Apple iPod Touch V4 32GB Zwart Review

evanraalte 23 januari 2011, 1.885 views

Apple iPod Touch V4 32GB Zwart

Pluspunten

• ziet er mooi uit
  • is heel snel
  • veel opslag
  • niet heel erg duur voor wat je krijgt
  • super mooi scherm
  • 2 camera's

Minpunten

• Heel krasgevoelig (achterkant)
  • Kan niet goed tegen een stootje
  • Accu is niet zo goed als Apple claimt, maar wel voldoende

Geluidskwaliteit Score: 4
FOTO'S KOMEN NOG , BENCHMARKS KOMEN OP VERZOEK

Ik heb nu een aantal maanden een iPod Touch 4g, tijd voor een review! Ik bespreek alleen de belangrijkste zaken, dus niet elke applicatie.

Inhoudsopgave:
• Waarom een iPod touch?
• Wat zit er in de verpakking?
• Hoe ziet de iPod eruit?
• Retina scherm
• Snelheid
• iPod functie
• Gaming
• Accu
• Conclusie

Waarom een iPod Touch?

Ik had een nieuwe mp3-speler nodig om mijn oude creative ZEN te vervangen. Ik heb ongeveer 14GB muziek dus de minimale opslagcapaciteit moest 16GB zijn. Verder wou ik ook een vervanger voor mijn verkochte nintendo DS, Gewoon even snel een spelletje spelen als je ergens op moet wachten, of in de trein zit. Ook wilde ik films kunnen kijken, dus het scherm moest groter zijn dan 3 inch. Omdat er niet veel mediaspelers zijn die dat allemaal kunnen kwam ik eigenlijk direct op de iPod Touch uit. Verder wist ik dat Apple een iPod event hield in september, dus ik heb geduldig afgewacht. Het resultaat is nog mooier dan ik al dacht, namelijk:
• Nog dunner
• Nog sneller (Apple A4 processor op 1ghz)
• Retina scherm ( 960 x 640 pixels)
• 2 camera’s ( niet nodig, maar wel handig)
• Prijs was hetzelfde gebleven: 300 euro ( best veel geld, maar dan heb je ook wat)
Dit waren voor mij de redenen om direct zo’n apparaatje aan te schaffen. Zo gezegd zo gedaan.

Wat zit er in de verpakking:

De verpakking is niet heel bijzonder, maar dat hoeft ook niet, het gaat tenslotte om het product erin. In het pakje zat het volgende:
• Een iPod
• Een oplaadkabel
• Een quickstart guide
• Oortjes van Apple ( zonder volume switch, erg jammer)
Erg minimaal dus, maar het maakte mij niet veel uit, ik had nog ergens een USB lader liggen dus meer had ik eigenlijk ook niet nodig.

Hoe ziet de iPod eruit?

Het is eigenlijk in 1 woord te omvatten: strak. Er zitten geen hoekjes aan, het apparaat is mooi afgewerkt. En bovenal: heel dun, slecht 7,2 millimeter. Desondanks voelt het apparaat toch stevig aan.
Hier zijn verder nog wat afmetingen:

Hoogte: 111mm
Breedte: 58,9 mm
Diepte: 7.2 mm
Gewicht: 101 gram

Klein apparaatje dus, ik was er in ieder geval blij mee. Er zijn alleen wel een paar dingen waar ik achter ben gekomen:
• De achterkant krast echt heel snel, ik heb hem een keer op mijn bureau gelegd ( voorzichtig) en toch zag je kleine krasjes zitten.
• Niet heel sterk, de iPod is een keer uit mijn zak op de vloer gevallen, er zit nu een deukje in de hoek, ik ben blij dat het glas niet kapot gegaan is.
Wat ik dus aanraad: koop direct een hoesje erbij ( heb ik nu ook gedaan)!

Het retinascherm:

Wat een adembenemend scherm is dit zeg! Ongelofelijk scherp en helder, het is overigens niet exact hetzelfde scherm als de iPhone 4. De achtergrond verlichting is anders en daardoor heeft de iPhone 4 een betere kijkhoek, dat mag ook wel voor dat geld zou je zeggen.
Wat wel jammer is is dat lang niet alle applicaties deze resolutie ondersteunen, je krijgt dan de oude resolutie te zien, en dat ziet er veel minder mooi uit ( 480x320). Maar ik begin wel te merken dat steeds meer app’s retina-ready worden.

Snelheid:

Voor Jailbreak:

Alles start super snel op, lagt niet en werkt gewoon top. Je merkt wel dat het multitasken niet zonder grenzen is. 512mb werkgeheugen ipv 256 was fijn geweest, maar je kan niet alles hebben. Ik wil nog wat benchmarks gaan posten, alleen ik weet niet wat voor software ik daarvoor zal moeten gebruiken ( misschien suggesties?)

Na Jailbreak:
Nog steeds heel snel, alleen merk je wel dat het apparaat langzamer wordt. Opstarten duurt langer, applicaties starten op zich niet zo, maar er is wel is wat lag bij het opstarten van een applicatie. En voor de mensen die hopen dat cydia nu wel snel is: vergeet het maar  . Het programma blijft heel langzaam… daarom raad ik ook Icy aan ipv cydia.

iPod functie:
Uiteindelijk koop je een apparaat hiervoor. De applicatie werkt gewoon goed, je kan afspeellijsten beheren, op artiesten en albums zoeken of gewoon een nummer zoeken. Ik ga deze applicatie ook niet al te uitgebreid behandelen omdat deze al bijna 4 jaar het zelfde is.
Als je een nummer opent kun je het volgende doen:
(picture is coming here)
• Play/pause: spreekt voor zich
• Vorige nummer/volgende nummer: spreekt voor zich
• Volume: met de balk onderin het scherm kun je het volume aanpassen
• Shuffle: nummers door elkaar heen spelen
• Repeat: nummer of afspeellijst herhalen
• Door een nummer heen scrollen: hoe lager je over het scherm sleept, des te nauwkeuriger dit wordt.

Als je iPod in je broekzak zit kun je ook makkelijk het volume aanpassen met de volume knoppen aan de zijkant. Dit werkt top.
Als je naar een ander nummer gaat werkt het ietsie anders: je doet je ipod aan, drukt 3 keer op de home button, dan komt er zo’n playing-bar naar voren. Hier kun je naar het volgende/vorige nummer of het nummer uitzetten

Gaming:

Door de snelle hardware van dit apparaat kun je ook goed gamen, ik verneem eigenlijk nooit lag, tenzij er veel programma’s op achtergrond runnen, maar die kun je ook makkelijk uitzetten. Er zijn veel leuke spelletjes voor de iPhone en iPod die helemaal niet zo mooi zijn (grafisch) maar wel heel leuk, zoals:
• Cut the rope: hierbij moet je snoepjes in de mond van een monstertje krijgen door touwtjes door te snijden, erg verslavend! (0,79 euro)
• Angry birds, hierbij moet je varkens kapot maken met vogels( schiet ze af met een katapult). (0,79 euro)
• Cover orange ( gratis), hierbij moet je sinaasappels beschermen tegen de zure regen. Soms lastig, maar wel verslavend.

Accu:

Volgens Apple moet dit apparaat 40 uur muziek achter elkaar kunnen draaien, dit klopt echter niet helemaal, ik denk dat ie 24 uur haalt als ik wifi enzo uitzet, maar echt niet langer. Ook moet je als je de hele dag wifi aan hebt en af en toe even een spelletje speelt echt wel om de dag opladen, de eerste dag dat ik hem had moest ik zelfs 2 x opladen die dag. Maar dan heb je het wel over intensief gebruik.

Conclusie:

Al met al een heel mooi apparaat waar veel mee mogelijk is, toch heb ik als tweaker wel behoefte aan een jailbreak omdat je dan toch wat meer met dit ding kan. Het is een strak apparaat, maar echt sterk is ie niet dus nogmaals: koop een hoesje erbij. De accu is niet zo goed als beloofd maar ik heb er geen probleem mee omdat ik eigenlijk nooit ergens zonder stroom zit.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V4 32GB Zwart?

Bedankt voor de reacties:P het hoesje wat ik heb is een siliconen ding van belkin. Dit werkt beter dan plastic omdat het ook de val breekt mocht je iPod vallen. Verder sluiten ze goed aan, en krassen de hoesjes ook niet(in tegenstelling tot plastic hoesjes).

edit: dit is em: http://www.bol.com/nl/p/e...dex.html#product_overview

edit2: screen protector heb ik besteld op deal extreme voor 1 euro, veel betere prijs dan de 10 euro die je er hiervoor moet betalen.

[Reactie gewijzigd door evanraalte op 23 januari 2011 17:22]

Voor m'n 1e generatie iPod touch kocht ik destijds 2 siliconen hoesjes, maar dat vond ik eerlijk gezegd geen succes. Maar ja, ze waren bij elkaar geloof ik iets van 5 euro en merkloos dus misschien dat de duurdere (van een bepaald merk) beter van kwaliteit zijn.

Ik had daarvoor ook al een leren folio van Belkin, maar door het erin- en eruit schuiven ontstonden er al vrij snel krasjes.

Na de aanschaf van deze 3 hoesjes kocht ik eindelijk de juiste case. Dat was de Griffin Reflect en deze beviel me zo goed, dat ik deze ook voor m'n 3e generatie iPod touch heb gekocht. Ik had die 1e generatie vervangen voor een 3e generatie.

Op de achterkant van m'n huidige iPod zijn echt geen krasjes te bekennen, dus het is niet altijd gezegd dat plastic hoesjes krasjes op je iPod veroorzaken.
Goede review. :)
Heb zelf ook een 4g sinds december vorig jaar. ook een jailbreak op 4.2.1 staan, en gaat als een speer. batterij gaat soms een beetje snel leeg ja. Ik heb er ook een siliconen hoesje omheen. werkt beter dan die plastic covers want als hij valt vangt hij het beter op omdat het van zachter materiaal is.

Maar goed gedaan, alles klopt wat hierboven staat ;)
Welk hoesje heb je gekocht als ik vragen mag? Hoe zit het met de ervaringen?

Maak je ook gebruik van een screenprotector, zo ja, welke?

Leuke review verder. ;)

[Reactie gewijzigd door hotdog92 op 23 januari 2011 16:57]

Jammer dat de cameras slechtere kwaliteit dan de iphone4 zijn. noise is enorm blah in low-light. iPhone4 close-ups zijn erg goed eigenlijk. Iets anders is dat ik zag dat er geen mic/controls op de earbuds zaten wat bij iphone4 wel zo is; En eigenlijk wel zo prettig.