger van de Fusion had koelingsproblemen en daar hebben zijn bij Antec alles aan verbeterd. De fans hebben drie standen waarvan alleen de hoogste geluidsoverlast geeft. De laagste stand is onhoorbaar. De kast zelf bestaat uit verschillende compartimenten die een specifieke airflow creeeren. Dit is erg fijn aangezien ik er een passief gekoelde videokaart erin heb zitten. Alles blijf prachtig koel. Hoe de kast zich zou houden bij echte high end onderdelen, dan ik dus helaas niet zeggen.

Het is een prachtige kast (maar over smaak valt niet te twisten) Het aluminium en de grote volumeknop geven het apparaat echt klasse mee. De witte led van de power knop is ook zeer gepast. De voetjes onderop geven een mooi accent. Het display is effectief maar de helft van het oppervlakte van het zwarte vlak boven het DVDdeurtje. Dat je het maar even weet. Meegeleverde software voor VFD doet prima zijn taak, maar ik ga nog wel even verder kijken.

Hoewel ik niet zelf het volledige systeem in elkaar heb gezet, heb ik intussen veel erin en eruit gehaald. De verschillende compartimenten beperken wel enigzins de manouvreer ruimte. De optisch drive gaat erin en eruit via een eigenaardig kantelmechanisme. Het mATX bord past er maar net in en het is even stuntelen met de harden schijven om niet de bijgeleverde rubberen tussenstukjes aan gort de draaien maar de schijven wel voldoende vast te zetten. Geen van de bovenstaande zaken waren overigens onoverkomelijke problemen.

Een HTPCkast koop je natuurlijk niet om vervolgens uitgebreid te gaan verbouwen. Mogelijkheden zijn dus ook beperkt. Ik heb wel op internet gezien hoe een passief gekoeld NVidia 7900 te hoog bleek te zijn, waarop de bezitter een slijptol in de bovenkant van de kast heeft gezet ("ook nog betere airflow") ... Zonde....

De voeding is echt onhoorbaar. Deze 430 watt heeft meer dan voldoende aansluitmogelijkheden. Momenteel heb ik er een Intel Core Duo 6400, een 7600GS, 2x samsung spinpoint, een NEC 4571DVD en een Hauppauge 350 TVkaart in zitten. Dat blijft met gemakt onder de 430 watt, dus hoe de voeding zich houdt onder zwaardere belasting weet ik niet.

En dan de prijs: Hij staat nu al in de pricewatch voor minder dan 150,-. Voor de HTPCliefhebber met een beperkt budget is er geen alternatief verkrijgbaar dat dit kan overtreffen!

Heb jij ook een Antec Fusion?

Bedankt voor de revieuw, wou hem al lang komen, maar nu weet ik het zker! :D
Nu vraag ik me alleen af of die 430 watt voeding een E6750, HD3870 en 2x Samsung schijf, .. houdt.
Na een jaar heel veel plezier van deze kast te hebben gehad, is mijn computer tijdens een verhuizing van 4 hoog naar beneden gestort: helemaal aan gort. Maar.... de Antec Fusion heeft er wel voor gezorgd dat beide harde schijven het nog doen. Betere reclame dan dat is er niet!
Tjonge - dat vind ik een apart verhaal!
Dit wordt ook mijn kast! (niet om 'm naar beneden te laten storten, overigens!)
ik heb hem ook en ben tevreden, maar vfd en vista werkt bij mij niet samen.
Ik heb deze kast ook alleen de versie zonder de voeding (volgens mij wordt hij niet meer geleverd met voeding). Vond ik persoonlijk ook niet zo erg, omdat ik er nu een stlle voeding in kon zetten.

De ruimte om het moederbord te plaatsen in inderdaad vrij klein, maar gelukkig doe je dit niet elke dag.
Wel vind ik de meegeleverd koelers niet echt stil, vooral bij weinig omgevings geluid is het irrritant gezoem. (ze draaien op de laatste snelheid). De planning is dus om deze binnenkort te vervangen door stillere versies.
Wat ik nog jammer vind is dat de USB , fireware en headphone aansluitingen in het zicht zitten. Dit is bij zijn grote broer de Fusion Max iets beter gedaan, daar zitten ze achter een klepje. (zal het wel geen plaats voor geweest zijn).

Al met al een prima kast voor niet al teveel geld.
Ik zou graag een Linux MythTV media server opzetten, ik ben dus op zoek naar een PC met zo weinig mogelijk storende elementen, dus stille koeling, en geen flikkerende LEDs tijdens de film.
Kan iemand mij vertellen of je de display en power led ook kan dimmen?