Specificaties 12,1" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X201 (NU7FJMH) Review

roland83 16 januari 2012, laatste update op 16 januari 2012, 23.670 views

Lenovo ThinkPad X201 (NU7FJMH)

Pluspunten

• Touchscreen ideaal, zowel met vingerbediening als met stylus
  • Hoge helderheid scherm
  • Voelt erg stevig aan
  • Ergonomie
  • Snelheid
  • Accuduur, ook na een jaar intensief gebruik
  • Stille ventilator
  • Warmteproductie is erg laag
  • 3 jaar fabrieksgarantie
  • Lenovo-software: er zitten nuttige dingen tussen
  • Uitgebreide power manager die ook echt werkt
  • Flexibel in booten van USB-disk of SD-kaart
  • 1 USB-poort krijgt ook stroom als de laptop uit staat (kun je uitzetten)
  • 1 vingerafdruk-veeg vervangt powerknop, bioswachtwoord en Windows-login

Minpunten

• AC-kabel is aan de korte kant
  • Schiernier van het scherm wiebelt, maar dat hoort zo. Het voelt niet degelijk.
  • Vingerafdruklezer werkt niet voor Windows UAC
  • In tabletmodus geen volumeknoppen
  • Erg klein touchpad
  • 3G-modem werkt niet out-of-the-box
  • Lenovo-software maakt opstarten traag
  • Prijs is astronomisch hoog, ook van losse onderdelen
  • De batterij zit niet stevig in de laptop
  • Luidsprekers en multimedia: alleen goed voor spraaktoepassingen
  • Na een jaar: schuifje van de accu afgebroken, sticker met serienummer zit los

Ik probeer over alle onderdelen iets zinnigs te zeggen, maar het zou goed kunnen dat er dingen onvolledig zijn. Laat het vooral weten in de reacties!

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • In de doos
  • Specificaties
  • De buitenkant: bouwkwaliteit en afwerking
  • De buitenkant: aansluitmogelijkheden en lampjes
  • Prestaties en de batterij
  • Bediening en ergonomie: invoermogelijkheden
  • Bediening en ergonomie: vingerafdrukscanner
  • Beeldscherm en gebruik als tablet
  • Multimediatoepassingen
  • Software: Lenovo-"bloatware"
  • Verbinding met andere apparaten
  • GPS
  • Support van Lenovo
  • Installatie van Windows 7 Ultimate
  • Samenvatting van een jaar gebruik
  • Conclusie
  • Updates aan deze review
Inleiding: waarom een Thinkpad?

Ik had sinds november 2007 een Lenovo 3000 V200 laptop. Deze beviel uitstekend, maar ik wilde eigenlijk al jaren een Thinkpad. Deze staan te boek als superdegelijke en betrouwbare werkpaarden, dat wilde ik wel hebben. Nu ik er het geld voor had, heb ik deze Thinkpad X201 Tablet gekocht.

Het leek me ontzettend handig om een touchscreen te hebben. Je kunt hem inzetten zoals je dat bij een iPad doet: websites bekijken en notities maken. Of bijvoorbeeld notuleren bij een vergadering, of interactieve presentaties geven voor mijn werk als docent. Voor het "echte" werk vind ik dat een iPad tekortschiet, en deze Thinkpad is nog altijd een snelle laptop met toetsenbord. Een ideale combinatie.

In de doos

De doos is een relatief kleine doos, met in grote letters Thinkpad erop geschreven. Ik ben blij dat de winkel er nog een doos omheen heeft gedaan voor het opsturen :) In de doos zit:
  • De Thinkpad X201 zelf
  • De 8-cell accu
  • Snelstartgids in vele talen
  • AC-adapter van 3 meter
  • Pen of stylus voor het beeldscherm, inclusief 3 reservepunten
Het is compleet, en niet overdadig. Er ontbreekt uiteraard een recovery-dvd, daarvoor is een partitie op de harddisk gereserveerd. Ik vind de 3 meter van de AC-adapter aan de korte kant, gelukkig kun je makkelijk aan universele langere kabels komen. De adapter is overigens geaard, en de aarding gaat door tot in de laptop.

Specificaties

De belangrijkste specificaties van dit model zijn:
  • Processor: Intel Core i7 640LM 2.13 GHz
  • L2 cache: 2 MB
  • Geheugen: 4GB DDR3, 1066 MHz
  • Harde schijf: 320 GB Western Digital Scorpio Blue (5400 rpm) (na een week vervangen door Seagate Momentus 7200 rpm-schijf
  • Beeldscherm: 12,1 inch WXGA, 1280x800, met matte coating
  • Gigabit Ethernet
  • Intel Ultimate-N 6300 AGN Wifi-adapter (802.11a/g/n)
  • Bluetooth 2.0 EDR
  • Ingebouwd 3G-modem
  • RJ11-modem
  • Vingerafdruklezer
  • 8-cell Li-Ionaccu, 67 Wh
  • gewicht: 1500 gram zonder accu, 1950 gram met accu (zelf op de weegschaal gelegd)
Het opvallendste is de aanwezigheid van een Core i7-processor in een ultraportable laptop, de aanwezigheid van een 3G-modem en de afwezigheid van een cd- of dvd-speler. Dit laatste wordt wel gecompenseerd doordat de laptop kan booten van de interne SD-kaartlezer. En natuurlijk ook van een usb-stick.

De buitenkant: bouwkwaliteit en afwerking

Bovenkant
Onderkant
Linker zijaanzicht
Rechter zijaanzicht
Voorkant

Een Thinkpad staat erom bekend dat de bouwkwaliteit onovertroffen is. De X201 is een tablet, waarbij het scharnier van het scherm in het midden zit. Dit is misschien het enige onderdeel wat een beetje wiebelt, de rest voelt heel stevig aan. Het plastic rondom het toetsenbord kun je een klein beetje induwen. De laptop zelf kun je nauwelijks torderen, en ook het scherm is erg stevig. Het is zelfs zo stevig dat je de laptop makkelijk kunt oppakken aan de rand van het scherm. Dat kost minder moeite dan oppakken aan de onderkant, het scherm ligt beter binnen handbereik. Ook kun je de hele laptop zo door de kamer versjouwen als je dat echt wilt, of de laptop rondjes laten draaien door de lucht. Het scherm tordeert echt niet mee, en ook zie je geen vlekken in het scherm hierdoor. Dit is echt verbazend stevig, al kun je je afvragen hoe verstandig het is om elke dag de laptop zo te verplaatsen. Je kunt als je niet zo gestoord wilt doen natuurlijk ook de hele laptop tussen twee vingers pakken net links of rechts van het touchpad. Dat is daar meer voor bedoeld, maar dan deukt het plastic zoals gezegd daar wat in. Het hele ding weegt ook maar 2 kilo, dus het zal met dit model makkelijker gaan dan met een W700; die pak je niet even aan het scherm op.

Onlangs heb ik de laptop opengeschroefd om te kijken of het scharnier wat beter vastgezet kan worden. Antwoord: nee, dat kan niet. Het scharnier valt in de rechtuitstand van het scherm in een soort gat, waardoor het scherm een zetje nodig heeft om gedraaid te worden. In de rechtuitstand wiebelt het scherm, zodra je gaat draaien zit het scherm wel vast. Het hoort dus zo, al voelt het niet erg degelijk. Maar dat is het wel, omdat je dus rondjes in de lucht kunt draaien met de laptop...

Het chassis van de laptop is gemaakt van een lichtgewicht legering met onder anderen aluminium en magnesium, wat Lenovo een "roll-cage" noemt. Vandaar dat het moeilijk is om de laptop te torderen, het spul is gewoon te sterk daarvoor. Het scherm is niet van deze legering gemaakt, vanwege de wifi-antenne. Het alternatief daarvoor is met koolstofvezels verstevigd plastic. Alles in het kader van stevigheid... Leuk detail is het toetsenbord: deze is "spill-resistant". Aan de onderkant van de laptop zitten gaten met een icoontje ernaast: een toetsenbord en een druppel. Daar komt het water wat je over het toetsenbord heen gooit, weer uit. Ook binnenin de laptop blijkt dat het drainagesysteem goed zijn werk kan doen, zolang je de laptop na een knoeiactie maar niet kantelt om hem leeg te gieten. Alle knoppen moet je ver induwen en ze voelen degelijk aan, ook de muisknoppen voelen goed stevig. Wel begint het oppervlak van de knoppen iets glad te worden door het vele gebruik, na 7 maanden. Lenovo geeft 3 jaar garantie op dit geheel.

Over het uiterlijk zijn de meningen verdeeld. De Thinkpads zijn in de tijd nauwelijks in design veranderd, en dat geldt dus ook voor ook deze Thinkpad. Vergelijk deze maar eens met de A31p uit 2002. Je ziet er niet direct aan dat hij nieuw is, vanwege het "ouderwetse" design. Ik heb aan genoeg collega's moeten uitleggen dat de laptop echt nieuw is, ondanks het design. Maar het design straalt wel onverwoestbaarheid uit vind ik, en dat is ook wat waard. Hij is bijna saai van degelijkheid, maar dat maakt hem eigenlijk mooier dan het fragiele uiterlijk van menig consumentenlaptop. De modernere Thinkpads die meer op consumenten zijn gericht (de Thinkpad Edge-serie of de Thinkpad X121e) zijn wel een stuk ronder vormgegeven, die stralen de degelijkheid van de X201 niet echt uit. Ik ben er terdege van bewust dat dit persoonlijk is en ik weet dat mensen me tegen gaan spreken. Ze doen maar ;)

Onderkant: spill-resistant keyboard

De afwerking is behoorlijk goed, je moet zoeken naar slordigheden. De enige direct in het oog springende slordigheid die ik kan vinden, is de sticker met "X201 Tablet" erop. Deze zit een beetje scheef. Verder zit de modemaansluiting scheef in de behuizing. Het stoort niet, maar het is niet helemaal netjes recht. Ook is een van de rubberen pootjes onderop losgekomen, maar toch zit het nu weer met de oorspronkelijke lijm vast. Dat viel me wel tegen, toevallig viel het me op toen hij los zat en was ik het nog niet kwijt. En ja, na een poosje niet opletten is het dopje wel degelijk kwijtgeraakt.

Vingerafdruklezer

De batterij wordt achterin de laptop geschoven en dan klikt hij vanzelf vast. Er is 1 schuif waarmee je de accu kunt loskoppelen, of juist vastzetten. Inmiddels ben ik dat schuifje kwijtgeraakt, hij is afgebroken. Ik dacht dat Thinkpads degelijk zijn, maar dit stukje is blijkbaar niet zo stevig gebleken. Ik moet nu moeilijk doen met een pen om de accu los te koppelen. De accu zit onder een randje geschoven en wordt enkel vastgehouden door twee plastic haakjes. Ook heeft de accu opvallend genoeg een andere kleur zwart dan de laptop zelf. Slordig! Als je de laptop wilt oppakken aan de accu, dan voel je dat je dat beter niet kunt doen. Ook als je de laptop als een tafeltje gebruikt om een hele lading losse rommel bijvoorbeeld samen met de laptop naar een andere kamer te verplaatsen, dan kun je hem beter niet aan de accu pakken. De laptop zelf zal het gebruik als tafeltje wel overleven, maar de accu niet.

Het is aardig om te vermelden dat de harddisk een zogenaamde "airbagfunctie" heeft (zo noemt Lenovo het). Het komt erop neer dat er een accelerometer in de laptop zit, die schokken detecteert. Als die een schok voelt, dan wordt de harddisk direct geparkeerd, zodat deze niet stuk gaat. Je kunt een statusschermpje oproepen van die accelerometer, en ook kun je de gevoeligheid instellen. Op het gevoeligst reageert hij al als je de laptop op je schoot legt. De middelste stand is goed genoeg om in de bus te kunnen werken; de disk blokkeert alleen als de bus over een drempel rijdt. En de minst gevoelige stand is niet gevoelig genoeg: dan moet je met de laptop gaan gooien voor de disk geparkeerd wordt. Was ik niet van plan. De harddisk zelf is ingekapseld in stukken rubber, dit is om schokken en trillingen tegen te gaan.

Er zwerven op YouTube genoeg filmpjes rond van Thinkpads die uit een raam worden gegooid, waar auto's overheen rijden of die met 50 kilometer per uur tegen beton aan gegooid worden. Dankzij de rollcage en de airbag blijft de data op de harddisk in al deze gevallen heel. Ik ga het niet proberen, ik geloof wel dat het goed zit.

Harddisk met rubberen bescherming

De buitenkant: aansluitmogelijkheden en lampjes

Aan de achterkant van de laptop zit alleen de accu. Links vind je achtereenvolgens: een Kensingtonslotaansluiting, de voeding, VGA, Ethernet, 1 USB-poort, een ExpressCard54 en een schuifje om Wifi aan en uit te zetten. Aan de voorkant zit een SD-kaartlezer. En rechts zit een USB-poort, een gat voor de stylus, de harddiskklep, een RJ11-modem, een gat waar ik later op terugkom, microfooningang, hoofdtelefoonaansluiting en nog een usb-poort. Het rijtje is behoorlijk compleet, alle ruimte is wel benut.

Het belangrijkste: er zijn 3 USB-poorten, en HDMI of DVI ontbreekt. Dit laatste is waarschijnlijk gedaan omdat dit soort laptops alleen voor zakelijke gebruikers is bedoeld, en zij gebruiken vaak een beamer. Beamers zijn vaak nog altijd VGA. Ik kan op mijn werk ook alleen maar VGA gebruiken. Wil je thuis een DVI- of HDMI-scherm aansluiten, dan heb je de X200 Ultrabay nodig. Die kost nog eens 230 euro...

Indicatorlampjes zijn er ook voldoende, en die zijn niet te fel. Ze zijn ook allemaal groen, niet dat irritante blauw. Als de batterij 20% of minder is, dan wordt de batterijindicator fel oranje. Dat valt wel op.

Opvallend is dat de VGA-aansluiting compleet is met schroefgaten. Je kunt een VGA-kabel dus vastschroeven als je dat wilt. Lang niet alle laptops hebben dat, en het is wel handig om midden in je presentatie niet opeens je beeld kwijt te raken als je wat grof met het touchscreen speelt.

Prestaties en de batterij

Laptopmodus

Voor de snelheid zorgt de Core i7 processor. Het is een "low voltage-processor". Dat houdt in dat de processor in rust veel minder stroom verbruikt dan wanneer hij volledig aangesproken wordt. Bij volle belasting trekt de laptop ongeveer 35 watt aan vermogen uit de accu (volgens Lenovo Power Manager). In rust komt dit niet boven de 11 watt uit.

De helderheid van het beeldscherm maakt wel een groot verschil in stroomverbruik. Het verschil tussen volledige helderheid en de laagste helderheid is 4,5 watt.

Ik heb een kunstmatige benchmark gedaan met SuperPI. Het duurt 23 seconden om het getal pi met 1 miljoen cijfers achter de komma 19 keer uit te rekenen. In de stroombesparende modus duurt dat maar liefst 50 seconden. Dan is de laptop niet sneller dan een gemiddelde netbook.

HyperPI resultaten
Cinebench benchmark

Cinebench geeft een benchmarkscore voor de CPU als voor OpenGL-prestaties. De CPU haalt een score van 1,78 punten. Klik op het plaatje hierboven om het te vergelijken met desktop-processors. Ter vergelijking: een Macbook Pro (met Core 2 Duo, 2,53 GHz uit eind 2008) haalt 1.48 punten. Echt veel sneller dan dat is deze laptop dus niet. De grafische prestaties kun je maar beter niet bekijken, omdat het dramatisch slecht is. 1.46 fps, dus frames per seconde! Spellen spelen kun je op deze laptop maar beter uit je hoofd laten. Ook voor Photoshop, dat tegenwoordig ook gebruik kan maken van de gpu, heeft hier dus niet veel extra's aan.

Een groot probleem met snelle processors is de warmteproductie. Bij deze laptop is dat niet aan de orde, want de warmteproductie blijft prettig laag. Je kunt makkelijk de laptop de hele middag op je schoot gebruiken. Hij voelt ook bij volle belasting wel warm, maar zeker niet heet. En als de boel warm wordt, slaat de ventilator aan. Deze hoor je nauwelijks, je voelt enkel wat warme lucht van de linkerkant af komen.

Een andere snelheidsbepalende factor is de harde schijf. De laptop is uitgerust met een stroombesparende 5400-toerenschijf van 320 GB. De schijf is in theorie behoorlijk snel (max. 85 MB per seconde, gemiddeld 60), maar je merkt toch dat het een bottleneck is als Windows het druk krijgt. De toegangstijd van 20 ms is niet denderend snel. Als 1 programma veel data moet versjouwen, loopt heel Windows dicht en kun je alleen maar wachten. Dat laatste gebeurt nog wel eens, zeker bij het opstarten. Opstarten tot en met ingelogd zijn zonder harddiskactiviteit, duurt ongeveer 40 seconden. Terugkomen uit slaapstand duurt tussen 1 en 10 seconden, afhankelijk van het humeur van de harddisk en de stand van de maan. Gewoon met Windows werken (deze review typen en intussen 10 websites open hebben) gaat natuurlijk uitstekend.

HDTune
HDTune met de grotere harddisk

Update: Vandaag heb ik het voor elkaar gekregen om dezelfde Windowsinstallatie op een snellere harddisk te krijgen. Zie de HDTune-resultaten hierboven: de schijf heeft een capaciteit van 500 GB en draait 7200 toeren per minuut. Gemiddeld is die schijf 15 MB/s sneller, en de maximale overdrachtssnelheid is 20 MB/s meer dan de oorspronkelijke 320 GB-schijf. De toegangstijd is met 3 ms korter iets beter. Je merkt wel meer dat de schijf aanwezig is, je hoort hem duidelijk draaien en bij een grote data-verhuizing hoor je hem zachtjes ratelen. Het batterijgebruik heb ik nog niet getest, maar dat lijkt mee te vallen.

Verder zou ik niet weten wat ik voor objectieve benchmarks zou kunnen toevoegen. Als iemand nog alternatieve benchmarks kan aandragen die wat kunnen toevoegen, schrijf dan een comment onderaan!

Samengevat: de laptop is in het algemeen snel te noemen, maar bij veel harddiskactiviteit wordt de snelheidsbeleving aardig verpest.

De batterij is een 8-cell li-ionaccu, met 67 Wh capaciteit. De accu is groter dan de standaardaccu, deze steekt daarom ongeveer 3 centimeter uit de achterkant van de laptop. Hij voegt met 450 gram ook aardig wat gewicht toe. Je krijgt er wel een lange accuduur voor terug. Bij "gewoon werken" op de laptop: 10 tabs in de browser, MS Word o.i.d. open, eventueel nog iets aan, gaat de accu ongeveer 4-5 uur mee. Dit is niet zomaar netjes, maar gewoon goed. In de energiespaarstand (helderheid omlaag, geen Aero, cpu op de laagste stand) kan de batterij 6-7 uur meegaan. Ook is er nog een "Battery Stretch" modus, hiermee wordt echt alles wat energie eet uitgezet: Windows gaat naar een Basic-theme, geluid gaat uit en zo nog meer), kan de batterij nog langer mee. Ga je Photoshop of een videoconversie starten, dan gaat de batterij "maar" 2-3 uur achter elkaar mee. Weer opladen kost tenslotte ook 3,5 uur.

Update 17 juli: De accu is na 7 maanden niet verslechterd. De capaciteit is nog steeds 67 Wh, terwijl hij is ontworpen voor 66 Wh. De accu is pas 117 cycles verder, maar dan nog. Ik gebruik de laptop elk dag, en elke dag gaat de accu wel 1 keer leeg tot 20% en weer vol.

Bediening en ergonomie: invoermogelijkheden

Het belangrijkste aan een laptop is het toetsenbord en de muis. Die gebruik je altijd, dus die moeten gewoon goed zijn.

Het toetsenbord is al jaren hetzelfde op een Thinkpad. Het is een fullsize QWERTY-toetsenbord met US-indeling. De Esc zit boven F1 en rechtsboven zit een vlakje van 6 toetsen met Delete, Insert, Home, End, Page Up en Page Down. Die zes zie je op een laptop vaak op vrij onhandig gekozen plaatsen zitten, bij deze laptop zitten ze tenminste bij elkaar. Nog meer opvallende dingen: boven de pijl naar links en naar rechts zitten twee toetsen die in de browser werken als "terug" en "verder". Tenslotte is er een blauwe ThinkVantage-knop. Deze start de Lenovo ThinkVantage Toolbox op (zie software verderop).

In het verleden is het Thinkpad-toetsenbord vaak geroemd om zijn precisie en "tactile feedback", dat is hier niet anders. Je voelt goed wanneer een knop is ingedrukt. Indrukken gaat eventjes zwaar, waarna de toets opeens echt ingedrukt wordt (het "tactile"). Dit hoor je ook een beetje (de "feedback"). Het toetsenbord is zeker niet de stilste, maar het werkt echt perfect. Het doet me denken aan mijn oude vertrouwde IBM M keyboard uit 1994, en dat mag Lenovo als een compliment opvatten. Moderne toetsenborden typen vrijwel nooit beter.

Het toetsenbord heeft twee nadelen. Als eerste zit de rode trackpoint tussen de G, H en B in. Als je een G of een H wilt typen, dan ram je vaak per ongeluk op de rode trackpoint. En een ander nadeel is de plaatsing van Fn en Ctrl. Links zit Fn, daarnaast zit Ctrl. Dit is ook al jaren zo, maar Lenovo is voor zover ik weet de enige fabrikant die Ctrl niet helemaal links plaatst. Ik ben eraan gewend (ik had al een Lenovo), je kunt het in de BIOS omdraaien, maar dat draait de opdruk van de toetsen nog niet om...

De trackpoint, muisknoppen en touchpad

Wat betreft de muis heb je twee keuzes: er is een touchpad en de vertrouwde "trackpoint" (het rode knopje in het toetsenbord). De trackpoint was er eerder, dus daar begin ik mee. Voor de mensen die het niet weten: IBM heeft de trackpoint in 1984 voor het eerst toegepast, uit ergonomisch oogpunt. Je hoeft voor de bediening van de muis je handen niet van het toetsenbord af te halen, dat scheelt elke keer weer driekwart seconde (bron: Wikipedia). Met je wijsvinger duw je het rode puntje in de juiste richting, waarna je met je linkerduim de linkermuisknop in kan drukken. Op het rode puntje tappen werkt ook, maar gaat niet geweldig. Je moet behoorlijk hard slaan, de echte muisknop werkt makkelijker. Later is er tussen de muisknoppen in een scrolltoets bij gekomen; deze is hetzelfde als het indrukken van het wieltje op een wielmuis. De bediening van dit geheel vergt heel wat gewenning, maar het is wel een vrij precieze manier die - zoals ik al zei - ergonomisch verantwoord is. In het begin zul je wel vrij vaak je doel op het scherm voorbijschieten, een goede motoriek in je handen is wel vereist.

Het touchpad tenslotte. Deze is bij de X201 erbij gekomen, de voorloper X200 had alleen maar een trackpoint. Omdat de X201 een ultraportable is, is er weinig ruimte onder het toetsenbord. En omdat er ook nog muisknoppen van de trackpoint op zitten, is het touchpad wel erg klein geworden: 60x28 mm. De precisie is ook hier gelukkig weer erg goed, met je vingertop kun je de muis een klein beetje bewegen en met een grote zwiep ga je naar de overkant van het scherm.

Het is wel duidelijk dat er compromissen gesloten zijn voor het touchpad, hij is eigenlijk echt te klein. Gelukkig is hij zo goed, dat ik toch nooit naar een externe muis verlang. Het touchpad heeft ook scrollmogelijkheden zoals een Mac die heeft. Je kunt met twee vingers tegelijk van boven naar beneden, of van links naar rechts scrollen. Dit gaat beter dan een streep tekenen op het meest rechter stukje touchpad om te scrollen, maar de combi trackpad+scrollknop is preciezer. In- en uitzoomen kun je ook doen op de Apple-manier: dus twee vingers naar elkaar toe bewegen voor uitzoomen en van elkaar af voor inzoomen. Dit gaat prima, maar niet in alle applicaties. Internet Explorer accepteert het bijvoorbeeld beter dan Firefox, omdat IE aangepast is door het Windows Touch Pack. Toch kun je het vaker gebruiken dan je denkt, bijvoorbeeld in- en uitzoomen in Google Maps.

Ik merk dat ik de trackpoint het vaakst gebruik. Op elke andere laptop ben ik aan het zoeken naar de trackpoint, en flauw genoeg hebben de meeste laptops er geen.

Bediening en ergonomie: vingerafdrukscanner

Een apart hoofdstuk voor de vingerafdrukscanner? Ja, want daar kun je heel veel mee. In Windows moet je 1 keer je vingers scannen, daarna kun je ze gebruiken. Als eerste kun je het BIOS-wachtwoord vervangen door de vingerafdruk. Dit werkt soepel. Ook kun je inloggen in Windows met de vingerafdruk, maar dat duurt wel een paar seconden omdat Windows de driver moet laden. Elke keer, als je opnieuw inlogt of van gebruiker wisselt. Je kunt de computer ook aanzetten of uit slaapstand laten komen met de vingerafdruk, en dan logt hij je ook automatisch in Windows in. Dat is wel handig.

Het enige wat niet kan, is het wachtwoord van Windows' UAC vervangen door de vingerafdruk. Als je als gewone gebruiker iets wilt installeren en je moet daarvoor inloggen als administrator, dan moet je toch telkens een wachtwoord intypen. Juist daarvoor was die vingerafdruk nou uitgevonden.

Er zitten indicatorlampjes op de vingerafdruklezer, die aangeven wanneer je kunt scannen, en of een scan is gelukt of niet. Geinig en praktisch.

Beeldscherm en gebruik als tablet

Het beeldscherm is een capacitatief multitouchscherm, die "Wacom Penabled" is. Dat betekent dat je het met je vingers kunt bedienen (zoals een iPad), en dat het tegelijk een Wacom tekentablet is. Het grote verschil met een tekentablet is dat je rechtstreeks op het scherm tekent of schrijft. De helderheid van het scherm is goed: het scherm kan bijna uit zo donker, maar is ook omhoog te schroeven tot de helderheid die een gemiddeld desktopbeeldscherm heeft. Ook de inkijkhoek is van alle kanten erg goed te noemen; zeker omdat het een tablet is, is dit ideaal. De kleurenweergave is redelijk goed, maar het haalt zeker geen hoofdprijs. Voor een businesslaptop is het uitstekend, maar kleurechtheid is voor dit scherm niet weggelegd.

Om de laptop te converteren naar "tablet-modus", draai je het scherm 180 graden en klap je hem voorover. Daarna klik je hem vast.

Converteren naar tabletmodus
Tabletmodus

Je hebt hier vijf knoppen en de vingerafdruklezer tot je beschikking. De knoppen zijn: Ctrl-Alt-Del sneltoets, een toets om het beeld 90 graden naar links te kantelen, een knop voor een menu met volume, helderheid, presentatie-modus en meer, en een knop om de tabletknoppen uit te zetten.

Tabletknoppen

Eenmaal geconverteerd naar tablet, is het eigenlijk een iPad geworden, maar dan met Windows. Je bedient Windows gewoon met je vingers. De pen werkt wel beter, omdat die preciezer is dan je vingers. De Windows Verkenner bedienen gaat nog aardig met je vingers, maar bij knoppen kleiner dan 1 cm2 wordt het wel erg goed mikken. Na calibratie van het touchscreen (zowel voor vingers als de pen) gaat de bediening met de vingers meestal goed, en met de pen zeker goed. De pen is wel gevoelig voor de hoek t.o.v. het scherm. Recht boven het scherm komt de muiswijzer precies onder de pen uit, maar als je hem schuin houdt, komt die er wel eens naast.

Aan de zijkant zit de Wacom-pen in de laptop geklikt, die schuif je er makkelijk uit. En met de pen kun je schrijven, bijvoorbeeld om een snelle aantekening te maken met Microsoft OneNote. Je raakt de pen natuurlijk wel makkelijk kwijt, en een vervangende pen kost 60 euro! Ik zou nog terugkomen op een gat aan de zijkant van de laptop: deze kun je gebruiken om een touwtje aan te bevestigen. De andere kant van het touwtje kan in het daarvoor bestemde gat in de pen. Zo raak je hem niet kwijt, ik moet alleen nog een geschikt touwtje vinden: lang genoeg, maar niet continu aan de laptop bungelend.

Windows heeft handschriftherkenning: je kunt tekst schrijven met de pen en Windows "vertaalt" dit naar getypte tekst. Dit werkt om korte teksten in te typen, je gaat geen hele verhalen zo schrijven. Een url gaat goed, een snel mailtje gaat nog net en deze review is gewoon te lang. Gewone Nederlandse tekst gaat goed, maar Windows herkent niet-Nederlandse woorden niet. Schrijf maar eens www.tweakers.net, dat gaat dus fout. Eigenlijk zou je hiervoor een taal willen kunnen selecteren (zie "problemen" onderaan deze review). Een keer toevoegen aan het woordenboek, en het gaat voortaan goed. Het helpt ook om Windows je handschrift aan te leren. Ik schrijf een z bijvoorbeeld met een streepje erdoor om hem niet te verwarren met een 2, en dat herkent Windows pas als ik het hem leer. Toch is de handschriftherkenning best indrukwekkend, een paar jaar geleden ging dit nog lang niet zo goed als nu. Grofweg herkent Windows 90% van wat je schrijft, zolang je normale zinnen schrijft. In elke zin van 15 woorden moet je ongeveer 1 woord aanpassen. Vaak staat het woord wat je eigenlijk wilde wel in de lijst met suggesties. Gekke tekens als een %, @, £, { en } gaan pas echt goed als je ze één keer aanleert.

Handschriftcorrectie in een notendop

Er is ook een on-screen toetsenbord, maar kies dan alsjeblieft gewoon het echte toetsenbord. On-screen werkt wel, maar echt langzaam en met 1 vinger. Dat doet de iPad dan weer beter, maar ja, die heeft ook geen alternatief.

Je kunt de tabletmodus natuurlijk gebruiken voor het browsen en af en toe een YouTubefilmpje bekijken. Bij dat laatste komt het enige echte nadeel tevoorschijn: de knoppen voor volumeregeling zitten verscholen onder het scherm. Je moet het volume dus regelen via het tabletmenu zoals hierboven afgebeeld, of via de te kleine Windows-icons rechtsonder.

Je kunt zelf bepalen hoe je het beeld op de tablet wilt zien. Een boek of een nieuwsblog lees je het liefst in portrait-modus, maar de "gewone" landscapemodus werkt ook. Hier is een knop voor, maar je kunt de accelerometer ook inzetten om het scherm automatisch te laten kantelen. Dit werkt - na calibratie - redelijk, maar lang niet zo vloeiend als op een iPad. De laptop kiest altijd de juiste richting, maar het scherm moet eerst even een seconde zwart worden, voor het beeld gedraaid is. Een iPad animeert deze draaiing...

Multimediatoepassingen

Hier kunnen we kort over zijn: deze laptop is hier niet voor gemaakt. Wil je een laptop waar je elke dag films op wilt kijken of muziek mee wilt luisteren, zoek dan even verder. Nu de motivatie.

Er zit om te beginnen geen cd-speler in de laptop. Even een dvd kijken is er dus niet bij. Natuurlijk kun je iets als Daemon Tools installeren, op een andere pc een image maken van een dvd en die dan op de laptop kijken, maar bespaar je die moeite alsjeblieft. Het werkt allemaal wel, maar het zal nooit gemakkelijk worden.

Het geluid van de twee luidsprekers is bar slecht. Iedere andere laptop die ik tegenkom heeft beter geluid. De luidsprekers lijken enkel gemaakt voor gesprekken, bijvoorbeeld met Skype. Als je blind zou gaan luisteren, zou je net zo goed kunnen denken dat het geluid uit een telefoon komt. Elke vorm van bass ontbreekt, het geluid is erg schel en mist ieder detail. Ook kunnen de luidsprekers niet erg hard. De luidsprekers zitten vooraan onder de palmrest, dus als je de laptop op je schoot hebt liggen dan sluit je de luidsprekers af. Een koptelefoon biedt meer soelaas, maar dan hoor je dat de geluidschip ook niet de beste is. De chip heeft moeite met complexe muziek, het lijkt dan alsof bepaalde stukken van de muziek worden "overgeslagen", de chip is niet in staat om alles netjes te versterken. Ik kan beter muziek luisteren met mijn mp3-speler of mijn nieuwe telefoon, want die zijn beide beter. Ook een iPhone is bijvoorbeeld veel beter.

Dan waar het geheel wel voor is gemaakt: spraak. De microfoon van de Thinkpad X201 werkt prima, de overkant kan mij met een Skype-gesprek prima verstaan. Ook kan ik de overkant goed horen uit de luidsprekers, mits het volume hoog genoeg staat. En de webcam maakt het plaatje af: het beeld is prima en past zich goed aan het omgevingslicht aan. Voor mij had de webcam niet gehoeven, omdat dit een businesslaptop is, maar het is een leuke extra.

Software: Lenovo-"bloatware"

Lenovo heeft een hele lading software voorgeinstalleerd. Deze software wordt vaak spottend "bloatware" genoemd, omdat het zo nutteloos is. Ik noem bijvoorbeeld: een power manager, access connections voor netwerkinstellingen, update manager, ThinkVantage diagnosetools, software die op Fn-F-toetscombinaties reageert en de vingerafdruksoftware.

Een ander voorbeeld: SimpleTap. Dit is bedoeld om het eerder genoemde nadeel van de tablet weg te nemen: tap met twee vingers tegelijk twee keer snel op het scherm of op het touchpad, en je krijgt een aantal touchvriendelijke knoppen om het volume te regelen, de helderheid in te stellen of de computer in slaapstand te zetten. Erg leuk, maar tappen kan alleen op de desktop en niet in een willekeurige applicatie zoals je browser. En de eerste keer opstarten duurt 23 seconden, daarna start het direct. Dit programma is dus leuk bedacht, maar het schiet zijn doel compleet voorbij.

Je krijgt heel veel mogelijkheden met de software, met het doel om snel bij populaire functies te kunnen. Tot zover dus het nut, want de uitwerking is matig tot erg slecht. Vooral de opstarttijd is dramatisch (en de snelheidsbeleving was al niet geweldig). Als het eenmaal 1 keer is gestart, werkt het wel behoorlijk goed. Ik heb niet getest hoe snel Windows "kaal" zou zijn, zonder deze software, maar ik weet bijna zeker dat het sneller is.

Batterij-instellingen

De update manager kan de genoemde Lenovo-software updaten, en Windows Update zit er meteen ook in geintegreerd. Kies zelf maar hoe nuttig je dat vindt. Als er animo voor is, kan ik meer over de software schrijven.

Verbinding met andere apparaten

Ik heb geen objectieve benchmarks gemaakt voor het bereik van wifi en bluetooth, maar ik kan wel wat zeggen over het praktijkgebruik. De wifi-adapter heeft een groot bereik: home-routers die op 40 meter afstand staan, worden nog net herkend. Een aardige vergelijking: in een betonnen huis heeft de wifi-adapter op 5 meter afstand van het modem, met 40 cm beton ertussen, 4-5 streepjes bereik. Een andere Compaq-laptop haalt daar 3-4 streepjes en een usb-wifi-adapter haalt 2 streepjes. De Lenovo is dus erg goed. Op mijn werk kan ik nog wifi ontvangen op 30 meter van de wifi-adapter vandaan, maar dan zit er nauwelijks beton tussen. De laptop geeft dan 2 streepjes bereik, terwijl andere laptops de wifi-adapter wel zien maar niet kunnen verbinden. En een telefoon met wifi ziet de hele wifi-adapter niet.

Bluetooth werkt zoals je mag verwachten. Ik kan mijn Blackberry aansluiten en de laptop als headset gebruiken. Ik zie het nut niet direct in, maar het is wel geinig om een telefoonnummer op de laptop in te typen en dan te bellen. Nuttiger is muziek die op de BlackBerry staat af te spelen via Windows Media Player, met kleine touchvriendelijke knoppen rechtsonder.

Internet via 3G heb ik inmiddels ook werkend gekregen. De laptop is voorzien van een Qualcomm Gobi 2000 modem, dat niet erg standaard blijkt te zijn. Veel aanbieders gaan ervan uit dat gebruikers een usb-dongle van Huawei gebruiken, en hebben hun software daarop aangepast. Ik heb een goedkope AH Mobiel Prepaid Internet simkaart, maar de software van AH Mobiel herkent alleen een Huawei-modem. En die heb ik dus niet. De software van Lenovo biedt gelukkig wel uitsluitsel, omdat deze de simkaart en het netwerk meteen herkent. Alleen belangrijke prepaidfuncties zoals internettegoed opvragen werken niet, omdat je daarvoor de AH-software nodig hebt. De Lenovo-software ondersteunt ook het ontvangen van sms-berichten, maar alleen nadat ik dit zelf heb aangezet. De software heeft in de programmamap een xml-bestand uit 2006 staan, met providers erin. Vodafone bestaat al langer dan vandaag, dus die staat in de lijst. Als je handmatig erbij typt dat sms-functies moeten werken, dan werkt het dus. Een SMS sturen is me nog niet gelukt.

Gek genoeg is het makkelijker om via de Windows-interface verbinding te maken met internet via de simkaart, daarna gaat internetten met de laptop prima. Ook past de Lenovo-software zich hierop aan, door sms-berichten meteen te laten zien. Natuurlijk is Windows en zijn software niet erg prepaid-vriendelijk. Als je Windows Update niet op handmatig hebt gezet, en de updates van diverse programma's niet hebt uitgezet (virusscanner, Java, Adobe, etc.) dan gaan die vrolijk je tegoed compleet opeten. Zelf even aan denken, en internetten gaat onderweg uitstekend. En zodra er weer wifi in de buurt is, zal de Lenovo-software dat meteen melden.

GPS

Toen ik de specificaties van de Gobi 2000 opzocht, stond er GPS bij. Het vergde flink wat zoekwerk op de website van Lenovo om de GPS-software te vinden, want het stond niet in de lijst van software voor deze tablet. Uiteindelijk heb ik drivers gevonden, en die werken goed. Buiten heeft de laptop binnen een minuut meestal wel een gps-fix, en kun je op Google Maps zien waar je bent. Als het zwaar bewolkt is, dan duurt het langer. Ik heb nog niet ontdekt hoe je de GPS-info kunt koppelen aan bijvoorbeeld een programma waarmee je een route kunt traceren. Het is leuk speelgoed, maar ik zal het niet dagelijks gebruiken.

Support van Lenovo

Contact opnemen met de telefonische klantenservice van Lenovo gaat redelijk. Het algemene servicenummer is een Nederlands 020-nummer, dus dat heeft een lokaal tarief. Geen dure 0900-grappen. Doorverbonden worden met de technische serviceafdeling is lastiger. Ik heb inmiddels ruim 10 keer naar Lenovo gebeld (niet alleen voor deze laptop), en iedere keer krijg je iemand aan de telefoon die wel Nederlands spreekt, maar met een zodanig accent dat het erg moeilijk te verstaan is. Let wel: het Surinaamse accent van de buurman is veel makkelijker dan dat van deze klantenservice. Je moet alles wat zij moeten overtypen ook spellen (je naam, adres, typenummer van de laptop, etcetera). En dan niet "r o l a n d", maar "rudolf olivier leo anton nico david". Niet ideaal (ik ken het officiele telefoonalfabet niet), maar ze helpen je wel erg goed. Ze nemen alle tijd voor je, en gaan door tot alle problemen die zij kunnen oplossen, opgelost zijn. Het gaat zo ver dat ze via een browser-plugin je computer kunnen overnemen en dingen kunnen repareren op afstand, mits je daar toestemming voor geeft. Dat is natuurlijk erg handig, zeker als je zelf niet zo'n Windows-knutselaar bent. Navraag aan een telefonist leert dat de Nederlandse klantenservice zetelt in Boekarest. Ja, dat is in Roemenie. Al ben ik ook al op 1 dag drie keer naar de Britse klantenservice doorverbonden. "Good afternoon, Lenovo customer service, how can I help you?" Tsja, erg interessant, maar totaal niet handig.

Een belangrijk probleem heeft meer met Windows te maken. De Thinkpad X201 Tablet is een tablet met handschriftherkenning. Ik wil zelf graag mijn OS in het Engels hebben (dat heb ik al jaren). Maar intussen wil ik wel Nederlands kunnen schrijven. Die combinatie gaat niet goed, omdat Windows 7 Professional dat niet toelaat. Taalpakketten en het kunnen wisselen van taal is een feature van Windows 7 Ultimate. Ik heb dit niet voorzien (vooral te gemakkelijk gedacht hierover), maar Lenovo had hiervoor wel Windows 7 Ultimate als optie kunnen aanbieden. Ik moet nu Windows 7 installeren in het Nederlands, om Nederlands te kunnen schrijven. Of voor 290 euro via Windows Anytime Upgrade de Ultimate-versie kopen.

Installatie van Windows 7 Ultimate

Voor de taalpakketten heb ik Windows 7 Ultimate geinstalleerd. Zonder alle Lenovo-software was Windows 7 vliegensvlug. Voor alle hardware in de laptop moet je drivers installeren en tussendoor opnieuw opstarten. De vingerafdruklezer of het multitouchscherm snap ik nog, maar de Broadcom LAN-adapter... Na installatie van de Lenovo Power Manager, Fingerprint software, hotkey-software, etcetera, had de laptop meteen twee keer zo lang nodig om op te starten. Om die reden mag je het wel "bloatware" noemen, maar ondanks dat is de software wel behoorlijk handig.

De snellere harddisk heeft wel bijgedragen aan een snellere Windows, en om de zoveel tijd een flinke schoonmaakbeurt helpt ook. Dus registry schoonmaken, schijven defragmenteren en optimaliseren, etcetera. AVG PC Tuneup doet zijn werk geduldig...

Samenvatting van een jaar gebruik

Inmiddels is de laptop een jaar oud, en wordt het tijd om de bevindingen op een rij te zetten.

Allereerst de hardware. Zoals eerder vermeld is het schuifje van de accu af gevallen, en zit de sticker met het serienummer los. Ook zijn een aantal toetsen van het toetsenbord een beetje glad geworden, maar nog lang niet versleten. De rode trackpoint is iets gladder geworden, maar hij doet het nog uitstekend. Dit is eigenlijk alles, want aan de rest van de laptop zie je niet dat hij een jaar gebruikt is. Ook zitten er op het scherm bijvoorbeeld geen krassen, en ik heb echt het touchscreen gewoon gebruikt, ook met de pen. Het scherm is wel redelijk vingervlekgevoelig, maar zolang je geen chocola eet boven de laptop is schoonmaken met een antistatische doek en wat lcd-reinigingsvloeistof een eitje.

De accu heeft nog 62,71 Wh capaciteit over. Dat is nog 94% van de oorspronkelijke 67 Wh, dat is geen noemenswaardige verslechtering. Ik heb de accu altijd gewoon gebruikt, er zijn 220 laadcycli voorbij gegaan. Hoe een laadcyclus precies werkt weet ik niet, maar een keer ontladen tot 15% en dan weer volledig opladen is in elk geval wel een cyclus. Het is op 1 hand te tellen hoe vaak de accu echt leeg is geweest, dat is niet vaak. Volgens mij is dit een ideale manier om een accu te gebruiken. De laptop altijd aan de oplader gebruiken is funest, daar wordt de accu "lui" van. En het ding vaak helemaal ontladen en dan een week niet opladen is ook funest, dan eet de accu zichzelf op.

De harddisk is sloom en blijft sloom. Windows heeft het na een jaar blijkbaar druk gekregen. Dat is een bekend probleem en ligt niet specifiek aan deze laptop, maar het wordt tijd voor een SSD. Zeker dan is de laptop weer echt als nieuw qua snelheid. Nu ben ik elke keer bezig met defragmenteren en met het schoonmaken van de registry met AVG PC Tuneup. Dat helpt voor een week, daarna is het weer sloom. Het is niet raar als de laptop nu twee minuten staat op te starten.

Ik merk aan mezelf dat ik het touchscreen wel gebruik, maar het gebeurt niet heel vaak dat ik op de bank zit met de laptop ingeklapt als tablet. Vaak gebruik ik mijn vingers om in Windows 7 programma's op te starten, of even snel iets aan te klikken. Met de muis wijzen is dan vaak langzamer. De laptop gebruiken alsof het een iPad is en op de bank websites afstruinen doe ik minder dan ik had verwacht. De laptop is dan toch vrij zwaar, en het klikken op kleine letters is niet precies genoeg. Inzoomen met twee vingers biedt wel soelaas, maar dat werkt niet altijd. Ook het "schrijven" van url's met handschriftherkenning is dan niet geweldig, want url's komen niet voor in het woordenboek. Windows is dus voor dat gebruik niet echt toereikend.

Wel gebruik ik de pen vaak in combinatie met Microsoft OneNote. Daarmee kan ik in tabletstand doen alsof de laptop een notitieblok is. Dit is ideaal voor aantekeningen in een werkbespreking, of voor met maken van lesvoorbereidingen in de trein (ik ben docent informatica). En als ik de laptop aansluit op de beamer in mijn lokaal, dan heb ik een mobiel smartboard bij me, dat is voor het onderwijs ideaal.

Ik hoop dat deze goede ervaringen gelden voor alle types Thinkpad. Mijn exemplaar is nog lang niet aan vervanging toe, ik ben van plan het ding ongeveer 4-5 jaar te gaan gebruiken. Ook voelt het nog niet alsof ik aan een nieuwe laptop toe ben, en dat is precies de bedoeling. Dat gevoel had ik na anderhalf jaar BlackBerry-gebruik bijvoorbeeld wel. Die BlackBerry was helemaal geweldig toen ik hem kocht, en liep na anderhalf jaar echt hard achter de feiten aan. Deze laptop was helemaal geweldig toen ik hem kocht, en is dat nog steeds. Ik was altijd al Thinkpad-fan, en ben dat geloof ik nog steeds.

De hardware is onovertroffen sterk: je hebt echt een laptop in handen die jarenlang elk stootje overleeft. Het afbreken van het batterijschuifje is een kleinigheid. Het beeldscherm is goed genoeg en de ergonomie van de bediening is erg goed. De prestaties zijn hoog, maar niet de top. Gelukkig wordt de laptop niet te warm en is de ventilator stil. In de praktijk is de laptop snel, tot de harddisk geaaid wil worden. Een SSD zou dan uitkomst kunnen bieden.

Er zijn ook noemenswaardige nadelen: het touchpad is erg klein. Niet heel erg, maar je merkt het elke keer weer. Ook zit er geen cd-speler in. Deze laptop is niet bedoeld om bijvoorbeeld een film op dvd te kijken, maar op je werk moet je software die je op cd krijgt wel elke keer op een usb-stick zetten.

Concluderend op dit lange verhaal: de Lenovo Thinkpad X201 biedt enorm veel mogelijkheden, die in een uitstekende verpakking zitten. Je betaalt er dik voor, 1749 euro is echt veel. Maar je krijgt een goede, snelle laptop en het gemak van het touchscreen dat vergelijkbaar is met een iPad. De totaalprijs is die van... die twee apparaten bij elkaar en nog een beetje! Ik vind het gemakkelijk om die beide apparaten in één te hebben, en als je dat ook vindt, dan is de Thinkpad X201 dé laptop bij uitstek.

Updates

Update 24 januari 2011: iets over het design gezegd, en een benchmark van de snellere harddisk toegevoegd.

Update 12 maart 2011: het hele verhaal nog eens doorgelopen op wijzigingen na 2 maanden gebruik. Onder andere een stukje over problemen erbij, en hier en daar een kleine toevoeging.

Update 1 april 2011: Cinebench-benchmark toegevoegd.

Update 17 juli 2011: ervaringen na 7 maanden gebruik: hoe gaat het met de accu? En GPS-feature toegevoegd

Update 16 januari 2012: ervaringen na 1 jaar gebruik: alles even doorgelopen en samengevat in een eigen hoofdstukje. Ook een hoofdstukje "Multimediatoepassingen" toegevoegd.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X201 (NU7FJMH)?

Hier een gebruiker van een zelf samengestelde X201 (moest uit VS komen maar dan heb je ook iets naar wens ;) ).
Je review staat eigenlijk bij het verkeerde product want je hebt een X201t (t van tablet, er bestaat ook nog een X201s welke ook met UM cpu's werkt)
edit:
Blijkbaar staat er hier op tweakers.net niet bij elk x201 tablet de titel x201t ;)

Verder is de X200 dock ook goed te gebruiken on the road alleen is je systeem dan een keer zo dik. Dat de accesoires duur zijn ben ik met je eens maar ik heb zelf maar 110$ voor me dock betaald vanwege lenovo actie welke alleen in de VS mogelijk was.

Mocht je ooit een dock nemen en de displayport gaan gebruiken icm audio dan is FN+F6 iets belangrijks om te onthouden omdat je daar dan het vinkje voor HD audio kunt aanzetten ;)

Verder laad je systeem wel een stuk sneller op met bv de Ultraslim 90w adapter tov de standaard 65w ;)

[Reactie gewijzigd door The-Source op 24 januari 2011 18:39]

Hier vind je benchmarks tussen de Corsair F120, OCZ Vertex 2 & de Intel X-25: http://www.storagereview.com/corsair_force_f120_ssd_review
Als die HD zo de bottleneck vormt, kun je overwegen een X61 tweedehands op de kop te tikken en uit te rusten met een SSD. Zitten ook wel haken en ogen aan, maar dan ga je wel erg lekker.

EDIT: is maar een suggestie, is natuurlijk geen volwaardig alternatief voor dit vette apparaat. Heb zelf de X61S in bezit, en helemaal verslaafd aan IBM. Merkte bij mij wel dat de accu ineens wat sneller ging verouderen, en heb dat ook om me heen gehoord. Zijn daar meer ervaringen mee?

[Reactie gewijzigd door BvDorp op 23 januari 2011 23:09]

jup, ben nu zelf 4 jaar de trotse gebruiker van een thinkpad t60p, accuduur was al niet geweldig toen deze nieuw was (ongeveer 2,5 uur) maar na 3 jaar mag je erop rekenen dat je accu het niet veel langer dan 10 minuten meer volhoud. na 4 jaar kan ik de accu beter thuislaten want zo gauw ik de adapter eruit trek is deze in 20-30 sec leeg.

verder heb ik de harde schijf vervangen omdat deze maar 100gig was (blijkbaar is dit nog steeds een voorkomend probleem bij thinkpads). ook heb ik 2x de heatsink moeten vervangen omdat de ventilator ratelde en deze niet los verkrijgbaar was. En de adapter was na 3 jaar versleten wat niet zo vreemd is bij dagelijks gebruik. al zou een langer snoer waarschijnlijk wel veel schade doen voorkomen aan de adapter.

denk btw wel dat het scharnier van het scherm het een lange tijd volhoud. thinkpads staan bekend om hun degelijkheid en ook de schermscharnieren zijn daar een grote plus van. als je gaat voor degelijkheid zijn dit de echte aanraders, ze kunnen tegen een stootje, zijn goed met hitte (max temperatuur ligt rond de 115-120 graden 8)7 )

al bij al een goede review met veel bekende plus- en minpunten. :)
Ik heb ook een X61 met SSD, en ja, de accu daarvan is nu wel redelijk op. Hij houdt het nog 30 minuten vol, of een uurtje als ik niets doe :).
Tsja, en een nieuwe (originele) 8-cell accu kost weer meer dan 200 euro... Ik neem aan dat de X61 zelf verder nog helemaal intact is? Hooguit een wat gebruikt toetsenbord en muis...
Het toetsenbord en de nipple zijn nog in goede conditie, net als de rest van de laptop; alleen de CPU fan maakt meer herrie dan voorheen.
Ik heb nog een 500 GB harddisk liggen, die 7200 toeren draait, eigenlijk wil ik die gewoon gebruiken. Maar door allerlei ellende met rechten en licenties, heb ik het originele OS nog niet op die andere disk gekregen. Een heleboel ellende; ik ga Windows 7 nog wel eens vers op die hd zetten.

En zowaar is het gelukt om toch een kopie van de originele schijf op de 500 GB-schijf te zetten :D Ik ga daarvan zo maar eens wat benchmarks toevoegen.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 24 januari 2011 19:47]

Waarom dat? in deze X201 kan gewoon een 2.5" SSD.
Dus als je deze laptop koopt en een OCZ SSD ofzo, kan je hem er gewoon in doen.

zal je snelheid enorm goed doen heb ik gelezen op het forum van thinkpads.com
Een SSD zal nog sneller zijn, maar ik heb geen geld om een SSD te kopen :+ En die 500 GB-disk had ik nog liggen. Logische keuze, maar iemand die wel geld overhoudt na het kopen van deze laptop, moet zeker een SSD overwegen.
Goede review. Toevallig zat ben ik zelf nog op zoek naar een tablet/tabletpc met enigszins een goede processor en wacom pen. Wil hem voornamelijk voor sketchbook, zbrush en ps gaan gebruiken. Hoe ervaar je de druk gevoeligheid van de pen? Heb je ook ervaring met andere tabletpc's? Thanks
Bedankt voor je beoordeling :)

De pen is drukgevoelig, maar dat werkt standaard alleen in Office-programma's. Bijvoorbeeld in OneNote: de gevoeligheid is daarin prima. Als ik de pen zonder te drukken over het scherm laat glijden, dan gebeurt er niets, maar als ik heel licht te drukken dan wordt een dun lijntje getekend. De overgang naar een dikke lijn is goed te noemen. Ik heb geen ervaring met andere tablets, dus daarmee kan in je helaas niet helpen.

Ik moet dus zelf nog zien hoe ik de pen in Photoshop ga laten werken, dat schijnt wel te werken.

Edit: Ik heb geprobeerd een driver van Wacom te installeren om de drukgevoeligheid in Photoshop aan de praat te krijgen, omdat dat op diverse fora aangeraden werd. Het resulteerde helaas alleen maar in ellende: drukgevoeligheid werkte nog niet in Photoshop en het display herkende de pen alleen nog maar als een muiswijzer, de penfunctie was weg. Dus: recovery gedaan om de functionaliteit weer terug te krijgen...

[Reactie gewijzigd door roland83 op 24 januari 2011 23:16]

Thinkpad roelt, deze ook weer zo te zien. Heb een 2e handsje, R51, en die gaat nog echt wel een jaar of minimaal 3 mee lijkt me (langer mag ook, alleen stoppen de Xp updates in 2014, en Vista komt er mooi niet op). Daarna wordt het of een iBook, of weer een Thinkpad, misschien deze wel, uiteraard 2e hands, sorry maar die dingen verliezen nogal snel waarde, zeker als je een exemplaar uit het bedrijfsleven kan bemachtigen, die schrijven flink erop af.
De hele Thinkpad series zijn prima laptops. alleen jammer van hun uiterlijk.

beste ervaring met thinkpads die ik heb zijn de T61 en de X300.

@ BVDorp:
De accu van deze laptops gaan opzich wel lang mee, bij ons op kantoor hebben we dus ook x61 en 1 a 1,5 jaar is het wel gezien met de batterijen

Hieronder de Thinkpad die wij actief hebben binnen het bedrijf, zoals je kunt zien zijn

Prestatie lijn: T61,W500,W510
Tablet/smal form: X61, X200, X201S,X201T,X300,T400

het zijn er nogal wat. want wij zijn UITERST tevreden over deze serie.

Dus mocht je een leuke tablet zoeken raad ik je deze zeker aan(uit eigen ervaring)

Alleen de prijs is minder leuk
Probeer Open SuSe Linux met Gnome 3 of LXDE of probeer 'Hackintosh' dan kan-ie nog wat langer mee.
:*)
heb er hier nog 3 liggen. zijn fijne dingen maar naar mijn mening net ff iets te klein.
nette review verders :)
Het is zeker af en toe irritant dat de letters op het scherm wel erg klein worden. Gelukkig kun je dan met twee vingers vaak makkelijk inzoomen, bijvoorbeeld in de browser. En omdat het toetsenbord niet kleiner is dan normaal, vind ik het prettig werken :) Op zo'n netbook kan ik bijvoorbeeld echt niet typen.
Zeer knappe review, plezant en nuttig om te lezen. Het uiterlijk van een Thinkpad, je moet er voor zijn.. en ik ben er gewoon helemaal voor :) Heb al jaar en dag een Thinkpad.

1 tip nog, zoals hier nog al gezegd is, knal daar een 120GB SSD in, bijvoorbeeld de Corsair F120 en je weet niet wat je overkomt.. Heb ik bij de mijne ook gedaan, was precies plotseling een gloednieuwe laptop uit de toekomst :) Booten in enkele seconden, programma's laden .. meteen, etc.. Wereld van verschil! En heb je die 'airbag' functie niet meer nodig :)
Okee, na ook deze lovende mening over een SSD te lezen, ga ik er eens over nadenken. Weet je een plek waar je benchmarks van een SSD kunt vinden?
wij bestellen deze alleen maar voor onze werknemers.

of de 128gb SSD of de 320GB HDD

erg goede feedback krijgen wij van de personen die deze tablet hebben.
Echter heeft ie soms nog wel is problemen met de driver( BOD, komt meestal door de bluetooth) wat wij dan opgemerkt hebben. (kan aan onze Image build liggen natuurlijk)

tegen hanger die wij bestellen omdat sommige mensen dit ding gewoon lelijk vinden is de HP2740.

We bestellen ze overigens met de I7-Q620 erin en 4GB Ram

Leuke machines, goede review :)
Ik gebruik zelf een X60 tablet en wat ik ongelofelijk jammer vind aan de nieuwe modellen is dat er geen high-res optie meer wordt aangeboden. Ik heb zelf een scherm met een resolutie van 1400x1050 en dat werkt zo lekker. Ondanks het kleinere formaat heb ik toch dezelfde ruimte als mijn T61.

De reden begrijp ik wel. Met zo'n hoge resolutie is je vinger niet precies genoeg, dus de touchscreen functionaliteit vereiste gewoon een lagere resolutie. Maar als ik moest kiezen tussen hoge resolutie of touchscreen dan wist ik het wel...
Ik ben ontzetten fan van die rode muisknop-stick in het keyboard. Dat werkt echt goed.
Je kunt zelfs kiezen uit vershillende opzetknopjes, hoger, zonder en met bobbetjes. Ik heb nog een R51 in gebruik.. ja die is oud.. maar draait nog als een tierelier (XP-pro 32Bit). Het enige wat ik ooit heb geupgrade zijn HD (5400 8Mb -> 7200rpm 16Mb) en meer werkgeheugen.

Dus ik zou zeggen propbeer die stick een i.p.v. de mousepad! (die de auteur te klein vind)

[Reactie gewijzigd door BUR op 12 april 2011 10:43]

Ik wissel de twee muizen vaak af. Je kunt me vaak op de rode trackpad vinden, maar die is toch niet zo heel precies in sommige gevallen. Soms vlieg je makkelijk over een item heen als je kunt kiezen uit een rij van 10 dingen. Het touchpad reageert wel goed, maar die reageert niet meteen als je een knop van het toetsenbord hebt ingedrukt. Dat is ook raar... Beide muizen werken dus heel goed, het touchpad is wel klein maar dat stoort niet echt als je de muissnelheid opschroeft.
Die vertraging komt waarschijnlijk door Lenovo touchpad software waardoor je cursor niet verspringt als je aan het typen bent (bij Dell heet dat TouchCheck en is uit te schakelen in de Dell Touchpad software). Ik persoonlijk vind het verschrikkelijk irritant aangezien ik touchpad en toetsenbord graag samen gebruik.
JA! Je bent een held! :)

Het komt inderdaad door PalmCheck, die een beetje te gevoelig stond ingesteld. Even de review aanpassen....